شناسهٔ خبر: 146647 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

واعظی: رئیس جمهور به چین سفر می‌کند

رئیس دفتر رئیس جمهور خبر داد:در این ماه روحانی به دعوت رئیس جمهور چین، برای شرکت دراجلاس شانگهای به این کشور سفر می‌کند.

به گزارش«نماینده»، محمود واعظی ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد:‌ خواهش من از همه جناح‌ها ، گروه‌ها و نهادها این است، در شرایطی که آمریکا برای ما ایجاد کرده است، با هم همکاری کنند. ما امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت و انسجام نیازمندیم. همه نهادها و قوا باید تلاش کنند که اختلاف سلیقه‌ها را کنار بگذارند و بر منافع ملی و امنیت ملی که جزء اشتراکات ما است توافق کنند. در هر کشوری مردم در انتخابات وقتی به یک نامزد رای می‌دهند، انتظار دارند جناح دیگری که به هر دلیل رای نیاورده است،  اما محترم است به نامزد پیروز کمک کند.مردم انتظار حل مشکلات را دارند و با رقابت‌های جناحی و درگیری نمی‌توانیم مشکلات مردم را حل کنیم.

وی در ادامه افزود: ما باید در داخل کشور انسجام داشته باشیم تا علامتی به خارج از کشور باشد و آنها بدانند ما در داخل کشور هم نظر هستیم و در داخل کشور  امید و نشاط را به مردم باز گردانیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور، در واکنش به این تحلیل که همزمان با فشارهای خارجی به دولت، در داخل کشور نیز مردم به  خاطر سخت تر شدن شرایط  فشار وارد کنند تا نظام تضعیف شود بیان کرد:‌کسانی که این تحلیل و برنامه را دارند، مردم ایران را نشناخته‌اند. در ۴۰ سال گذشته مردم نشان داده‌اند که ممکن است در برخی از مسائل اختلاف سلیقه داشته باشند، اما هر وقت دشمن دنبال سوء استفاده از این اختلاف سلیقه‌ها باشد مردم متحد می‌شوند. کشور ما با سایر کشورها فرق می‌کند. رهبری فصل‌الخطاب هستند و وقتی  ایشان تصمیم می‌گیرند نظر ایشان برای همه قوا و مردم فصل‌الخطاب  است.

وی  همچنین در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا علیه کشورمان اظهار کرد:‌ این اظهارات بیشتر از مجموعه‌ای از شعارها نبود. این نکته مهم است  که هیچ کشوری جز همین چند کشور کوچک که از خروج  ترامپ از برجام حمایت کردند از این اظهارات حمایت نکردند . آنها  فکر می‌کردند که با ادعای حمایت از مردم ایران می‌توانند به اهداف خود برسند اما دست آمریکا برای مردم کشورمان رو شده است. این اظهارات نه تاثیری در داخل کشور داشت و نه خارج از کشور.رویکرد دولت هم مشخص بوده و مذاکرات در حال انجام است فکر می‌کنم می‌توانیم گام به گام پیش برویم.

واعظی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی سوال از رئیس جمهور و طرح عدم کفایت رئیس جمهور در مجلس تاکید کرد:‌ طرح عدم کفایت را القاء نکنید؛ هیچ وقت بحث عدم کفایت در مجلس مطرح نبوده است، اما درمورد سوال روال پاسخ به آن طی شده است. مجلس حقوقی دارد و دولت هم حقوقی دارد و بر اساس این حقوق مجلس و دولت با هم کار می‌کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی در مورد سفرهای خارجی پیش روی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: از رئیس جمهور برای سفر به اتریش دعوت شده است، اما این دعوت با برنامه‌های رئیس جمهور تداخل دارد و بعید است این سفر انجام شود. در این ماه روحانی به دعوت رئیس جمهور چین، برای شرکت دراجلاس شانگهای به این کشور سفر می‌کند.

واعظی همچنین درباره‌ی پاسخ به این پرسش که کاهش ساعات اداری در ماه رمضان در اختیار دولت است و یا مجلس؟ خاطر نشان کرد: همیشه می‌گفتند باید مجلس تصمیم بگیرد و اولین بار است که به ما می‌گویند این موضوع را دولت باید تعیین کند.ما این اختیار را به استانداران مراکز گرمسیر مثل خوزستان داده‌ایم تا کار را زودتر شروع کنند، تا فشار گرما و روزه موجب نشود کارمندان از کار کم بگذارند، در مورد وزارت‌خانه‌ها هم حسب موارد لازم، این اختیار به وزیر داده شده است که جابجایی در ساعت اداری انجام شود که به کار مردم آسیب وارد نکند،  اما درباره‌ی کاهش رسمی ساعت کار کارمندان در ذهن ما این بوده است که این تصمیم در اختیار مجلس است.

نظر شما