شناسهٔ خبر: 146633 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سرلشکر باقری در صحن علنی مجلس:

نیروهای مسلح در توسعه قدرت دفاعی منتظر لبخند هیچ قدرتی نیستند

باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: امروز نیروهای مسلح بیش از هر زمان دیگری از جهت قدرت دفاعی و آمادگی‌های نظامی در اوج به سر می‌برند و در توسعه قدرت دفاعی خود منتظر مجوز و لبخند هیچ قدرتی نیستند.

به گزارش«نماینده»، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، صبح امروز (چهارشنبه) در صحن علنی مجلس گفت: با وجود تمام تلاش های موثری که برای توسعه این سرزمین و پیشرفت آن اتفاق افتاده است امیدواریم با تلاش و اولویت دهی مجلس، مابقی مشکلات مردم خوزستان نیز حل شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: دفاع مقدس برای ملت ایران و تاریخ ایران بزرگ نقطه عطفی محسوب می شود. ملت ایران دو قرن قبل از این حادثه تاریخی شکست و حقارت را تجربه کرده بود. از ابتدای قرن نوزدهم میلادی جنگ های ایران و روسیه با تجربه عهدنامه های ۱۸۱۲ و ۱۸۲۸ با عنوان گلستان و ترکمنچای موجب جدایی بخش‌هایی از قفقاز از کشور ایران و بعد از آن جدایی هرات و بعد از آن اشغال سرزمین ایران در جنگ جهانی دوم و جدایی سرزمین بحرین از ایران مواجه بود.

وی اظهار داشت: ملت ایران با انجام انقلابی بزرگ سرنوشت خود را به دست گرفت و تنها پس از یک سال و نیم از وقوع انقلاب اسلامی با تهاجم بزرگ از جانب کشور همسایه مواجه شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: اما ملت ایران در این حادثه بزرگ نه تنها یک وجب از خاک خود را از دست نداد بلکه توانست با پیروزی از این حادثه خارج شود و امنیت و آرامش کشور را برای دهه های متوالی تامین کند.

وی گفت: جنگ در شرایطی به کشور ما تحمیل شد که نظام نوپای جمهوری اسلامی در مرحله تثبیت خود بود، ارتش پشتیبانی های خود را از دست داده بود و سپاه سازمانی نوپا و بدون تجربه جنگی بود و در مقابل همه پول و امکانات قدرت های بزرگ در پشتیبانی از متجاوز قرار داشت.

سردار باقری افزود: ملت ایران با توکل به خداوند و رهبری امام خمینی(ره) و وحدت و پشتیبانی نیروهای مسلح توانست این حادثه بزرگ را به خوبی پشت سر گذاشته، دشمن را متوقف کرده، با او بجنگد و شکست دهد و متجاوز را تنبیه کند و نهایتا با پیروزی جنگ را به خاتمه ببرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه پیروزی در عملیات بیت المقدس نطفه عطفی در تاریخ جنگ تحمیلی بود، گفت: در شش ماه اول جنگ رزمندگان توانستند دشمن را متوقف کنند در شش ماه دوم با عملیات های محدود آفندی تجربه جنگیدن با دشمن را کسب کنند، اعتماد به نفس آورند و در ۹ ماهه مهر ۶۰ تا خرداد ۶۱ با انجام چند عملیات بزرگ در خوزستان دشمن را از سرزمین خود بیرون براند.

سردار باقری ادامه داد: رزمندگان اسلام توانستند در عملیات ثامن الائمه محاصره آبادان را شکست دهند، در طریق القدس بستان و هویزه را آزاد کردند، در طریق القدس غرب دزفول و شوش را آزاد کنند و نهایتا در بیت المقدس سرزمین بزرگ جنوب غربی اهواز را آزاد کرده و خرمشهر را به ملت ایران بازگردانند.

وی در تشریح ویژگی های عملیات بیت المقدس گفت: این عملیات، عملیاتی چشمگیر و قابل توجه در سطح عملیات های جهان بود. چه از نظر جمع آوری اطلاعات چه با نفوذ تیم های اطلاعاتی تا ۲۵ کیلومتر در عمق دشمن، چه با طراحی بسیار عاقلانه عملیات که با زدن  نقاط ضعف در کارون و دور زدن نقاط قوت او و دستیابی به سرزمین محوری اتفاق افتاد که موجب عقب نشینی دو لشکر زرهی .

