شناسهٔ خبر: 148480 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بررسان کتاب، وکیل‌الدوله‌ شده‌اند/«نقاب‌ها» بالاخره چاپ شد

الفت پور علی الفت‌پور ضمن اعلام خبر چاپ کتاب «نقاب‌ها»(جریان‌شناسی نفوذ و استحاله در ایران) از سختی‌هایی گفت که برای گرفتن مجوز انتشار این اثر کشیده است.

به گزارش «نماینده» علی الفت پور پژوهشگر و نویسنده تاریخ معاصر درباره اثر جدید خود گفت: بالاخره مجوز چاپ کتاب جدیدم با نام «نقاب‌ها» توسط وزارت ارشاد صادر شد. این کتاب به جریان‌شناسی نفوذ و استحاله در تاریخ معاصر ایران و جمهوری اسلامی اختصاص دارد.

وی افزود: کتاب را اردیبهشت پارسال به وزارت ارشاد دادم و طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید طی مدت یک ماه درباره‌اش پاسخ می‌دادند اما چند ماه طول کشید که بگویند این کتاب غیرمجاز است. ابتدا گفتند کتاب پنج ‌شش مورد دارد که باید حذف شوند. همه این موارد هم سلیقه‌ای بود. با حذف موارد مذکور، باز هم کتاب را غیرمجاز اعلام کردند. متاسفانه رفتن ‌و آمدن دولت‌ها، سیاست ممیزی کتاب‌ها را هم تغییر می‌دهد و بررسان کتاب بعضا تبدیل به وکیل‌الدوله‌های جریان‌های خاص سیاسی می شوند. حرف‌های عجیب و غریب و ایرادهایی هم به کتاب‌ها می‌گیرند که نمی‌خواهم به آن‌ها اشاره‌ کنم.

این پژوهشگر در ادامه گفت: هیچ ساز و کاری برای پاسخ به افرادی که کتابشان غیرمجاز اعلام می‌شود، وجود ندارد. این خیلی بد است که کسی کتابی بنویسد و از ب بسم‌الله تا ت تمتش غیرقابل چاپ باشد. از این بدتر، داشتن نگاه امنیتی به کتاب‌هاست. برخی مسئولان هر کتابی را که به ذائقه خودشان خوش نیاید، با برچسب ضد امنیتی بودن می‌رانند. کتاب «نقاب‌ها» ۳۲۸ صفحه و هزار و هفتصد ارجاع مستند و تاریخی دارد. یعنی تقریبا در این کتاب، حرفی را از خودم نزده‌ام. من همین حرف‌ها را به مسئولان هم گفتم که این کتاب، تدوین از اسنادی است که در کتاب‌های چاپ شده‌ای آمده‌اند که وزارت ارشاد به آن‌ها مجوز داده‌ است؛ یا در روزنامه‌هایی که باز هم خود شما به آن‌ها مجوز داده‌اید و یا در سایت‌های پربازدید داخلی که هم خودتان مجوز داده و هم بر آنها نظارت فعال دارید. از هیچ‌کدام از این اسناد هم هیچ شکایتی به عمل نیامده است. حالا نمی‌دانم چرا وقتی قرار است همه این اسناد، در قالب یک مجموعه و کنار هم چاپ شوند، ایراد و اشکال به کار وارد می‌کنند.

الفت‌پور گفت: در نهایت، ۳ فصل از کتاب حذف شد و برای گرفتن مجوز این کتاب، من را نقره‌داغ کردند. کتابی هم درباره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم دارم که غیرمجاز اعلام شده است. اسم کتاب «اختلاف نظر» است و در آن به اختلاف‌نظرهایی که رهبران انقلاب اسلامی با این شخصیت دارند، پرداخته‌ شده است. به نظرم اگر خود آیت‌الله هاشمی بود، اجازه چاپ این کتاب را می‌داد اما ارشاد این اجازه را نمی‌دهد. به هر حال، با صحبت‌ها و جلسات مکرر در مکرری که داشتیم، در نهایت کتاب «نقاب‌ها» هفته گذشته مجوز چاپ گرفت.

وی درباره جزئیات کتاب «نقاب‌ها» گفت: این کتاب درباره ۳۶ پرونده نفوذ و استحاله سیاسی فکری و فرهنگی است که از زمان پهلوی دوم شروع شده و تا حال حاضر ادامه می یابد. تهیه چنین کتابی با تاکیداتی که رهبر انقلاب در حوزه نفوذ و مفهوم استحاله دارند، معنی پیدا می‌کند. نمونه بارز نفوذ و استحاله تغییراتی است که در تصمیمات و محاسبات مسئولان ایجاد شده و در حال ایجاد شدن است. در این کتاب به شخصیت‌هایی در تاریخ معاصرمان پرداخته‌ام که یا نفوذی مستیم بودند یا تحت تاثیر نفوریهای دیگر قرار گرفتند و به این مساله پرداخته شده که اینها چه ضرباتی به ساختار کلان برخی سیاستها و تصمیمات کلان زده‌اند. نمونه‌اش سعادتی، افجه ای، کلاهی، کشمیری، عباس ظریباف، تفرشی، خانبازی و ... در دهه ۶۰ هستند. در دهه ۷۰ هم جریان‌های فکری بودند که یا خودشان استحاله شدند و یا دنبال استحاله آموزه‌های انقلاب بودند.

این محقق تاریخ معاصر درباره چرایی نوشتن چنین کتابی گفت: در میان آثار مکتوب، کتابی در این زمینه وجود نداشت که جمهوری اسلامی تا به حال چه تبعاتی را از نفوذ و استحاله دیده است. به همین دلیل سراغ تولید این کتاب رفتم که کمکی به نسل جوان باشد و حقایق را تا حدودی پیش چشمشان روشن کند. نگارش این کتاب ۲ سال طول کشید.

الفت‌پور در پایان گفت: این کتاب هفته آینده به صورت ناشر مولف چاپ می‌شود و توزیعش به عهده نشر معارف است.

نظر شما