شناسهٔ خبر: 147149 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مصری در نطق میان‌دستور:

مجلس فقط قانون تولید می کند

مصری/2 مجلس فقط قانون تولید می‌کند و خط تولید قانون است

به گزارش «نماینده»، عبدالرضا مصری در نشست علنی صبح امروز یکشنبه (۲۰ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر «اتاق جنگ آمریکا علیه ما وزارت خزانه‌داری آمریکاست»، گفت: این به معنای پدیدار شدن جنگ اقتصادی است و جبهه، فضای تولید است و بازار مشمول کار و اشتغال و صادرات بوده که خطوط این جبهه را تشکیل می‌دهد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه مجلس در این جبهه، تصریح کرد: این سوال مطرح است که آیا با ساختار و دستور هفتگی و روش‌های جاری می‌توان در جنگ موثر واقع شد؟ متاسفانه پاسخ "خیر" است زیرا مجلس فقط قانون تولید می‌کند و خط تولید قانون است همانند تولید پیکان که چهل سال آن را تولید کرده و باور داشتیم خدا پیکان را سفید خلق کرده است لذا با این شیوه نمی‌توان علیه اقتصادی که آمریکا با آن به مبارزه با ما پرداخته، جنگید.

وی افزود: مجلس نیازمند روش و شیوه جدید است، ما هم‌اکنون بر اساس تکالیف تشخیصی اهل سخن عمل کرده و توجهی به نتایج آن نداریم، عمده قوانین اصلاح قانون‌های گذشته، بند مکرر یا الحاق و استفساریه است، متاسفانه این بدین معناست که قوانین مصوب گذشته همه معیوب بوده که حال به دنبال اصلاح آن هستیم.

مصری ادامه داد: کشور توان نفس کشیدن زیر این همه قوانین و مقررات را ندارد، هیچ مسئول اجرایی نمی‌تواند به همه قوانین مسلط باشد. مجلس قوانین در نسخه‌های مختلف تصویب می‌کند و دولت هم مصوبات، بخش‌نامه، آیین‌نامه و شیوه‌نامه‌هایی را برای خود تعیین می‌کند. متاسفانه گرفتار نوشتن و تصویب شده‌ایم و نسخه‌های متناقض، متناوب، متشابه، مترادف، متخاصم یکدیگر، متجاوز به قوانین دیگر، مزاحم، مهاجم و ملازم مدام تصویب می‌کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: پیگیر کارهای کوچک و خرد شده‌ایم و افسوس که کارهای بزرگ پیگیری نمی‌شوند زیرا ما وقت نداریم، با چهار ساعت کار کمیسیون نمی‌توان کار موثری انجام داد. در این میان مشکلات کشور به مسئله و مسائل به چالش و چالش‌ها به ابر چالش تبدیل شده است.

وی معتقد است: در صورتی که مشکلات و مسائل در حوزه نظام بانکداری، نظام حقوق و دستمزد، نظام آموزشی، نظام اداری، نظام یارانه‌ها و نظام ارزی اصلاح نشود، تمام اقدامات همانند آب در هاون کوبیدن است، در حوزه نظام تعرفه‌ها یک شبه با ثبت سفارش هزاران میلیارد سود برای تعداد معدودی به بار می‌آوریم، متاسفانه پاداش پایان خدمت یک مدیر در کشور معادل ۸۳ سال کار یک کارگر است، این نتیجه پرداختن به کارهای بیهوده به جای اصلاح سیستم‌ها است.

مصری یادآور شد: نمایندگان در صحن از مرکز ۱۱۸ بیشتر پاسخ تلفن می‌دهد و قوانین به این نوع تصویب می‌شود، متاسفانه نمایندگان جواب نامه داده یا نامه می‌نویسند و می‌پندارند قانونگذاری می‌کنند، ۵ دقیقه پشت تریبون صحبت کرده و همدیگر را در آغوش می‌کشیم گویا از فتح الفتوح آمده یا از کربلای پنج بازگشتیم، هیات رئیسه هم کار خود را می‌کند و مزاحمتی برای ما ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه امروز جنگ اقتصادی در دنیا به پا شده است، افزود: اگر هوشیار نباشیم قطعا ضربه خواهیم خورد، تا دیروز رزمندگان جبهه ها را نگاه داشتند که امروز ما در این عرصه باشیم، در صورتی که ما در جنگ اقتصادی فعالیت نکنیم محکوم به شکست خواهیم بود، متاسفانه پنج سال است که نسبت به اقتصاد مقاومتی بی‌توجه هستیم و به پنج درصد آن هم عمل نکردیم.

وی ادامه داد: یک روز ارز توسعه و روزی سکه توزیع می‌کنیم؛ در این تصمیمات عجولانه نفع مردم و ملت وجود ندارد، شکاف ونابرابری حاصل همین تصمیم‌ها است. متاسفانه فاصله بیکاری در کشور ۸ تا ۲۸ درصد است. استان کرمانشاه زخم خورده این شکاف است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرزند کرمانشاه هستم، گفت: کرمانشاهی که در طول هشت سال دفاع مقدس ایستاد اما کشور برای آن گذشت نکرد، کرمانشاه از بالاترین شاخص بیکاری یعنی ۴۰ درصد در کشور برخوردار است، رئیس‌جمهور وعده‌های بسیار مبنی بر ایجاد منطقه آزاد و غیره داده اما هیچ کدام عملیاتی نشد.

نظر شما