سردار باقری ادامه داد: در این عملیات با نصب پل بر روی کارون و باز کردن میادین مین، آتش توپخانه و عملیات هوانیروز عملیاتی بی نظیر بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در ۹ ماهه تحمیل جنگ به ملت ایران دو تفکر وجود داشت که تاثیرات آن در دفاع مقدس قابل مطالعه است. تفکری در ذهن و عملکرد فرمانده کل قوا(بنی صدر) بود که باید با نگاه به دست بیگانه و امید به تصمیمات قدرت های بزرگ برای متوقف کردن متجاوز منتظر شرایط بود، این تفکر اعتقادی به جوانان و نهادهای انقلابی و قدرت ملی نداشت و نتیجه آن در شکست های اولیه جنگ تحمیلی قابل مشاهده بود. نهایتا با عزل این تفکر روند تغییر کرد.

وی تاکید کرد: جوانان این مرز و بوم با تکیه بر قدرت ملی، وحدت ملی، انسجام نیروهای مسلح و ابداع و ابتکار و خلاقیت توانستند دشمن را شکست داده و سرزمین را نجات دهند. این تفکر توانست دفاع مقدس را به نتیجه برساند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با بیان اینکه امروز ملت ایران با امتحان بزرگی مواجه است، گفت: آمریکای جنایتکار و بدعهد، به قواعد بین‌المللی پایبند نیست و توسط عناصر تازه به دوران رسیده خود برای ملت ایران باید و نباید می‌کند.

وی اظهارداشت: امروز آمریکا دشمنی بدعهد، ظالم، جنایتکار، منزوی و عصبانی با رهبرانی عهدشکن و فاسد و حتی حقوق‌بگیر صهیونیست‌هاست.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: این دشمن هرچند که جسارت ورود در عرصه نظامی و جنگ رو در رو را ندارد، اما تلاش می‌کند که در عرصه اقتصادی و عملیات روانی بر ملت ایران فشار بیاورد.

باقری اظهارداشت: ملت ایران، ملتی است که بر عهد خود می‌ایستد، حقوق بین‌المللی را رعایت می‌کند و اگر در کشوری حضور می‌یابد به دعوت دولت قانونی و ملت آن کشور است و جنگ با کسی ندارد اما در عین حال امروز شرایط نیز تفاوت پیدا کرده است.

وی افزود: اگر این ملت در روزی که همه قدرت های جهان یکپارچه در مقابل او ایستاده بودند، توانایی و تجهیز لازم را نداشت و در اوج قدرت نبود، آیا دشمنی که در آن روز شکست خورده و در همه برهه ها با شکست مواجه شده است دیگر می‌تواند اظهار نظر کند؟ این دشمن در راستای حاکم کردن و تقویت داعش در سوریه و عراق، پیشبرد فعالیت های نظامی در خلیج فارس و تنگه هرمز، مقابله با توان حزب الله و توان مقاومت در یمن و سایر جبهه ها شکست خورده است لذا توانایی درافتادن با ملت ایران را ندارد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: خوب است مقایسه‌ای بین صدام لعین که معاهده ۱۹۷۵ را پاره کرد با عهدشکنان امروز انجام شود. آینده چنین انسان هایی نیز مانند صدام خواهد بود.

سرلشکر باقری گفت: امروز باید با این حوادث با همان رویکرد دوران دفاع مقدس حاضر شویم، رویکردی که متکی به قدرت داخلی جوانان این مرز و بوم و قدرت لایزال الهی است و می تواند ملت ایران را از این گردنه عبور دهد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: امروز در کنار همکاری با دوستان، همراهان و عناصری که در صحنه بین‌المللی با رهبری آمریکا موافق نیستند، باید با تکیه بر توان داخلی کشور، از مشکلات و مسائل پیش رو عبور کنیم.

وی افزود: امروز نیروهای مسلح از هر زمان دیگری ازجهت قدرت دفاعی و آمادگی‌های نظامی در اوج به سر می‌برند و در توسعه قدرت دفاعی خود منتظر مجوز و لبخند هیچ قدرتی نیستند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: اینجانب به عنوان نماینده نیروهای مسلح در برابر نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام می دارم. نیروهای مسلح امروزه از هر زمان دیگری از جهت قدرت دفاعی آمادگی های نظامی و رزمی در اوج به سر می برد و در توسعه قدرت دفاعی خود منتظر مجوز یا لبخند هیچ قدرتی نیستند و به عنوان حامی ایران و مدافع مرزهای میهن اسلامی و مدافع منافع ملی کشور ایران هستند.

سرلشکر باقری گفت: در عبور از این پیچ و تاب تاریخی در تمام مسائل حامی ایران هستند انشاءالله عبور از این مسئله نیز بیت المقدس دیگری را برای ملت ایران رقم خواهد زد.

در پایان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از توضیحات سرلشکر باقری از عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر تشکر کرد.

نظر شما