شناسهٔ خبر: 147375 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

گفت‌وگوی نماینده با «ابوالفضل سروش» یکی از امضاکنندگان تشکیل کمیسیون فضای مجازی

تشکیل کمیسیون ویژه برای فضای مجازی ضروری است

ابوالفضل سروش.jpg تشکیل کمیسیون فضای مجازی مغایرتی در سایر کمیسیون‌ها ندارد بلکه تعاریف و وظیفه‌ها متفاوت است و هر کمیسیون مسائل تخصصی خود را دنبال می‌کند.

به گزارش «نماینده»، امروزه با گسترش فزاینده‌ فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به‌ویژه اینترنت و آثار چشم‌گیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و لزوم سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن و همچنین ساماندهی فضای آشفته مجازی تشکیل کمیسیونی تخصصی که مأموریتش ساماندهی به اوضاع فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی است، احساس می‌شود. هر چند شورای عالی فضای مجازی نقش محوری در سامان دادن و همچنین اشرافیت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی دارد اما این شورا به تنهایی حریف فضای گسترده مجازی نبود. البته در حالی تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی مطرح می‌شود که در مجلس کمیته ارتباطات کمیسیون صنعت، معدن و تجارت در بخش سخت‌افزاری و کمیسیون فرهنگی مسائل فضای مجازی در بخش نرم‌افزاری مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد.

در همین راستا «ابوالفضل سروش» نماینده مردم تهران و یکی از امضاکنندگان نامه درخواست تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی در گفت‌وگو با ماهنامه «نماینده»، فعالیت کمیسیون ویژه فضای مجازی با کمیسیون فرهنگی را موازی کاری نمی‌داند. او که خود یکی از فعالین فضای مجازی است تعاریف وظیفه برای کمیسیون‌های فرهنگی و فضای مجازی را متفاوت می‌داند و معتقد است که هر دو کمیسیون مسائل تخصصی خود را دنبال می‌کنند.

این طرح مخالفان و منتقدانی نیز دارد به‌طوری‌که «علیرضا هاشمی» استاد دانشگاه امیرکبیر، شکل‌گیری چنین کمیسیونی در حوزه فضای مجازی را مؤثر نمی‌داند و معتقد است ساختار مدیریتی فضای مجازی در کشور در کل ضعیف است.

«رمضان‌علی سبحانی‌فر» عضو کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات کمیسیون صنعت، معدن و تجارت، تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی را ضروری نمی‌داند. او می‌گوید: «کمیسیون ویژه فضای مجازی موقت بوده و قرار است تنها برای ایام خاصی تشکیل شود ولی با این حال تشکیل چنین کمیسیونی موجب تداخل وظایف با کمیسیون‌های دیگر می‌شود و به‌عبارتی موازی‌کاری است و موجب سردرگمی خواهد شد.»

براساس ماده 44 آئین‌نامه داخلی مجلس، در مسائل مهم و استثنایی که برای کشور پیش می‌‏آید تشکیل کمیسیون ویژه‌ای درباره رسیدگی و تهیه گزارش ضرورت پیدا می‏کند و به پیشنهاد حداقل 15 نفر از نمایندگان و تصویب مجلس، این کمیسیون تشکیل می‏شود. در ادامه ماده 44 آئین‌نامه داخلی مجلس که به تشکیل کمیسیون ویژه پرداخته، اعضای کمیسیون ویژه که 15 نفر خواهند بود، که این افراد باید متخصصان در بخش‌های مختلف مانند صنایع، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیت ملی و... باشند که مستقیماً در جلسه علنی توسط نمایندگان با رأی مخفی و اکثریت نسبی انتخاب خواهند شد و هیئت رئیسه کمیسیون ویژه نیز همانند دیگر کمیسیون‌ها انتخاب می‌شود و مسائل فضای مجازی را در موارد خاص و مهم به‌صورت کاملاً تخصصی بررسی می‌کنند.

در ادامه ماهنامه «نماینده» گفت‌وگویی با «ابوالفضل سروش» نماینده مردم تهران و یکی از امضاکنندگان نامه درخواست تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی که پیش‌تر معرفی شد، کرده است که آن را می‌خوانید:

وی با اشاره به بی‌سروسامانی‌هایی که امروزه در فضای مجازی با آن روبه‌رو هستیم، تشکیل کمیسیونی تخصصی در این حوزه بسیار لازم دانست، گفت: «بنده معتقدم تشکیل این کمیسیون می‌تواند در کنار کم ‌کاری‌هایی که شورای عالی فضای مجازی دارد، در سروسامان دادن به این بی‌سامانی‌ها در کنار این شورا نقش به‌سزایی را ایفا کند.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نقش شورای عالی فضای مجازی را نقش اجرایی دانست و گفت: «مقام معظم رهبری نسبت به افزایش تعداد جلسات این شورا تأکید دارند، اما آنگونه که شایسته فضای مجازی است، این شورا وقت نمی‌گذارد.»

سروش با تأکید بر اینکه تشکیل این کمیسیون کمک‌های زیادی را به ساماندهی فضای مجازی می‌کند، گفت: «افرادی که نامه تشکیل این کمیسیون را امضا کردند بر این ادعا هستند که در حوزه فضای مجازی فعالیت دارند و قصدشان کمک به شورای عالی فضای مجازی است، امیداریم با ادعاهای مطرح شده بتوانیم به ساماندهی فضای مجازی کمک کنیم.»

وی معتقد است: «نقش کمیسیون ویژه فضای مجازی را در ساماندهی حوزه تخصصی‌اش زیاد می‌دانم و معتقدم راهکارهای خوبی برای روند موجود در این کمیسیون مطرح می‌شود.»

امضاکننده تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی عدم اقبال از پیام‌رسان‌های داخلی را عدم آمادگی در زیرساخت دانست و گفت: «فیلتر تلگرام یک مسئله سیاسی و حاکمیتی بود و باید انجام می‌شد، ولی پیام‌رسان‌های داخلی تا زمانی که مشتریان خود را پیدا نمی‌کردند امکان ساماندهی زیرساخت‌ها را نداشتند.»

سروش موازی‌کاری فعالیت کمیسیون ویژه فضای مجازی با کمیسیون فرهنگی و صنعت، معدن و تجارت را مغایر نداست و گفت: «تعاریف وظیفه برای هر سه کمیسیون متفاوت است و هر کمیسیون مسائل تخصصی مربوط به خود را دنبال می‌کند.»

نظر شما