شناسهٔ خبر: 148495 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تهران تا ۲۰ سال آینده رنگ تغییر و تحول را به خود نمی‌بیند

طلایی عضو سابق شورای شهر تهران گفت: تا بیست سال آینده تهران رنگ تغییر و تحول همانند آنچه در دوران مدیریت قالیباف را گذراند به چشم خود نخواهد دید.

به گزارش«نماینده»، مرتضی طلایی با اشاره به تلقی عمومی مردم از فعالیت‌های شهرداری تهران اظهار کرد: آنچه امروز افکار عمومی از رفتارها یا نمایش های شهرداری تلقی می‌کند مهم است چرا که مردم به خوبی ناظر و شاهد بر فعالیت‌های شهری هستند بنابراین آنها بهترین تلقی را از مدیریت شهری عنوان می‌کنند. متاسفانه آنچه از زبان مردم شنیده می‌شود تعطیلی یک ساله شهر تهران است و مردم بالاتفاق براین موضوع تاکید دارند که شهرداری شهر را متوقف کرده است.

وی با بیان اینکه مصادره دستاوردهای سابق مدیریت شهری به نام مدیر جدید ثبت نمی‌شود خاطر نشان کرد: مصادره فعالیت‌های پیشین شهرداری قالیباف و به نام خود ثبت و افتتاح دوباره کردن نمی‌تواند نظر مردمی که خود شاهدان هر روزه در شهر تهران هستند را نسبت به مجموعه مدیریت شهری کنونی تغییر دهد. یک سال از فعالیت اعضای شورای پنجم و روی کار آمدن دو شهردار و یک سرپرست شهرداری می‌گذرد اما از زمان آغاز انتخاب نجفی به عنوان شهردار تا کنون تنها حسی که به جامعه از کارکرد مدیریت شهری منتقل شده تعطیلی شهر بوده و بس.

طلایی با تاکید بر سیاسی بودن تعطیلی خط ۷ متروی تهران گفت: سیاسی کاری‌های مدیران شهری در یک سال گذشته به هیچ وجه نتوانست کارکردهای مدیریت قالیباف را تحت الشعاع قرار دهد بنحوی که خط ۷ متروی تهران به دلیل همین سیاسی کاری‌ها ۱۰ ماه به حال خود رها شد و سرمایه عظیمی که برای رفاه مردم در نظر گرفته شده بود با غفلت مدیران مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفت. افتتاح تکه‌هایی از خط ۷ را نمی‌توان هنر مدیریت شهری کنونی عنوان کرد چرا که این خط در دوره قبلی مدیریت شهری و در شورای چهارم افتتاح شده بود!

عضو سابق شورای شهر تهران در این‌باره افزود: هر چند خط ۷ در دوره مدیریت شهری چهارم کاملا تکمیل شده نبود اما قابل استفاده بود و همانند سایر پروژه‌های عمرانی بزرگی که نقطه تحویل اولیه و ثانویه دارد به صورت موقت از سوی کارفرما تحویل داده شد و سپس در حین خدمات‌دهی با تکمیل دوره زمانی کارفرما آن را به صورت کامل تحویل می‌دهد. شاید بخش‌هایی از پروژه خط ۷ به اتمام نرسیده بود اما امکان خدمت‌رسانی به مردم در آن وجود داشت نه تنها خط ۷ بلکه تمام خطوط دیگر مترو نیز نقص‌هایی دارند که به مرور زمان برطرف می‌شود.

وی با طرح سوالی ادامه داد: حال این سوال مطرح می‌شود درصورت توانایی مالی شهرداری اگر از فردا شهرداری تهران امکان افزایش لوکوموتیو و واگن را به صورت حداکثری به خطوط داشته باشد آیا به دلیل افزایش بهره وری و ظرفیت ایجاد شده باز هم خطوط راه اندازی شده را افتتاح می‌کند؟!! خط ۷ نیز چنین مدلی است یعنی افتتاح خط یاد شده چنین حالتی دارد؛ گویا با افزایش واگن و لوکوموتیو یا تکمیل بخش‌های برقی و ...هر بار شهرداری می‌تواند افتتاحی را جشن گرفته و به نام خود ثبت کند.

طلایی با بیان اینکه مسئولیت ایمنی مسافران مترو به عهده شهرداری است عنوان کرد: اگر شهردار تهران مسئولیت ایمنی خط ۷ را به کارفرما واگذار کرده به معنای سلب مسئولیت یا فرار از مسئولیت به شمار می‌رود چرا که مدیریت شهری یک مدیریت یک پارچه است. اگر تشخیص آقای شهردار عدم استاندارد بودن خط ۷ است با واگذار کردن مسئولیت ایمنی آن به پیمانکار نمی‌تواند از خود رفع مسئولیت کند بهتر است بگوییم موضوع عنوان شده یک پارادوکس است. چرا که هنگامی که مسئول ارشدی افتتاح پروژه‌ای را می‌پذیرد یعنی شرایط و جوانب آن به صورت کامل بررسی شده بنابراین هیچ گونه سلب مسئولیتی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تهران تا بیست سال آینده رنگ تغییر و تحول را به خود نمی بیند خاطرنشان کرد: بی شک آنچه تا به امروز در تهران ساخته شده تا بیست سال آینده نیز همین خواهد بود. به جد معتقدم و می‌توانید به عنوان یادگاری ازسوی یکی از اعضای شورای چهارم از قول اینجانب بنویسید که تا بیست سال آینده تهران رنگ تغییر و تحول همانند آنچه در دوران مدیریت قالیباف را گذراند به چشم خود نخواهد دید. تهران همانند پرنده‌ای در اوج بود که شورا و شهرداری از شورای دوم آن را در طی یک فرآیند ده ساله به بالاترین نقطه پرواز رساند و اینک بعد از آنکه این پرنده به اوج خود رسیده متاسفانه حذف نیروها، کارشناسان متخصص و ورود نیروهای غیر حرفه ای به مدیریت شهری منجر به افت پرواز این پرنده شد بنحوی که پیش بینی می شود تهران تا بیست سال آینده چنین پروازی را تجربه نخواهد کرد.

نظر شما