شناسهٔ خبر: 148279 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

انارکی، عضوکمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‎وگو با «نماینده»:

دولت در موضوع ارز غافل‌گیر شد

انارکی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: وقت آن رسیده که دولت و دستگاه‌های نظارتی سازوکار درستی تعریف کرده و این موضوع را به‌نوعی مدیریت کنند.

به گزارش «نماینده»،اظهارات وزیر اقتصاد در مجلس به‌منظور پاسخ‌گویی به شبهات ناشی از بحران ارزی، خود، زمینه‌ساز طرح سؤالاتی دیگر شد. «کرباسیان» گفت: «اتفاق خاصی در اقتصاد رخ نداده که بازار با التهاب موجود روبه‌رو شود، لذا بخش‌های امنیتی و ناجا باید در خصوص مطرح شدن مافیای دلار جواب‌گو باشند. با این اوصاف، سؤال به‌جایی است اگر بپرسیم دلیل انفعال دستگاه‌های امنیتی چیست؟»

«احمد انارکی محمدی» در این باره چنین گفت: «بخشی از دستگاه‌های نظارتی در مجموعة خود دولت هستند لذا نمی‌توان نگاه به بیرون داشت یا دستگاه‌های امنیتی را خارج از مجموعة دولت تصور کرد. به‌نظرم این اتفاق به‌دلیل غافل‌گیر شدن دستگاه‌ها بود یعنی هیچ‌کس؛ نه مجلس و نه دولت چنین بحرانی  را پیش‌بینی نمی‌کرد.»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، به لزوم استمرار نظارت نهادهای نظارتی از جمله مجلس بر موضوع ارز، تأکید کرد و گفت: «مجلس در بُعد کلان و سیاست‌گذاری همچنان نظارت دارد که بتواند نوسانات را کنترل کند ولی فعلاً از دست هیچ‌کس کاری بر نمی‌آید!»

سکوت دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در مقابل توئیت‌هایی که از سوی یکی از مشاوران رئیس‌جمهور منتشر می‌شد و در آن سرنخ‌هایی از وجود ارز ایران در اربیل عراق یا عربستان می‌داد، موضوعی بود که انارکی محمدی نسبت به آن واکنش نشان داد و گفت: «باید توجه داشته باشیم که بعضی مشاورین رئیس‌جمهور، خود، در ایجاد تلاطم‌های بازار ارز مقصر بوده‌اند. نرخ‌هایی که از سوی افراد نزدیک به رئیس‌جمهوراعلام می‌شد، خود به خود انگیزه و رغبت بازار برای افزایش قیمت را بالا می برد.»

اظهارات «ولی‌الله سیف» مبنی بر وجود سامانه‌هایی که امکان ردیابی قاچاقچیان ارزی را فراهم می‌کند، بازهم موضوع انفعال دستگاه‌های امنیتی را یادآور شد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در پاسخ به این سؤال که «با توجه به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی برامکان شناسایی متخلفین ارزی، چرا مجلس تقاضای ورود دستگاه‌های امنیتی به این موضوع را نکرد؟» چنین گفت: «کمیسیون اقتصادی در چند جهت کار را شروع کرده‌اند و پیگیری می‌کنند بحث نظارت هم از آن جمله است. گفته‌های آقای سیف، درست است یعنی سامانه هم دارند ولی سیستم مرتبط به هم نداریم که بتوانیم از آن برای شناسایی سودجویان استفاده کنیم، اگر داشتیم که اوضاع این‌طور پیش نمی‌رفت. در حال حاضر سامانه‌ای وجود دارد که حاوی اطلاعات است ولی امکان تحلیل ندارد، به همین خاطر نمی‌توانیم جوابی از آن بگیریم.»

انارکی در ادامه از رویکرد برخی افراد در کابینه نیز انتقاد کرد و اظهارداشت: «بعضی وزرا با اظهارنظرهایی همچون «بازار ارز از تولید و اشتغال داخلی بسیار بهتر است» امکان ترویج بازارهای دیگر را از بین بردند. این موضوع جای تأسف دارد.»

وی خاطر نشان ساخت: «در واقع آشفتگی بازار ارز، از دی ماه سال گذشته آغاز و ادامه پیدا کرد. ما انتظار داشتیم در بهمن ماه بعد از تحویل سال میلادی این قضیه، خاتمه یابد ولی متأسفانه تا زمان عید نورزو و ایام تعطیل هم ادامه یافت که خود این موضوع هم به لحاظ بار روانی و هم دیگر موضوعات، نرخ ارز را دچار بی‌ثباتی کرد. با تغییر و تحولات به‌وجود آمده، ما حتی انتظار افزایش بیش از این حد را نیز داشتیم.»

انارکی محمدی افزود: «در این میان برخی ملاحظات باید به سرعت لحاظ شود؛ برای مثال ارز مسافرتی که در قانون، مقدار خروج آن توسط مسافر تعیین شده است. بحث‌هایی هم بود که مقادیری ارز به نام مسافر از کشور خارج شد. وقت آن رسیده که دولت و دستگاه‌های نظارتی سازوکار درستی تعریف کرده و این موضوع را به‌نوعی مدیریت کنند.»

وی از طرح کمیسیون اقتصادی برای ساماندهی بازار ارز نیز سخن گفت و افزود: «کمیسیون قبل از اعلام عدد 4200 تومانی دولت، طرحی در دست داشت که به کنترل بازار و قاچاق و موضوع ارزهای سرگردان می‌پرداخت تا معلوم شود مبدأ و مقصد ارز دریافتی، کجاست ولی به‌دلیل اینکه هنوز زیرساخت آماده نداریم و  قیمت هم 4200 تومان مانده – اگرچه هنوز هیچ‌کس موفق به تهیه ارز با این قیمت نشده- مجلس قسمت‌هایی از طرح پیشنهادی خود را با کمک دولت جلو می‌برد.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پیش‌بینی خود از نرخ ارز در ماه‌های آینده گفت: «در حال حاضر هیچ یک از کارشناسان اقتصادی نمی‌توانند عددی برای قیمت دلار تعیین کنند ولی آنچه مسلم است باید به یک نرخ ثابت برسد. در حال حاضر، شرایط به‌گونه‌ای است که امکان سرمایه‌گذاری به‌شدت کاهش یافته و به‌دلیل ثابت نبودن نرخ ارز و بلاتکلیفی در این حوزه، تولید هم با مشکلات جدی مواجه شده است.»

وی یادآور شد: «یک نکته مسلم است؛ تعیین نرخ ارز، با دستور و ابلا غ و بخشنامه انجام نمی‌شود. امیدواریم هر چه زودتر از این شرایط نابسامان خارج شویم.»

نظر شما