شناسهٔ خبر: 147987 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ضررهای «کرسنت» برای طرف ایرانی/ درباره «توتال» هشدار داده بودیم

خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، جزئیاتی از مشکلات ناشی از مفاسد قراردادهای گازی «کرسنت» و «توتال» را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده» هدایت‌الله خادمی، با اشاره به باقی ماندن مشکلات ناشی از مفاسد پرونده قرارداد گازی «کرسنت» امارات برای جمهوری اسلامی اظهار داشت: داستان پرونده کرسنت بسیار طولانی است و طبق شواهد موجود، قبل از آمدن مجدد آقای زنگنه به وزارت نفت، پرونده در دادگاه لاهه به سمتی می‌رفت که به نفع ایران مختومه شود، چون در این پرونده فساد مالی و رشوه وجود داشته است.

وی افزود: بعد از آمدن آقای زنگنه به وزارت نفت در سال ۹۲، ایشان کسانی را که در ماجرای کرسنت دخیل بودند، مجدداً در مسئولیت‌های کلیدی وزارتخانه تا حد معاون وزیر به کار گرفت و از آن‌ طرف، این خبر رسید که چون افراد دخیل در مفاسد کرسنت مجدداً در ایران مسئولیت گرفته‌اند، بنابراین دادگاه لاهه پرونده را به ضرر ایران مختومه خواهد کرد؛ چرا که نقطه قوت استدلال ما برای عدم اجرای قرارداد و طرح دعوا این بود که در این قرارداد رشوه داده شده و فساد صورت گرفته و برای این افراد در قوه قضائیه پرونده تشکیل شده بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی در قراردادی فساد رخ دهد، به معنای ابطال آن قرارداد خواهد بود، اما وقتی همان افراد دخیل در فساد مجدداً روی کار آمدند، دادگاه لاهه این استنباط را کرده است که حتماً در این ماجرا فسادی صورت نگرفته که این افراد مجدد بر سر کار آمده و مسئولیت گرفته‌اند، چرا که این مسئله در سطح دنیا به عنوان یک قرینه غیرقابل باور است که افراد دخیل در یک فساد مجدداً مسئولیت بگیرند.

ایران در پرونده «کرسنت» به سمت جریمه سنگین پیش می‌رود

خادمی اظهار داشت: ظاهراً در مجلس نهم به دلیل همین نگرانی ها، نمایندگان قصد داشتند به آقای زنگنه رأی‌ اعتماد ندهند، اما می‌گویند او وعده داده بود که ظرف سه تا شش ماه مشکل پرونده کرسنت را حل می‌کند؛ هرچند حالا او این مسئله را انکار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ایران در پرونده کرسنت به سمت جریمه سنگین پیش می‌رود، تصریح کرد: مبالغ مختلفی در این خصوص اعلام می‌شود، اما میزان دقیق آن مشخص نیست، لذا به همین دلیل اخیراً نمایندگان از توضیحات آقای زنگنه قانع نشده‌اند و موضوع استیضاح را به جریان انداخته‌اند که در صحن مجلس نیز اعلام وصول و مطرح می‌شود.

مشکلات کرسنت، باعث از دست رفتن بسیاری از بازارهای گاز منطقه شده است 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص برخی ضررهای وارده به جمهوری اسلامی ایران به دلیل فساد در قرارداد کرسنت و اجرا نشدن این قرارداد، گفت: چون یک قیمت مشخصی برای قرارداد لحاظ شده بود، کارشناسان به این نتیجه رسیده بودند که وقتی گاز با این قیمت پایین فروخته می‌شود، در طرح‌های درازمدت با دیگر کشورها، آنها نیز انتظار خواهند داشت که گاز را با همین قیمت به آنها بفروشیم و زیر بار این مسئله نخواهند رفت و همین به تنهایی مشکلات بسیاری ایجاد می‌کرد و به معنای حیف و میل منابع ملی است؛ این قیمت پایین که با دریافت رشوه تعیین شده بود، باعث شد که ما بازار گاز منطقه را از دست بدهیم؛ به گونه‌ای که بعد از آن، لوله‌های انتقال گاز به برخی کشورها را تا نزدیکی مرز هم بردیم، درحالی‌که اگر این مشکل ایجاد نشده بود، طبق قاعده این قراردادها، کشورهای متقاضی یا باید گاز را می‌بردند یا پولش را به ما می‌دادند، اما این اتفاق نیفتاد.

