شناسهٔ خبر: 147092 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

گفت‌وگو با ناصر ایمانی:

ضرورت نگاه ملی به مسائل کشور

ایمانی تحلیل گر مسائل سیاسی: اگر بیشترین دغدغه یک نماینده مجلس، مسئله رفع حصر باشد، به‌طور طبیعی نمی‌تواند نگاه کند که مشکل جامعه اقتصادی و معیشتی است

ماهنامه«نماینده»- «ناصر ایمانی» به‌عنوان یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی شناخته می‌شود. او که خود زمانی ژورنالیست بود و در روزنامه «رسالت» قلم می‌زد، این روزها به‌عنوان تحلیل‌گر مسائل سیاسی با رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کند. برای تبیین اولویت‌بندی نمایندگان سراغ او رفتیم. ایشان در این گفت‌وگو توصیه‌هایی به نمایندگان مجلس کرد و گفت: «آنچه امروز برای مردم اهمیت دارد، اقتصاد و معیشت است البته ما در ناآرامی‌هایی که پیش آمد، اقدام مهمی از نمایندگان مشاهده نکردیم.»

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در پایان این گفت‌وگو نظرهای خود را هم پیرامون آرایش سیاسی مجلس دهم و اینکه آیا اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸ فهرست جداگانه‌ای ارائه می‌دهند، بیان کرد. آنچه می‌خوانید، گفت‌وگو با ناصر ایمانی است:

*آقای ایمانی اگر بخواهید تحلیلی از عملکرد مجلس در حل مشکلات اقتصادی ارائه دهید به‌خصوص پس از ناآرامی‌های اخیر که جرقه آن از مسائل اقتصادی زده شد، چیست؟

ما در مجموع حرکت قابل توجهی از نمایندگان محترم مجلس برای این موضوع (مسئله ناآرامی‌ها) مشاهده نکرده‌ایم (مجموع نمایندگان را عرض می‌کنم نه تک تک آنها را) چرا که اقدامات در جهت کاهش ناآرامی‌ها نبود و این نکته قابل تذکر به نمایندگان مجلس است. حتی ما بعضاً نوعی جانب‌داری از سوی برخی نمایندگان در مورد کسانی که در درگیری‌ها شرکت کرده بودند، مشاهده کردیم. مثلاً موضوعی در قالب «آزادی دانشجویان» مطرح شد. خب وقتی کسی جرمی را مرتکب می‌شود چه فرقی می‌کند که دانشجو، دانش‌آموز یا کارمند باشد. هرکس که می‌خواهد باشد.

مگر ما یک طبقه مخصوص در جامعه داریم که آنها با مصونیت قضائی روبه‌رو هستند! مثلاً اگر دانشجو باشند معاف هستند؟ برخی از نمایندگان مجلس فقط به‌دنبال این بودند که دانشجویان آزاد شوند؛ من این را نمی‌فهمم که دانشجویان آزاد شوند، یعنی چه؟ یعنی در واقع دانشجویان نوعی مصونیت قضائی دارند؟ «این طور نیست»، یا مثلاً یک فضای تندی را ساختند که در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها چه می‌گذرد؟ بازتاب این صحبت‌ها در افکار عمومی این بود که مثلاً برخی نمایندگان معتقدند در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها سختگیرهای خلاف قانون انجام می‌شود و آنها به‌عنوان مدافع کسانی که در ناآرامی‌ها  دستگیر شده بودند، جلوه کردند. البته رفتند و از اوین هم بازدید کردند.

می‌خواهم به این نکته اشاره کنم، ما برخلاف این همه فضاسازی که شده بود بالاخره نفهمیدیم نمایندگانی که از اوین بازدید کردند چه گزارشی به ملت ارائه دادند؟ باید گزارش می‌دادند، ما رفتیم از  اوین بازدید کردیم و مورد خلافی مشاهده نکردیم و اگر هم مشاهده شد، موارد را بیان می‌کردند درصورتی‌که هیچی چیز معلوم نشد. فقط فضاسازی تندی علیه بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها کردند.

بالاخره باید توجه داشت، اصل وظیفۀ نمایندگان محترم تقنین و نظارت بر اجراست. به‌میزانی که نمایندگان محترم در مورد مسائل جانبی بخواهند وقت بگذارند و انرژی صرف کنند از مسیر اصلی‌ باز می‌مانند. من نمی‌خواهم بگویم نمایندگان راجع به مسائل دیگر حتی مسئله‌ای که اهمیتی نداشته باشد اظهارنظر نکند، این حق را نباید نادیده گرفت. نماینده باید اظهارنظر کند ولو اینکه از نظر مردم خیلی اظهارنظر درستی نباشد ولی او حق اظهارنظر دارد.

*مقام معظم رهبری بارها بر اقتصاد و معیشت تأکید کرده بودند، به نظر شما طرح مسائلی از این جنس باعث نمی‌شود تمرکز نمایندگان گرفته شود و نتوانند پیگیر مطالبات به حق مردم باشند.

