شناسهٔ خبر: 146550 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف

رقابت ائتلاف ها برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمان در عراق

عراق دیروز کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق بعد از چند روز تاخیر نتیجه نهایی اولین انتخابات عراق در دوران پساداعش که 24 اردیبهشت ماه برگزار شده بود را اعلام کرد.

به گزارش«نماینده»، بر اساس نتایج اعلام شده ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر با کسب ۵۴ کرسی برنده انتخابات مجلس عراق شد. ائتلاف الفتح به رهبری هادی عامری با بدست آوردن 47 کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت. ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی، نخست‌وزیر فعلی با کسب ۴۲ کرسی جایگاه سوم را به خود اختصاص داد. در رتبه های بعدی نیز ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی 25 کرسی، ائتلاف حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی 25 کرسی، ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی 21 کرسی و ائتلاف الحکمه به ریاست سید عمار حکیم 19 کرسی بدست آوردند.

با توجه به نتایج بسیار نزدیکی که گروه های سیاسی بدست آورده اند احتمال اینکه یک ائتلاف به تنهایی بتواند دولت آینده عراق را تشکیل دهد غیرممکن است و هر ائتلافی به ناچار باید در پی رایزنی و مذاکره برای کسب بیشترین کرسی پارلمانی باشد. به عبارتی هر ائتلافی بتواند 165 عضو پارلمان برای تشکیل بزرگترین فراکسیون را با خود همراه کند، دولت آینده عراق را تشکیل می دهد. به توجه به خرد شدن بیش از حد آراء برخی رخ دادن چنین اتفاقی را سخت می دانند و از این رو از تشدید بی ثباتی ها در آینده خبر می دهند.

بالطبع با نتایجی که بدست آمده با این که خود مقتدی صدر نامزد انتخابات نشده اما می تواند نقش مهمی در تعیین نخست وزیر آینده دولت عراق ایفا کند. به همین دلیل است که برخی با توجه به سوابق و مواضع رادیکال این روحانی جوان در عراق از احتمال بوجود آمدن بحران در این کشور خبر می دهند.

مقتدی صدر به شدت بر ایدئولوژی عربی تاکید دارد، با سکولارها و کمونیست ها در انتخابات ائتلاف کرده و مخالف همزمان ایران و آمریکا است. با توجه به موضع گیری های اخیر وی به نظر می رسد صدر تاکید دارد تا کمتر به عنوان روحانی شیعی که سال ها در ایران درس خوانده شناخته شود. مقتدی صدر در هفته های اخیر دیدارهایی با سفرای عربی مانند عربستان، کویت و اردن داشته است. برخی با توجه به موضع گیری هایی جدید مقتدی صدر  و نزدیک شدن به دولت هایی مانند عربستان، کویت و اردن معتقدند که شاید از شدت واکنش های او به آمریکا کاسته شود که البته با توجه به سابقه او چرخش جدی او در این زمینه می تواند به ریزش برخی طرفدارانش منجر شود.

 ناگفته پیداست این روحانی جوان راه طولانی، سخت و ناهموار برای تشکیل دولتی باثبات و مقتدر در پیش دارد.

مقتدی صدر تابستان گذشته سفری به عربستان سعودی داشت و با محمدبن سلمان دیدار و گفت و گو کرد. او چند سال پیش در بیانیه ای از دنیای سیاست خداحافظی کرد اما مدتی بعد دوباره به این عرصه برگشت. 

صدر به شدت مخالف حضور هادی عامری و نوری مالکی در دولت آینده عراق می باشد. بر اساس اخبار رسانه ها او به دنبال ائتلاف با عمار حکیم، ایاد علاوی و احتمالاً حیدر العبادی و مسعود بارزانی می باشد. گفته می شود نخست وزیر مد نظر مقتدی صدر، علی داوی استاندار استان میسان می باشد. البته دیروز سومر نیوز خبر داده بود که مقتدی صدر، پسر عموی خود یعنی جعفر صدر را برای تصدی منصب نخست وزیری عراق نامزد کرده است.

در این بین ائتلاف الوطنیه تحت رهبری ایاد علاوی با تاکید بر روابط خوب با مقتدی صدر و ائتلاف تحت رهبری آن، احتمال همپیمانی با ائتلاف «سائرون» را بعید ندانست. همچنین الوطنیه خبر دو روز قبل رسانه ها مبنی بر همپیمانی ایاد علاوی با با نوری مالکی، هادی عامری و عمار حکیم  برای ایجاد فراکسیون اکثریت در پارلمان مقابل جریان سائرون را تکذیب کرد.

البته همیشه بخت با ائتلاف پیروز یار نبوده تا بتواند دولت را تشکیل دهد. چنان چه در سال 2010 با آن که ایاد علاوی 91 کرسی بدست آورد اما در نهایت این نوری مالکی بود که با 89 کرسی توانست دولت آینده عراق را تشکیل دهد. با مقایسه کرسی هایی که ائتلاف ها در انتخابات اخیر نسبت به انتخابات گذشته بدست آورده اند به جرات می توان گفت معادلات پیچیده تری رخ خواهد داد و رخ دادن حوادث غیر مترقبه بعید نمی باشد.

احتمال دیگری که درباره دولت آینده عراق وجود دارد ائتلاف بین هادی عامری، نوری مالکی و احتمالا حیدرالعبادی با برخی احزاب کرد می باشد.در این راستا برخی بر این اعتقاد هستند که اگر چه ایده تشکیل کردستان مستقل با شکست مواجه شد اما بدون شک دولت آینده عراق نمی تواند به کردها بی توجه باشد.

اگر چنین ائتلافی شکل بگیرد دو گزینه احتمالی برای پست نخست وزیری، حیدر العبادی و نوری مالکی می باشند. اگر چه نخست وزیر فعلی عراق را باید بزرگترین بازنده انتخابات عراق دانست که نتوانست به وعده های خود درباره مبارزه با فساد و بهبود اوضاع اقتصادی عمل کند اما با توجه به شرایط پیش آمده در انتخابات و نتیجه ای که بوجود آمده احتمال ماندن وی بر منصبش کم نیست.

عبادی دیروز در یادداشتی در واشنگتن‌پست از آمادگی برای ائتلاف با دیگر گروه‌های حاضر در پارلمان گفت. او همچنین عنوان کرد با افراد فرقه‌گرا و آلوده به فساد همکاری نخواهد کرد.

گزینه دیگر نوری مالکی می باشد که البته کسب رضایت فتح برای نخست وزیری وی شاید آسان باشد اما بدون شک بدست آوردن رضایت حیدر العبادی در این باره مشکل و شاید غیرممکن باشد. در چند روز اخیر برخی خبرگزاری های غربی علی الخصوص رویترز مدعی شده بودند که ایران در پی تلاش برای تشکیل دولتی برآمده از ائتلاف های فتح، نصر، قانون و برخی احزاب کردی مانند اتحادیه میهنی کردستان می باشد.

البته ایران همواره چنین ادعاهایی را رد کرده و عنوان کرده به انتخاب مردم عراق هر چه باشد احترام خواهد گذاشت.

برچسب‌ها:

نظر شما