شناسهٔ خبر: 147601 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سفرای ایران با سابقه دیپلماسی اقتصادی انتخاب شوند

حسین شیخ الاسلام 4 مشاور سابق وزیر امور خارجه گفت: امروز سفرای ما باید حتما آموزش های لازم را در بحث اقتصادی دیده باشند و نگرش وزارت امور خارجه هم در انتخاب سفرا باید بر حسب این موضوع باشد.

به گزارش«نماینده»، حسین شیخ الاسلام مشاور سابق وزیر امورخارجه پیرامون تلاش های دستگاه دیپلماسی در ایجاد گشایش های اقتصادی با توجه به فضای ایجاد شده در تشدید فشارهای آمریکا علیه ایران اظهارداشت: اینکه ما چقدر در این امر موفق بشویم یا نشویم تغییری در اصل وظیفه ما ایجاد نمی‌کند، وظیفه ما این است که حتما در این زمینه تلاش کنیم چراکه این یک جنگ تمام عیار با جهان استکبار و به خصوص آمریکا و ترامپ است.  

وی گفت: پس اصل تلاش کردن ما بسته به میزان موفق شدن یا نشدن ما نیست، چرا که این یک جنگی است که طرف مقابل آن را شروع کرده و ما ناچار هستیم در این مساله ورود جدی داشته باشیم.

شیخ الاسلام ادامه داد: نکته دیگر اینکه اگر ما جاهایی بتوانیم منافع خود را به نحوی تعریف کنیم که طرف مقابل هم منافع و مصالح خودش را در آن ببیند، حتما پای کار می‌آید و البته مهم این است که ما چگونه آن منافع را تعریف کنیم و البته حتما دشمن هم در برابر این مساله مقابله خواهد کرد ولی به هر حال ما هم کشور مهمی هستیم که از موقعیت جغرافیایی مناسبی برخورداریم، به طور مثال ما می توانیم از ظرفیت همسایگی با ۱۵ کشور بهره ببریم و از نظر آن کشورها، ایران یک کانال ترانزیت خوبی برای آنها به حساب می آید.

مشاور امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: این کانال ترانزیتی امکان بزرگی به ما می‌دهد که بدون دخالتی از طرف خودمان کالاهای مختلفی را به آنها منتقل کنیم و از این مسیر انتفاع خود را داشته باشیم. آذربایجان، عراق، ارمنستان، افغانستان، روسیه و برخی دیگر از کشورهای همسایه ما این موقعیت را به ما می‌دهند.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر ما یک هاب بزرگ انرژی هستیم و می‌توانیم حتی فراتر از پانزده کشور همسایه به دیگر کشورها هم انرژی منتقل کنیم. این خیلی مهم است که ما بتوانیم به کشورهای دیگر برق انتقال دهیم چرا که این نیاز از طرف آنها وجود دارد، پس خیلی خوب است که ما برخی منابع انرژی کشور را در داخل کشور تبدیل به برق کنیم و بعد صادرات به آنها را داشته باشیم و این خیلی بهتر از آن است که به طور مثال گاز را به صورت طبیعی صادر کنیم چرا که ارزش افزود تبدیل آن در کشور بیشتر است.

شیخ الاسلام افزود: من اعتقاد دارم اگر در بحث اقتصادی هم به مانند دوران دفاع مقدس با خلوص نیت و با آن روحیه جهادی وارد شویم موفق خواهیم شد. 

مشاور سابق وزیر امور خارجه در خصوص تشکیل معاونت دیپلماسی اقتصادی گفت: از آنجایی که ما باید در امور اقتصادی با کشورهای دیگر همکاری داشته باشیم، معاونت اقتصادی وزارت خارجه می‌تواند اقدامات مثبت و سازنده ای را در این موضوع انجام دهد. طبیعی است که وزارت خارجه باید خودش را با این موضوعات و شرایط تطبیق دهد و آقای ظریف هم آمادگی این مطلب را دارد. 

وی با بیان اینکه آقای انصاری به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به کار خود مسلط است، تصریح کرد: آقای انصاری مشابه این قبیل اقدامات اقتصادی را در دوارنی که سفیر بودند به خوبی انجام دادند. 

شیخ الاسلام در خصوص نقش سفرای ایران در نمایندگی های خارج از کشور اظهار کرد: با توجه به شرایطی که بیان شد، امروز سفرای ما باید حتما آموزش های لازم را در بحث اقتصادی دیده باشند و نگرش وزارت امور خارجه هم در انتخاب سفرا باید بر حسب این موضوع باشد. از طرفی بدنه سفارت خانه‌ها نیز طبعا باید از این ویژگی‌ها برخوردار باشند، به تعبیری هم رأس و هم بدنه سفارتخانه‌های ما باید به سمت توجه بیشتر به شاخص‌های اقتصادی بروند و همانطور که گفتم جنگ امروز ما، جنگ اقتصادی است.

مشاور امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب در پایان خاطرنشان کرد: من مطمئن هستم که در این مساله موفق خواهیم شد. برای موفقیت هم حتما تخصص، توانمندی، سازماندهی و استفاده از نفرات مناسب و کاربلد در جایگاه‌های مناسب، لازم است و البته در کنار آنها باید نیت الهی هم داشته باشیم و با یک روحیه مناسب همانند دوارن دفاع مقدس کارها را پیش ببریم.

نظر شما