شناسهٔ خبر: 148238 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اگر مبارزه با فساد را سیاسی کنیم سیستم فلج می‌شود

احمد توکلی/2 نماینده سابق مجلس با بیان اینکه حقوق برخی مدیران معقول نیست، گفت: در شرایطی که مردم گرفتار هستند، برخی از حقوق‌ها غیرقانونی پرداخت می‌شود.

به گزارش «نماینده»، احمد توکلی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و محمود صادقی نماینده فعلی مردم تهران در مجلس پیش از ظهر امروز در میزگردی با موضوع «بررسی فساد در کشور» که در محل خبرگزاری ایرنا برگزار شد، به ارائه توضیحاتی درباره فساد سازمان‌یافته و موضوعاتی از این قبیل پرداختند.

احمد توکلی در ابتدای سخنان خود در این میزگرد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا فساد سازمان‌یافته در کشور وجود دارد یا نه؟ توضیح داد: فساد سازمان‌یافته تعریف‌های متفاوتی دارد، یک تعریف این است که تمام سیستم کشور مشکل‌ شده باشد، در تعریف دیگری درباره فساد سازمان‌یافته گفته می‌شود اگر بین ۱۵ درصد تا ۳۵ درصد از مراجعین به واحدهای حکومتی با رشوه کارهایشان را پیش ببرند، این فساد، سیستماتیک است، از نظر برخی از کشورها این رقم درصد بسیار بالایی است.

وی افزود: وقتی نخبگان و دولت در سیطره فاسدان قرار می‌گیرند این حالت فساد سیستمی نام دارد، یک تعریف دیگر هم بنده خودم دارم و آن این است که وقتی دستگاه‌های مسئول مبارزه با فساد ناظر یا تهیه‌کننده به درجاتی از فساد آلوده شوند، دیگر سیستم از خودش دفاع نمی‌کند، همین گرفتاری کم هم باشد، این سیستم به اندازه کافی به درستی از خودش دفاع نمی‌کند و بنده به این حد از فساد، فساد سیستماتیک می‌گویم به همین دلیل می‌گویم اگر با این فساد مبارزه نشود روز به روز آلوده‌تر می‌شویم.

توکلی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: فساد سازمان‌یافته، شبکه‌ای است که هوای یکدیگر را دارند و اگر از مجلس بپرسید چرا میزان حقوق و مزایای مدیران را طبق قانون برنامه ششم در سامانه بارگذاری نمی‌کنند، می‌گویند دولت هم این کار را انجام نمی‌دهد و اگر از دولت هم بپرسید چرا بارگذاری نمی‌کنند، می‌گویند قوه قضاییه هم این کار را انجام نمی‌دهد.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: حقوق‌ها معقول نیست، در شرایطی که مردم گرفتار مشکلات اقتصادی هستند، دیگر مسئولان نمی‌توانند حقوق و مزایای مدیران را بارگذاری کنند، برخی از حقوق مدیران نیز غیرقانونی پرداخت می‌شود به همین دلیل سخت‌شان است میزان حقوق را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه به لطف خدا فعلاً در سطوح بالای مدیریتی کشور گرفتار فساد نشدیم، گفت: ممکن است افراد پاکی در مجلس کم و زیاد شوند اما متأسفانه امروز اهمیت فراجناحی نیز در مجلس کم شده است به عنوان مثال نماینده‌ای فردی را می‌خواهد پیش وزیری ببرد و حق‌القدم می‌گیرد یا برخی از نمایندگان نفوذ را پیش‌فروش می‌کنند به عنوان مثال فردی از آنها در انتخابات حمایت می‌کند و سپس آن نماینده در مجلس، دِین خود را به آنان ادا می‌کند.

نماینده سابق مجلس در ادامه سخنانش با انتقاد از عملکرد ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی در مجالس هشتم و نهم گفت: رئیس نابکار کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم و نهم ذیصلاحیت ولی خوشرو و کار همه راه بیانداز بود اما گزارش‌های کمیسیون را تقدیم صحن مجلس نمی‌کرد یا ارائه گزارش‌ها را به تأخیر می‌انداخت یا کلاً گزارش نمی‌داد و برای ما مشکل ایجاد می‌کرد که خوشبختانه در انتخابات مجلس دهم رد صلاحیت شد.

توکلی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤالی درباره مواجهه جناحی با فساد و تسویه حساب جناحی در زمینه فساد، گفت: ما گرفتاری جناحی در کشور داریم، به جای اینکه یکدیگر را متهم کنیم بهتر است برای مبارزه با فساد با یکدیگر همکاری کنیم، اگر مبارزه با فساد را سیاسی کنیم سیستم فلج می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فساد به جایی رسیده که مفسدین به هم چسبیده‌اند و نمی‌گذارد ساختار کشور اصلاح شود، همان رئیس کمیسیون اقتصادی مجالس هشتم و نهم نمی‌گذاشت ما کارمان را انجام دهیم و در جاهایی هم موفق می‌شد اما بالاخره در جایی هم موفق نمی‌شد.

نظر شما