من ارتباط تنگاتنگی بین این دو موضوع نمی‌بینیم. نماینده‌ای ممکن است در یک موضوع که بازتاب هم پیدا می‌کند، نظری داشته باشد ولی در مسئله تقنین(در مسئله اقتصاد و معیشت مردم خوب ورود پیدا بکند.) اشکالی که ما داریم سر این است نمایندگان محترم مردم چرا نسبت به مسائل اساسی جامعه که یکی از آنها معیشت اقشار مختلف، وضعیت اقتصادی یا نظارت بر دولت است وظیفه‌تان را به‌خوبی انجام نمی‌دهید؟ ممکن است شما بگویید یکی از دلایلی که وظیفه‌شان را انجام نمی‌دهند به‌خاطر آن است که وارد حواشی می‌شوند، من هم می‌گویم، بله؛ این مسئله تا حدودی درست است یعنی هر چه نمایندگان وارد حاشیه شوند از تمرکزشان بر روی مسائل اصلی باز می‌مانند اما اگر این مسائل حاشیه‌ای واقعاً تبدیل به متن نشود، می‌توانند وارد این مسائل هم شوند اما در خصوص مسائل اقتصادی و معیشتی مردم هم اظهارنظر کنند.

بحث ما این است اگر بیشترین دغدغۀ یک نماینده مجلس، مسئله رفع حصر باشد، این به‌طور طبیعی نمی‌تواند نگاه کند که مشکل جامعه مشکل حصر نیست بلکه مشکل مردم اقتصادی و معیشتی است؛ ازاین‌رو باید به آنها گفت: «شما دارید اشتباه فکر می‌کنید که همه چیز را در حصر می‌بینید؛ فکر می‌کنید که الان کشور هیچ مشکلی ندارد الا حصر و اگر حصر حل شود، مشکلات اقتصادی هم حل می‌شود، نه این‌طور نیست؛ این موضوعات را نباید این‌قدر پراهمیت کرد.»

*پس به اعتقاد شما این حواشی باعث می‌شود نمایندگان از وظایف و برنامه‌های اصلی خود غافل شوند

بله؛ وقتی این حواشی ایجاد می‌شود، پس از مدتی ناگهان می‌بینید بر روی یک موضوع بسیار کم اهمیت، مانورهای تبلیغاتی زیادی داده می‌شود، برخی نمایندگان هم از بیرون مجلس تأثیر می‌پذیرند و اظهارنظر می‌کنند و مجلس را یک روز به حاشیه و روز دیگر به موضوع فرعی دیگر می‌برند و باعث می‌شوند که مجلس در یک فضای آرام نتواند مسائل کلان و دراز مدت را برای سالیان و دهه‌های بعد به‌صورت دقیق برنامه‌ریزی کند؛ ازاین‌رو عمدتاً مسائل روزانه را بررسی می‌کند.

فکر می‌کنید آیا تأثیر این ناآرامی‌های یک هفته‌ای کشور در تصمیم‌های نمایندگان مجلس در لایحه بودجه کم اثر بود؟ متأسفانه می‌خواهم بگویم اثر آن زیاد بود. به محض اینکه یک هفته ناآرامی ‌شد می‌بینید که در بررسی لایحه بودجه این مسائل تأثیر می‌گذارد و این نشان می‌دهد که مجلس تحت تأثیر است و این کار درستی نیست.

*به‌عنوان تحلیل‌گر سیاسی، مهم‌ترین اولویت مجلس و نمایندگان را چه می‌دانید؟

ملی نگاه کردن مسائل کشور، مشکلی که مجلس ما با آن روبه‌روست و مخصوص این مجلس هم نیست، تمامی مجالس با آن روبه‌رو بودند این است که نمایندگان محترم به مسائل منطقه‌ای، استانی و به‌عبارت دیگر حوزه انتخابیه خود توجه دارند؛ به‌همین جهت به مسائل کلان کشور و مسائل ملی کمتر دقت کافی دارند و اگر مجلس بتواند ملی نگاه کند، به اعتقاد بنده مسائل کشور به‌ویژه بخش عمده‌ای از مشکلات و ضعف‌های ساختاری مجلس حل می‌شود.

آقای ایمانی اگر موافق هستید، وارد آرایش سیاسی مجلس دهم شویم، در مجلس دهم ما شاهد ائتلاف بین دو جریان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا بودیم اما پس از ورود به مجلس نمایندگان این دو جریان انعشاب کردند، علت این جدایی را چه می‌دانید؟

در سال ۹۴ که انتخابات مجلس برگزار شد، آقایانی قبول کردند در لیست اصلاح‌طلبان بروند، باید همان زمان این فکر را می‌کردند که پس از رأی آوردن، می‌خواهند چه بکنند. آیا می‌خواهند اصلاح‌طلب شوند یا می‌خواهند در فراکسیون اصلاح‌طلبان نروند و در فراکسیون خودشان کار کنند.

*با این اوصاف، آیا اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آینده فهرست جداگانه‌ای خواهند داد؟

اصلاح‌طلبان می‌گویند اگر بخواهیم همین اعضای فراکسیون امید را با این فرضیه که از شورای نگهبان تأییدیه می‌گیرند، در لیست مجلس آینده قرار دهیم، این مجلس قاعدتاً مطلوب ما اصلاح‌طلبان نخواهد بود و ضعف مجلس قاعدتاً به‌حساب ما هم ریخته می‌شود اما اگر بخواهند آن لیست قبلی را به‌طور کامل کنار بگذارند و لیست جدیدی بدهند که اصلاح‌طلب‌تر باشد، از شورای نگهبان تأییدیه نخواهد گرفت پس در این فضا توجیه اصلاح‌طلبان برای اصول‌گرایان این خواهد بود که اگر مجلس قوی می‌خواهید، با هم گفت‌وگو کنیم و افرادی بیاوریم که مجلس قوی‌تری شکل بگیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما