شناسهٔ خبر: 147761 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

موافقان لایحه حفاظت از خاک:

خاک اهمیت بیشتری از آب دارد/روزانه ده ها هزار تن خاک از کشور قاچاق می شود

مجلس43 نمایندگان در جریان موافقت با لایحه حفاظت از خاک بر لزوم جلوگیری از فرسایش خاک و قاچاق آن از کشور تاکید داشتند.

به گزارش «نماینده»، نظر افضلی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه حفاظت از خاک گفت: تاکنون به بحث خاک توجه نشده و موضوع خاک حتی از آب نیز اهمیت بیشتری دارد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از فرسایش های خاک جلوگیری کنیم زیرا یکی از پیامدهای آن سیلاب های بسیار مخرب است، اظهار داشت: تشکیل خاک به راحتی صورت نمی گیرد و ۱۰ هزار سال برای تشکیل یک سانتیمتر خاک زمان نیاز داریم. در کشور ما تخریب خاک رقم بسیار بالایی دارد که باید به آن توجه کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از همکاران درخواست داریم تا به موضوع خاک توجه کنند، مقرر شده تا آئین نامه لازم برای اجرای قانون در شش ماه توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست تهیه شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه خاک ایران به صورت قاچاق به فروش می رسد، خاطرنشان کرد: این اولین بار است که لایحه ای در خصوص خاک به مجلس آورده می شود که امیدواریم به آن توجه کنید تا از فرسایش خاک جلوگیری شود.

سیدمصطفی ذوالقدر نیز در ادامه موافقت با لایحه حفاظت از خاک اظهار داشت: در منطقه ما باغداران به علت تخریب خاک مجبور به آوردن خاک از محل دیگر هستند، خاک ایران از طلا نیز باارزش تر است متاسفانه به صورت قاچاق از کشور خارج می شود از مسئولین درخواست داریم تا از این اقدامات جلوگیری کنند.

نماینده مردم شرق استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصویب این لایحه بسیار کمک کننده است، گفت: گرد و خاک های صورت گرفته در استان های کشور به علت تخریب خاک های اصلی است، بعد از بین رفتن خاک های اصلی دیگر نمی توانیم کشاورزی کنیم زیرا خاک های آلوده جایگزین می شوند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه هرگاه خاک باغات برای آزمایش برده می شود به کشاورزان و باغداران اعلام می کنند که در این زمین ها کشاورزی و باغداری هدردادن سرمایه است، خاطرنشان کرد: تصویب این لایحه به استان های خوزستان و هرمزگان کمک بسیار زیادی می کند.

همچنین در ادامه موافقت با لایحه حفاظت از خاک محمدحسین فرهنگی اظهار داشت: این لایحه یک فرصت محسوب می شود و در زمینه های مختلف حفظ خاک تدابیری در پیش بگیریم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جریان بررسی برنامه ششم توسعه مجلس گام اول را برداشته است، گفت: در برنامه ششم توسعه گام های مهمی در زمینه محافظت و اصلاح خاک در کشور برداشته شده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۵۰ هزار هکتار بیابان زدایی و ۲ میلیارد تن فرسایش خاک را در کشور داریم، ادامه داد: موارد متعددی برای محافظت از خاک می بینیم که نیاز به قانون دارند اما در حال حاضر قانونی در این زمینه وجود ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه روزانه ۱۰ هزار تن خاک از کشور قاچاق می‌شود، خاطرنشان کرد: شاهد تخریب مستمر خاک در کشور به واسطه سموم پسماند، کود شیمیایی و سایر موارد هستیم از سوی دیگر فرسایش فیزیکی خاک را داریم، مجلس باید گام محکمی در زمینه محافظت از خاک بردارد.

نظر شما