شناسهٔ خبر: 146239 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عواقب خروج آمریکا از برجام چه خواهد بود؟

برجام پایگاه اینترنتی «ان پی آر» در مطلبی به بررسی عواقب خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) پرداخت.

به گزارش «نماینده»،  پایگاه اینترنتی «ان پی آر» در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا باید هفته آینده (۲۲ اردیبهشت) درباره ماندن در توافق هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ –که در سال ۲۰۱۵ حاصل شد-- و یا خروج از آن تصمیم گیری کند. این توافق هسته ای کاهش تحریم های آمریکا را در ازای محدود شدن برنامه های هسته ای ایران به دنبال داشت. هم اکنون هم یکی از نتایج این توافق هسته ای بهبود روابط تجاری ایران و کشورهای اروپایی بوده است. بنابراین اگر دونالد ترامپ آمریکا را از برجام خارج کند، پرسشهایی بوجود خواهد آمد درباره اینکه این اقدام آمریکا چه تأثیری بر آلمان، فرانسه و انگلیس خواهد داشت؟ آیا آنها در این توافق باقی می مانند؟ آیا آنها همچنان به تجارت با ایران ادامه می دهند؟

برای یافتن پاسخ این پرسشها «مایکل مارتین»، خبرنگار ان پی آر با «رابرت گست»، سردبیر سرشناس نشریه «اکونومیست» مصاحبه ای ترتیب داده است.

مایکل مارتین در ابتدا از او پرسید آلمان، فرانسه و انگلیس در حال حاضر چه منافع تجاری در ایران دارند؟ رابرت گست در پاسخ به این پرسش گفت: منافع این کشورها در ایران بیش از آن چیزی است که ممکن است به نظرتان برسد. به عنوان مثال ایرباس فرانسه و همچنین بوئینگ آمریکا بسیار مشتاق به فروش محصولات خود به ایران هستند. آنها حتی چندین توافق هم با ایران امضا کرده اند (حدود ۲۰ میلیارد دلار با شرکت ایرباس و ۲۰ میلیارد دلار با شرکت بوئینگ). همچنین در حوزه نفت هم کشورهای اروپایی نفع زیادی از ایران می برند. شرکت توتال فرانسه یک قرارداد ۵ میلیارد دلاری با ایران امضا کرده است.

مارتین در ادامه از او پرسید اگر آمریکا از برجام خارج شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا این توافق ها باقی می مانند و یا کشورهایی که این توافق ها را منعقد کنند، جریمه می شوند؟

گست در پاسخ گفت: من معتقدم که بیشتر این توافق ها از بین خواهند رفت؛ زیرا می دانید که شرکتی که در سطح جهانی تجارت انجام می دهد – مخصوصا اینکه شرکت بزرگ نفتی یا هوایی باشد—نمی خواهد به فهرست تحریم های آمریکا اضافه شود. می دانید، اگر بخواهید هر نوع تجارتی با دلار انجام دهید، نمی خواهید آن کار را بر خلاف موافقت دولت آمریکا انجام دهید. برای یک شرکت کوچکتر شاید اوضاع متفاوت باشد. اما به نظر من، برای شرکت های بزرگ این کار امکانپذیر نیست.

مایکل مارتین در ادامه از این کارشناس پرسید: بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس به تازگی وارد واشنگتن شده است تا آخرین تلاش خود را برای متقاعد کردن دونالد ترامپ به منظور باقی ماندن در برجام انجام دهد. به نظر شما این مذاکره چگونه پیش می رود؟

رابرت گست در پاسخ به این پرسش گفت: خب، مسلما او می خواهد بگوید که خروج از توافق هسته ای ایران یک اشتباه استراتژیک است. تا آنجایی که ما می دانیم، ایرانی ها به توافق هسته ای پایبند بوده اند. اگر از این توافق خارج شویم --درحالی که آنها آن را نقض نکرده اند-- نشان می دهد که آمریکا قابل اعتماد نیست و این مسئله بسیار بی ثبات کننده است. من فکر می کنم بوریس جانسون (وزیر خارجه انگلیس) این حرفها را به ترامپ خواهد گفت.

نظر شما