شناسهٔ خبر: 148277 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

دهقان: اخبار واصله نشان می‌دهد الزامات FATF در کشور در حال اجراست

محمد دهقان/2 عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است متاسفانه برخی آقایان، در حالی که هنوز الزامات FATF به تصویب مجلس نرسیده، اطلاعات کشور را در اختیار این گروه قرار داده است و اخبار واصله نشان می‌دهد الزامات FATF در کشور در حال اجراست.

به گزارش «نماینده»،محمد دهقان در نوشتاری در فضای مجازی نوشت: متاسفانه برخی آقایان، در حالی که هنوز الزامات FATF( کارگروه ویژه اقدام مالی) به تصویب مجلس نرسیده، اطلاعات کشور را در اختیار این گروه قرار داده است و اخبار واصله نشان می‌دهد الزامات FATF در کشور در حال اجراست.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است: به همان اندازه که در این شرایط نگران تحریم هستیم نگران ساده‌اندیشی‌ها هم هستیم.

.

پیشتر سید محمود نبویان دبیر کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم در یادداشتی نوشته بود کارگروه ویژه اقدام مالی Financial Action Task Force on Money Laundering (FATF) گروه کاری اقدام مالی (اف‌ای تی اف) از سال ۱۹۸۹ و زیر نظر گروه «جی -۷» ایجاد شد. ماموریت این گروه طراحی استانداردها جهت مقابله با «پولشویی (AML)، مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) و «دیگر تهدیدات» علیه نظام مالی جهانی است. گروه هفت کشور صنعتی –آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه، کانادا، ایتالیا و ژاپن-، گروه کاری اقدام مالی را در نشست پاریس ۱۹۸۹ تشکیل و سران جی-۷ در بیانیه خود ضرورت تشکیل چنین نهادی را برای یکسان کردن مقررات بانکی و مبارزه با پولشویی بیان کردند.

گروه کاری اقدام مالی (اف‌ای تی اف) ۴۹ توصیه برای مقابله با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم منتشر کرده که ۴۰ توصیه درباره مبارزه با پولشویی و ۹ توصیه مربوط به مقابله با تامین مالی تروریسم است. (البته در سال ۲۰۱۲ همه توصیه‌ها در قالب ۴۰ توصیه مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و تامین مالی اشاعه تجمیع شده است.)

این گروه میزان پیشرفت کشورهای عضو در زمینه پیاده‌سازی استانداردهای بیان شده را رصد و همچنین تصویب و اجرای توصیه‌های گروه در سطح جهان را دنبال می‌کند.

در حال حاضر این گروه ۳۷ عضو دارد به عبارتی ۳۵ کشور و ۲ نهاد منطقه‌ای اعضای گروه هستند. کشورهای عضو گروف اف‌ای تی اف شامل آرژانتین، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، کانادا، چین، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، هنگ‌کنگ، ایسلند، هند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، جمهوری کره، لوکزامبورگ، مالزی، مکزیک، هلند، زلاندنو، نروژ، پرتقال، روسیه، سنگاپور، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، انگلیس و آمریکا است.


از اعضای ناظر گروه کاری اقدام مالی می‌توان عربستان و رژیم صهیونیستی را نام برد.

روند کار در FATF گروه ویژه اقدام مالی در ۴ مرحله اهدافش را تعقیب می‌کند: ۱- تولید و انتشار توصیه‌ها و دستورالعمل ها: یعنی تولید استانداردهای بین المللی در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و مسأله اشاعه، ۲- رصد: بررسی اجرا و پیاده شدن توصیه‌ها در کشورهای مختلف، ۳- رتبه بندی: کشورها به همکار، غیرهمکار، غیرهمکار پر ریسک و کشورهای غیرهمکار پر ریسکی که باید علیه آن‌ها اقداماتی انجام شود، تقسیم می‌شوند، ۴- صدور بیانیه ها: در بیانیه‌ها نتایج نهایی از جمله کشورهای پرریسک، کشورهایی که باید در مقابل آن‌ها اقدام متقابل سختگیرانه انجام شود و کشورهایی که در تعامل دوطرفه نقشه عمل را پذیرفته اند، مشخص می‌شود.

در بررسی و رصد کشورها از سوی FATF دو کشور ایران و کره شمالی در لیست دارای ریسک بالا قرار گرفته که باید علیه آن‌ها «اقدامات متقابل» (counter measures) انجام شود.

نظر شما