شناسهٔ خبر: 147075 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

واکنش سخنگوی شورای شهر تهران به رد مصوبه این شورا از سوی فرمانداری

علی عطا سخنگوی شورای شهر تهران گفت: با مطالعه دلایل رد مصوبه احداث موزه ایراندخت درودی توسط فرمانداری، این شبهه ایجاد می شود که مصوبه به طور دقیق مطالعه نشده است.

به گزارش «نماینده» ، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به رای فرمانداری تهران مبنی بر رد مصوبه شورای شهر در خصوص احداث موزه ایراندخت درودی گفت: هنوز نامه هیات تطبیق مصوبات مبنی بر رد این مصوبه را ندیده ام و صرفا مصاحبه یکی از اعضای هیات تطبیق را مشاهده کرده ام که با ذکر دلایلی، اعلام کرده این مصوبه رد شده است. دلایلی که در مصاحبه ذکر شده، دلایل عجیبی است و اگر واقعا به این دلایل مصوبه شورا رد شده است، این شبهه ایجاد می شود که شاید مصوبه را به طور دقیق مطالعه نکرده اند.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: ‌این سخن که شهرداری نمی‌تواند به شخص خاص زمین اختصاص دهد و یا اینکه مشخص نیست که زمین باید از چه محلی و بر چه اساسی در اختیار خانم درودی قرار می‌گرفته و این کار خلاف قانون است، اشکالات درستی نیست.

وی با بیان اینکه ‌مصوبه شورا می گوید دو قطعه زمین مجموعا به مساحت ۷۲۰ مترمربع با حفظ حق مالکیت شهرداری و صرفا به منظور تاسیس موزه آثار نقاشی خانم درودی به موسسه غیرانتفاعی ایراندخت درودی واگذار شود، اظهار کرد: این اقدام، واگذاری به شخص حقیقی نیست و همانطور که به صراحت در مصوبه آمده، واگذاری به موسسه غیرانتفاعی ایراندخت درودی است.

اعطا با تاکید بر غیرانتفاعی بودن موسسه ادامه داد: در متن مصوبه صراحتا آمده است که این زمین برای احداث موزه ایران درودی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربری دیگری ندارد.

سخنگوی شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: در بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها صراحتا گفته شده که در صورت تاسیس موسساتی از قبیل موسسات فرهنگی، شهرداری می تواند از اراضی متعلق به خود با حفظ حق مالکیت، به صورت رایگان و با شرایط معین، به منظور ساخت بنا و بهره برداری، در اختیار موسسات مزبور بگذارد.

وی تصریح کرد: ما در ابتدای شورای پنجم مصوبه ای داشتیم که مقرر کردیم هر نوع واگذاری بر اساس بند ۶ ماده ۵۵، از سوی شهرداری به صورت لایحه به شورا ارایه شود تا در شورا بررسی و مصوب شود و همین هیات تطبیق مصوبات، این مصوبه را تایید کرده است.

اعطا با تاکید بر اینکه اساسا تا پیش از شورای پنجم، این قبیل واگذاری ها بدون مصوبه شورا و حتی شاید بدون اطلاع شورا انجام می شد، اظهار کرد:  ما این موضوع را ضابطه مند کردیم و گفتیم هرگونه واگذاری و یا حق بهره برداری باید به تصویب شورا برسد.

وی افزود: ‌بنابراین مصوبه مربوط به موزه خانم درودی، بر مبنای بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها و نیز، مصوبه پیشین شورای پنجم به تصویب رسیده است.

‌سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه با رد سخنان قانبیلی در خصوص میزان سرشناس بودن ایران درودی اظهار کرد:  مثلا گفته شده که خانم ایران درودی چهره سرشناسی در نقاشی نیست؛ به نظر من هیچ فرد مطلعی چنین حرفی نمی زند. ضمن اینکه بهتر است هر کس کار خود را انجام دهد.

اعطا خاطرنشان کرد: هیات تطبیق مصوبات، در رابطه با مصوبات شورا وظیفه قانونی مشخصی دارد و قانون می گوید در صورتی که این هیات، مصوبه را «مغایر با قوانین و مقررات» و یا «خارج از حدود وظایف و اختیارات شوراها» تشخیص دهد، می تواند با ذکر مورد و به صورت مستدل ظرف مدت دو هفته از تاریخ ابلاغ مصوبه، اعتراض و درخواست تجدید نظر کند. در نتیجه اینکه فلان نقاش، چهره سرشناسی هست یا نیست، نمی تواند مبنای هیات تطبیق برای رد چنین مصوبه ای باشد.

نظر شما