شناسهٔ خبر: 146607 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حجتی در پاسخ به سوال برزگر

در تولید و عرضه گوشت قرمز با مشکل مواجه هستیم/قیمت مرغ کمتر از قیمت تمام شده در بازار است

حجتی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حوزه تولید و عرضه گوشت قرمز با مشکل مواجه هستیم، گفت: با انجام اقدامات ژنتیکی در حال رفع مشکل تامین گوشت کشور هستیم.

به گزارش «نماینده»، محمود حجتی در نشست علنی امروز (سه شنبه، یکم خردادماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال شهروز برزگر با اشاره به وضعیت بازار گفت: ما اصلا نیازی به واردات گوشت سفید نداشته و ظرفیت تولید این نوع گوشت در کشور بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده است.

حجتی با بیان اینکه در مواقعی مانند عید نوروز که در بازار تقاضا بیش از عرضه می شود با مدیریت بازار سعی در ساماندهی کرده ایم، افزود: در بعضی مواقع ما ناچار هستیم که در بازار دخالت کنیم و از ذخایر موجود که همیشه داشته ایم برای کنترل بازار استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این روزها متاسفانه قیمت مرغ کمتر از قیمت تمام شده در بازار است، تصریح کرد: تولیدکنندگان ما در حال حاضر با این قیمت ها آسیب می بینند از این رو با هدف حمایت از تولید داخل مجبور به حضور در بازار هستیم.

حجتی با بیان اینکه دخالت دولت در بازار با هدف حمایت از مصرف کننده و همچنین تولیدکننده است، گفت: قیمت ها در جمع متعادل بوده اما با توجه به افزایش نرخ نهاده ها که نه به خاطر نرخ ارز بلکه به علت افزایش قیمت ها در بازار جهانی بوده برخی تغییرات در قیمت ها صورت گرفته است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه تامین نهاده ها با ارز ۳۸۰۰ تومانی صورت می گیرد، تصریح کرد: در بازار جهانی قیمت کنجاله سویا و ذرت به ترتیب ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته و با توجه به اینکه ما در این دو محصول وابستگی زیادی به خارج از کشور داریم لذا اگر افزایش قیمت نهاده ها را شاهد هستیم بخش عمده ای از آن متاثر از بازارهای جهانی است.

حجتی ادامه داد: در ارتباط با این نهاده ها نیز تعرفه آن را در حداقل ممکن نگه داشته ایم و در این رابطه یک سری سیاست هایی اعمال می شود تا ارزش افزوده اقلام وارداتی افزایش یابد به طور مثال به جای کنجاله سویا دانه سویا وارد می شود که ارزش افزوده و اشتغال دیگر را در کشور ایجاد کند.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما برای واردات محصولات واسطه ای لحاظ تعرفه پایین است، گفت: اگر تعرفه این نوع محصولات بالا باشد قیمت تمام شده اقلام و کالاها را افزایش می دهیم.

حجتی با بیان اینکه در ارتباط با گوشت قرمز با مشکل کاهش تولید و عرضه مواجه هستیم، افزود: در خصوص رمه گردانی و دام های کم بازدهی که اکنون وجود دارد دیگر تولید به صرفه نیست از این رو با توجه به کارهای ژنتیکی که برای تولید دام های سبک و پر بازده انجام شده در مسیر بهبود شرایط قرار گرفته ایم.

حجتی با بیان اینکه در ارتباط با شیر و گوشت و همه این آیتم ها نمی توانیم به عنوان پربازده بی تفاوت باشیم، گفت: تولید گوشت قرمز دام سبک در حال انجام است تا به این ترتیب بازار به نفع تولید کننده و مصرف کننده ادامه راه بدهد البته در این دوره گذار هم جهت کنترل قیمت و جلوگیری از افزایش آن تسهیلاتی جهت واردات گوشت گرم دام سبک ارائه شده است.

وی با بیان اینکه در ارتباط با سیب و مرکبات با سیاست های اتخاذ شده به ویژه در ارتباط با بحثی که یکی دو سال گذشته که در خصوص تعرفه موز و تعرفه ترجیحی این محصول مطرح شده، گفت: اکنون هر کسی که سیب یا مرکبات صادر کند می‌تواند با تعرفه ترجیحی ۵ درصد موز وارد کند در غیر اینصورت با تعرفه های بالاتر از جمله ۲۰ درصد مجاز به واردات هستند.

حجتی با تاکید بر اینکه به نوعی یارانه صادرات در نظر گرفته شده است، افزود: در سال گذشته ما حدود ۶۱۰ هزار تن صادرات سیب درختی داشته در حالی که رکوردهایی که در طی سنوات گذشته داشته ایم در حدود ۳۰۰ هزار تن بوده است.

وی ادامه داد: وضعیت اکنون به گونه ای است که در ارتباط با این محصول کمترین حد و میزان را ما در سردخانه ها داریم و شاید کمتر از ۲۰ هزار تن به ویژه در استان های ارومیه در سردخانه داریم البته این موضوع در مورد مرکبات نیز اعمال شده است.

حجتی با بیان اینکه در بازاریابی تجار ما هنوز ضعیف هستند، گفت: تلاش داریم در جریان کار با اوراسیا و همچنین مبادله موافقتنامه ای که نهایی شده صادرات بیشتری را در ارتباط با مرکبات داشته باشیم که می توانیم در این رابطه بخشی از تسهیلات صادراتی را در اختیار تجار قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه همین میزان سیب صادر شده به پاکستان و هندوستان ارسال شده است، تصریح کرد: دو کشور مذکور به راحتی پذیرای محصولات ما نبودند اما ما با سیاست هایی که اعمال کرده ایم توانسته ایم این نوع صادرات را داشته باشیم.

