شناسهٔ خبر: 147088 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

اسماعیلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

سوء استفاده دشمن از برخی مواضع نمایندگان

داریوش اسماعیلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: هر چه مجلس و دولت بی‌حاشیه‌تر باشد بهترین می‌تواند در حوزه‌های کلان عمل کند

داریوش اسماعیلی «نماینده مجلس» در گفتگو با ماهنامه «نماینده»، با اشاره به پیگیری مطالبات اقتصادی مردم توسط دولت و مجلس، گفت: همان‌طور که مطلع هستید بخش اعظم اصلی برای پیگیری مطالبات باید از ناحیه دولت صورت گیرد، شاید یکی از بهترین مسیرهایی که می‌شود در این مسیر قدم برداشت بحث لایحه بودجه است.

وی به بررسی بودجه سال آینده در خانه ملت پرداخت و افزود: خوشبختانه نمایندگان مجلس تا آنجایی که ممکن وارد شدند و نمونه آن افزایش قیمت بنزین بود؛ قیمت بنزین بنا بود ۱۵۰۰ تومان شود یعنی ۵۰ درصد افزایش پیدا بکند که نمایندگان آن را متوقف کردند.

نماینده مجلس دهم اضافه کرد: ولی پرواضح است که به‌هرحال مجلس نمی‌تواند ۸۰، ۹۰ درصد لایحه بودجه را تغییر بدهد ازاین‌رو توقع می‌رفت خود دولت در لایحه پیشنهادی‌ای توجه بیشتری را به این قسمت‌ها می‌کرد اما به‌هرحال آن بخش قابل توجهی از مجلس که ارزشی فکر می‌کنند و دغدغه‌شان درواقع تحقق فرمایش مقام معظم رهبری است تلاش‌های و پیگیری‌های خود را انجام می‌دهند.

اسماعیلی در پاسخ به این سؤال «اگر مصداقی صحبت کنیم، مجلس به چه اندازه توانست زخم‌های جامعه را درمان کند؟»، اظهار داشت: این فقط اختصاص به نمایندگان ندارد و این‌گونه نیست که نمایندگان استخوان لای زخم گذاشته باشند و باعث ناراحتی بیشتر شوند.

وی با بیان این مطلب «باید در کشور سه موضوع اساسی به‌صورت جدی پیگیری شوند»، افزود: نخست، بحث معیشت و اقتصاد مردم است برای بیکاری و اشتغال را جدی گرفت از طرف دیگر هم البته حفظ اعتماد مردم نسبت به مسئولان نظام است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تبیین ناآرامی‌های اخیر پرداخت و گفت: یک عامل که منجر به این ناآرامی‌ها شد و عده‌ای از آن فضا سوءاستفاده کردند همین مسائل و مشکلات اقتصادی، معیشت و بیکاری مردم بود. به‌هرحال مردم گلایه‌مند و ناراحت هستند و توقع دارند وضعیت معیشتشان بهتر شود؛ جوانان توقع دارند که روزبه‌روز نسبت به آینده شغلی امیدوارتر شوند.

اسماعیلی تصریح کرد: مشکل دیگر که باعث شد در کنار مشکلات اقتصادی و معیشتی خود را نشان دهد حرکاتی بود که در جهت بی‌اعتماد کردن مردم در این چندین سال اتفاق افتاده بود.

وی در این راستا به مناظرات انتخابات ریاست جمهوری اشاره می‌کند و می‌گوید: در مناظره‌ها خواسته یا ناخواسته که قطعاً ناخواسته بود اعتماد مردم را سلب کردند. وقتی یک کاندیدای ریاست جمهوری می‌آید صحبت می‌کند که در شورای عالی امنیت ملی چه تصمیمی برای اعتراضات سال ۷۸ یا ۸۸ گرفته ‌شد و کاندیدای دیگری می‌گوید که خیر تصمیم این‌گونه اتخاذ نشده بود و معروف به گازانبری شد، با این حرف‌ها بدون اینکه بخواهیم اعتماد مردم را سلب کردیم.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه تلفیق بودجه سال ۹۷ خاطرنشان کرد: یا وقتی عزیزی می‌آید صحبت می‌کند که شما در فلان قسمت، زمینی را خلاف شرع و قانون گرفته‌اید و در آن نشسته‌اید و کاندیدای دیگر متقابلاً می‌آید اتهام دیگری (حال درست یا غلط وارد می‌کند) خب با این کارها و حرف‌ها چه کنیم!؟

«شنونده‌ها و بینندگانمان چه اظهارنظری کرده‌اند؟ گفتند بالاخره یکی از این آقایان می‌خواهد رئیس‌جمهور شود. همه‌ همدیگر را متهم می‌کنند.»

اسماعیلی با بیان اینکه همه مسئولان از قوای سه‌گانه، وزرا، معاونان آنان و مدیران باید این سلب اعتماد مردم را ترمیم کنیم، اظهار داشت: نباید روی بیاوریم به هر نوع برخوردی که نظام را به شکلی زیر سؤال ببرد. بنا به فرموده مقام معظم رهبری (با این مضمون)، عزیزی تا دیروز مسئولیتی در کشور بر عهده داشت اما حالا در جایگاه اپوزیسیون قرار گرفته است. خب ما باید چه انتظاری داشته باشیم؟

وی به یکشنبه سیاه در مجلس گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: آن روزی که رئیس‌جمهور وقت به مجلس آمد و به جای دفاع از وزیر کابینه‌اش شروع به افشاگری دو رئیس قوه دیگر کرد چه کردیم!؟ غیر از این بود که داشتیم اعتماد مردم را سلب می‌کردیم.

نماینده مردم سروستان در مجلس دهم ما با بیان اینکه معتقدم ما باید اعتماد لطمه دیده مردم را ترمیم کنیم، گفت: اینکه می‌گویم لطمه دیده نسبت به اصل نظام نیست چرا که در راهپیمایی ۲۲ بهمن مشاهده کردیم مردم با چه شور و شوقی به خیابان‌ها آمدند و بار دیگر حمایت خود را از نظام اعلام کردند بنابراین باید دست هم دهیم تا مشکلات حل شود.

اسماعیلی در پاسخ به این سؤال «آیا از عملکرد قوه مقننه در پیگیری بدنه محروم و مستضعف جامعه رضایت دارید؟» گفت: خیر- رضایت ندارم؛ اما مجلس دارد تلاش می‌کند، گر چه آنچه باید صورت می‌گرفت هنوز انجام نشده و به عبارت دیگر آنچه مجلس می‌توانست در جهت این حمایت قدم بردارد به شکل ایده‌آل برنداشت. ما فکر می‌کنیم حق‌وحقوق مردم علی‌الخصوص مردم محروم و مستضعف خیلی بیشتر از آن چیزی است که تا الآن ما توانستیم ارائه خدمت کنیم.

وی تأکید کرد: باید بحث معیشت، فرهنگ و اشتغال مردم هم در دستور کار مجلس و هم در دستور کار دولت قرار گیرد؛ اولویت این محورها است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید از مواضع حاشیه‌ای پرهیز کنند، تصریح کرد: هر چه مجلس و دولت بی‌حاشیه‌تر باشد بهترین می‌تواند در حوزه‌های کلان عمل کند. به‌هرحال یک نماینده مجلس باید تصمیمی اتخاذ کند تا تأثیرگذار باشد بنابراین بعضی از مسائل جنجالی نه به نفع مردم است و نه به نفع خودشان، فقط باعث سوءاستفاده بیگانگان و مخالفان می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما