شناسهٔ خبر: 148555 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

نجفی: شفافیت و کارآمدی در نحوه اداره مسائل ارزی مشاهده نمی‌کنیم

محمدرضا نجفی/* عضو فراکسیون امید مجلس گفت: به هیچ وجه آن شفافیت و کارآمدی و اثربخشی در نحوه اداره مسائل ارزی کشور مشاهده نمی‌شود.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا نجفی نماینده مردم تهران با اشاره به التهابات شدید ارزی در بازار اظهار داشت: من معتقدم اولا شفاف‌سازی و مبارزه با فساد یک ضرورت بنیادین کشور است.

وی افزود: اگر ما بخواهیم از پاره‌ مهمی از مشکلات و نقائص، معضلات و بحران‌ها عبور کنیم -آن هم در بهره‌وری و استفاده درست از منابع و سرمایه‌ها- راه آن افزایش انسجام اجتماعی به معنای جامع در کشور است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از راه‌های عبور از معضلات کنونی اقتصادی را استفاده عالمانه از سرمایه‌های مختلف کشور اعم از سرمایه‌های اجتماعی، مالی، نمادین و انسانی برشمرد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: برای اینکه ما بخواهیم چنین کاری انجام دهیم از ضرورت‌ها و لوازم اصلی آن شاید یکی دو شرط و لازمه آن بحث شفاف‌سازی و مبارزه با فساد مطرح است؛ متأسفانه رکن دیگر هم به این بحث فساد و مجاری فساد بیش از گذشته اضافه شد و آن بحث «ارز»‌ است.

نجفی همچنین یادآور شد: در این زمینه به اعتقاد بنده به هیچ وجه آن شفافیت و کارآمدی و اثربخشی در نحوه اداره مسائل ارزی کشور مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: در خصوص بحث ارز اصل موضوع به شفافیت و مبارزه با فساد برمی‌گردد شفافیت و مبارزه با فساد ساز و کارهای اساسی و بنیادی دارد و با هیجانات لحظه‌ای و دفعی هم در مبارزه با فساد و در راستای شفافیت خیلی توفیق پیدا نمی‌کنیم.

نجفی در ادامه خاطرنشان کرد: اما این مسئله را در برنامه ششم توسعه در حوزه ICT و یک ماده و حکم هم در بخش مالیات‌ها به روشنی با استفاده از همه تجربیات که در دنیا و کشور بود طراحی کردیم و زیرساخت قانونی آن فراهم شد. بنابر این به نظر می‌رسد اجرای احکام و برنامه پنج‌ساله ششم متضمن شفافیت و مبارزه اصولی، کم‌هزینه و پر فایده و پرحاصل با فساد است؛ آن هم در حال متعارف و کلی از آن تحت عنوان دولت الکترونیک یاد می‌شود. بنابر این بنده اصل کار را در این می‌دانم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مقطع فعلی هم حتما گزارش دادن به دستگاه‌های مسئول و حتی گزارش دادن به مردم دسترسی نمایندگان مردم به اطلاعاتی که به سرمایه‌ها و منابع عمومی برمی‌گردد.

وی در ادامه سخنانش با طرح‌ سوالاتی همچون این سرمایه و منابع عمومی چگونه مدیریت و برنامه‌ریزی می‌شود و چگونه تخصیص پیدا کرده و هزینه می‌شود و با چه مکانیزمی کنترل می‌شود،‌گفت: این موارد حتما باید کنترل شود و از آنجایی که تا کنون به این مسائل پرداخته نشده است و به قدر کفایت نبوده است ما حتما این موارد را از طریق تحقیق و تفحص کنترل و پیگیری می‌کنیم.

نظر شما