حجتی با بیان اینکه در خصوص برخی محصولاتی که قیمت آن ها در داخل بیش از حد است، قطعا انعطاف نشان می دهیم، افزود: در دوره حبوبات به ویژه لوبیا ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش داشته ایم از این رو در جهت حمایت از مصرف کننده اقدام های مقطعی انجام شد که آن هم با افزایش نرخ ارز و مشکلات موجود اکنون معضلی در حوزه تامین حبوبات نداریم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در ارتباط با بحث رخدادهای طبیعی خسارت ها و رخدادها و مشکلاتی که در ارتباط با بخش کشاورزی ایجاد می شود سال گذشته متجاوز از ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده امسال فقط در ارتباط با یخ زدگی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان خسارت به تولیدکنندگان پرداخت کرده ایم و در ارتباط با گرمازدگی در استان کرمان تقریبا همه محصول پسته ما دچار مشکل شد.

وی افزود: ساز و کاری که در این ارتباط پیش بینی شده پاسخگو نیست از این رو ناچار هستیم طبق مکانیزمی که مجلس مصوب کرده برآورد کرده و به ستاد حوادث غیرمترقبه برای بررسی مجدد ارجاع کنیم و پس از آن به سازمان برنامه ارسال شود از این رو سازمان برنامه در خصوص کاهش و یا اعمال هر نوع نرخی مسئول است.

حجتی با بیان اینکه تنها بخشی را می توانیم مستقیما پاسخگو باشیم که در چارچوب صندوق بیمه محصولات کشاورزی باشد، گفت: خوشبختانه حداقل سال گذشته از عهده این تعهدات برآمده ایم و امید است امسال هم بتوانیم این تعهدات را عملیاتی کنیم.

تولید ۲ میلیون تن شکر در سال ۹۶

حجتی در پاسخ به سوال برزگر گفت: با وجود بیماری‌ها و آفاتی همچون آنفولانزای فوق حاد که منشاء آن پرندگان مهاجر بودند و تب برفکی اگر اقدام و کنترلی صورت نگرفته بود معلوم نبود سال گذشته با چه وضعیتی در بخش دام و طیور مواجه می شدیم بنابراین این ظلم است که زحمات همکارانمان که به صورت شبانه روزی به این مهم پرداختند همچنین استانداران و نیروی انتظامی که این موضوع را پیگیری کردند، نادیده گرفته شود.

وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه در رابطه با پوشش محصولات مبلغ ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت وجود داشته است، ادامه داد: با وجود ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتباراتی که در بودجه  وجود دارد چگونه پوشش محصولات را اضافه کنیم آن هم در شرایطی که در قانون برنامه ما را متعهد کردید که هیچ تعهدی را ایجاد نکنیم.

وی افزود: سال گذشته مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است، شما از کجا مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان را آورده‌اید با وجود اینکه اسناد، آمار و مبالغی که از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافته مشخص است.

حجتی در پاسخ به مباحثی که از سوی برزگر در رابطه با واردات شکر مطرح شد، تصریح کرد: امسال ما نیاز به واردات شکر نداریم چرا که در سال گذشته حدود دو میلیون تن شکر تولید کردیم بنابراین حتما در سال ۹۲ حمایتی صورت نگرفته است که در سال ۹۶ میزان تولیدات شکر از ۱۳۰۰ تن به ۲ میلیون تن افزایش یافته است بنابراین حتما اتفاق‌هایی در این میان افتاده است.

وی یادآور شد: افزایش چغندرقند از ۳۷۰۰ به ۸ میلیون تن و کاهش سطح زیر کشت از دیگر مواردی است که در سال گذشته اتفاق افتاده است که همه این موارد به دلیل افزایش بهره‌وری و راندمان و حضور بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: آن زمانی که می‌خواستیم شکر وارد کنیم فقط کارخانجات قند حضور داشتند شما از مواردی که ما ابلاغ کردیم آگاه هستید به جز شرکت مباشر که فقط برای ذخایر راهبردی بوده که بازرگانی دولتی است بقیه کارخانجات قند حضور داشتند که به نسبت تولیدی که داشتند به آنها سهمیه تعلق گرفت بنابراین این جای تأسف است که شما از تریبون رسمی این موارد را اعلام می کنید.

وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با تعرفه‌ها یادآور شد: ممکن است تعرفه‌هایی که ابلاغ شده است موافق با نظر بنده نباشد اما تعرفه مصوبه دولت است و بنده تنها در این زمینه پیشنهادکننده هستم و در نهایت در کمیسیون ماده ۱ و نهایتا توسط دولت باید مصوب شود بنابراین به اندازه‌ای که اختیار داده‌اید از بنده مسئولیت بخواهید.

حجتی اظهار کرد: ما در این زمینه تلاش بسیاری کرده‌ایم و برخی اوقات ممکن است در دولت و شورای اقتصاد در پی دفاعی که کرده‌ایم ناراحتی هم ایجاد شده باشد اما در شرایط کنونی باعث شده که کمترین مشکل را در زمینه تعرفه داشته باشیم.

وی در ارتباط با صادرات سیب و مرکبات اینگونه پاسخ داد: سال گذشته ۶۰۹ هزار تن سیب صادر شد و بر اساس گزارشی که از منطقه شما گرفته‌ام امروز ۵۰ تن سیب در سردخانه سلماس وجود دارد و در کل استان نیز ۳۰ هزار تن وجود دارد بنابراین باید این عدد را با سنوات گذشته مقایسه کنید.

نظر شما