خادمی گفت: از سوی دیگر، با کشورهایی مانند ترکمنستان هم در قراردادهایمان دچار اختلاف شدیم و با این کشور و افغانستان، پاکستان و عمان هم مذاکره کردند که خط لوله را منتقل کنند، اما متأسفانه این بازار را از دست دادیم. از طرف دیگر، قرار بود روند انتقال گاز ایران به ترکیه و اروپا نیز توسعه یابد، اما این کار را هم نتوانستیم انجام دهیم و همه اینها به خاطر تأثیرات منفی کرسنت بوده است و عملاً بازار گاز منطقه و فرامنطقه را از دست داده‌ایم.

حداقل ۵ نفر از مدیران فعلی وزارت نفت، از محکومان پرونده کرسنت بوده‌اند

این نماینده مجلس با بیان اینکه حداقل پنج نفر از مسئولین ارشد فعلی وزارت نفت در ماجرای کرسنت پرونده داشته و محکوم شده‌اند، تصریح کرد: برخی از این افراد پس از محکومیت بازنشسته هم شده بودند، اما دوباره و با روی کار آمدن مجدد آقای زنگنه مسئولیت گرفته‌اند.

«توتال» در یک سال اخیر عملا کاری نکرده است/ هشدار داده بودیم که فقط آمده است، اطلاعات بگیرد و برود

وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت قرارداد ایران با شرکت «توتال» فرانسه برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: توتال در حال حاضر همان وضعیتی را دارد که یک سال پیش داشته است؛ یعنی هیچ کاری انجام نداده و عملاً نمایش درست کرده بودند و کاملاً معلوم بود که توتال برای انجام کار نیامده و تنها آمده بود که قرارداد منعقد شده با شرکت ایرانی پتروپارس برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، اجرایی نشود و همین اتفاق هم افتاد.

خادمی یادآور شد: همان یک سال و چند ماه پیش این هشدار را دادیم که توتال پای کار نمی‌آید و تجربه گذشته هم این را نشان می‌دهد و فقط آمده است که اطلاعات را بگیرد و برود و این پروژه ما را که نزدیک‌ترین پروژه به قطر است، معطل بگذارد.

توتال می‌تواند از اطلاعات میادین گازی ایران در جهت منافعش استفاده کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره خطر فروش اطلاعات میادین گازی ایران پس از خروج رسمی توتال از این پروژه گفت: اطلاعات میادین در دست توتال هست و چون در قطر هم مشغول کار است، در جهت منافعش و چگونگی برداشت از مخازن می‌تواند از این اطلاعات استفاده کند، چرا که در یک میدان مشترک کار می‌کند که اطلاعات هر دو طرف را دارد.

وی تأکید کرد: با صراحت می‌توانم بگویم که توتال اصلاً پای کار نیامد و وجود خارجی هم نداشت که الان بخواهد از پروژه برود یا نرود.

خادمی درباره خسارت وارده به ایران بابت عدم اجرای قرارداد و ایفای تعهداتش عنوان کرد: چیزی که خود آقای زنگنه می‌گفت این بود که هر سال تأخیر در راه‌اندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی، حدود ۵ میلیارد دلار خسارت عدم‌النفع برای ما دارد، بنابراین علاوه بر معطلی‌های قبلی که توتال در گذشته در قرارداد با ایران داشته، در همین دوره اخیر نیز باید محاسبه کنیم که توتال چقدر ضربه به ایران زده است و از طرفی ارائه کار به پیمانکاران داخلی را هم به مراتب سخت‌تر کرده است.

نظر شما