شناسهٔ خبر: 148163 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

هاشمی در صحن شورا مطرح کرد؛

توصیه به دستگاه های مسئول از پرهیز در فعالیت های تبلیغاتی

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به سالروز شهادت امام صادق(ع)، گفت: دستگاه های مسئول به جای فعالیت های تبلیغاتی و کلیشه ای، افکار عمومی را با نگاه امام صادق(ع)، آشنا سازند.

به گزارش «نماینده»، محسن هاشمی در ابتدای هفتادو چهارمین جلسه شورا با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت امام صادق(ع) زندگی و دستاوردهای امام صادق علیه السلام را کمتر شناخته شده برای جامعه بخصوص نسل جوان خواند و افزود: امام صادق منادی وحدت و آزاد اندیشی علمی در جهان اسلام محسوب می گردد.

وی با بیان اینکه ایشان طی حدود چهار دهه تدریس و نشر علوم اسلامی و عهده داری امامت شیعه به مدت ثلث قرن، بیشترین دستاوردهای علمی را در تاریخ جهان اسلام رقم زدند خاطر نشان ساخت: تربیت ۴۰۰۰ شاگرد برجسته در علوم اسلامی و بنا نهادن مکتب عقلانیت شیعی و فقه جعفری جزو دستاوردهای امام صادق علیه السلام محسوب می گردد.

هاشمی ادامه داد: از چهار پیشوای مذهبی اهل سنت، دو تن از آنان از شاگردان امام صادق(ع) محسوب می شوند و جلسات درس ایشان بزرگترین نماد وحدت اسلامی و آزاد اندیشی دینی در تاریخ جهان اسلام می باشد.

به گفته وی، امام صادق(ع) نه تنها نسبت به سایر مذاهب و فرق اسلامی با نگاهی مثبت و وحدت گرایانه برخورد می کرد بلکه حتی در مواجه با انکار کنندگان خداوند و بی دینان نیز با سعه صدر، مدارا و منطق سخن می گفت و تاریخ بصورتی مشروح مباحث امام صادق با این گروه را ثبت کرده است که اثر گران سنگ توحید مفضل که حاصل بخشی از دلایل اثبات عقلی خداوند و وحدانیت آن توسط امام صادق بر ای شاگرد ایشان مفضل می باشد، امروز به عنوان میراثی اندیشمند برای جهان اسلام وشیعه باقی مانده است اما متاسفانه در مقایسه با مسایل هیجانی و احساسی و خرافات و مطالب بی اساس کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

هاشمی در ادامه انتقاد امام صادق(ع) به گرایشات انحرافی در شیعه را بسیار بنیادین توصیف کرد و ادامه داد: تنها گروهی که امام صادق(ع) از همنشینی با آنان پرهیز داشت و به اصحاب و یاران خود توصیه کرده بود از آنان دوری کنند، غلوکنندگان در مورد ائمه و شیعیان تندرو بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: از نگاه امام صادق(ع) این گروه که مقام امامان را بالاتر از آنچه که هست تبلیغ می کردند، خطری به مراتب بیشتر از انکار کنندگان خدا و انکار کنندگان امامت برای شیعیان دارند و موجب فساد عقیدتی جوانان شیعه می گردند.

وی اظهار داشت: امام صادق (ع) از تندروی عملی نیز پرهیز می کرد و اگرچه از شهادت شیعیان در مبارزه با حکومت متاثر می شد اما حاضر به تایید اقدامات نظامی زیدیه که فرزند امام سجاد و محمد نفس زکیه از نوادگان امام حسن مجتبی بود، نگردید و با وجود آنکه حکومتهای بنی امیه و بنی عباس را ظالم و غاصب می دانست بر روشهای نرم و روشنگری و بالا بردن آگاهی های جامعه نسبت به عملکرد حکومت تاکید داشت و روش های خشونت آمیز و استفاده از اسلحه را توصیه نمی کرد.

هاشمی، سیره امام صادق علیه السلام برای جامعه را حاوی درس های بزرگی دانست و ابراز امیدواری کرد؛ دستگاه های مسئول به جای فعالیت های تبلیغاتی و کلیشه ای و تعطیل کردن، افکار عمومی را با نگاه امام صادق(ع) و کمک گرفتن از دستاوردهای ایشان برای حل مسائل امروز جامعه آشنا کنند.

نظر شما