شناسهٔ خبر: 145716 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

جزییات دوره جدید آموزش بدو خدمت محیط‌بانان تشریح شد

محیط بانان43 سرپرست دانشکده محیط زیست از شروع دوره جدید آموزش جامع محیط‌بانان کشور در مرکز آموزش‌های محیط‌بانی این دانشکده خبر داد و گفت: دوره‌های آموزشی محیط‌بانی با همراهی متخصصان نیروی انتظامی و به‌صورت متمرکز برگزار می‌شود.

به گزارش «نماینده»،امید بزرگ حداد سرپرست دانشکده محیط زیست، با اشاره به اینکه نخستین دوره آموزشی بدو خدمت محیط‌بانان در دولت دوازدهم از روز سه‌شنبه 28 فروردین‌ماه در مرکز وابسته به دانشکده محیط زیست آغازشده است، گفت: پیرو هماهنگی‌ها و پیگیری‌های معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست برای آموزش بدو خدمت 500 نفر از محیط‌بانان کشور، مرحله نخست این دوره برای 100 نفر از محیط‌بانان به مدت 15 روز در محل اردوگاه امام علی (ع) توسط دانشکده محیط زیست آغاز شده است.

وی در ادامه گفت: در مجموعه این دوره‌ها مبانی محیط زیست، نقشه‌خوانی، شناخت بیماری‌های حیات‌وحش، آلودگی محیط زیست، علوم مدیریت حیات‌وحش، شناخت تنوع زیستی، عملیات میدانی، زندگی در شرایط سخت، قوانین و مقررات انتظامی، قوانین به‌کارگیری سلاح، قوانین و مقررات محیط زیست آموزش داده می‌شود.

سرپرست دانشکده محیط زیست تصریح کرد: اصول مشارکت مردمی و جوامع بومی و محلی، استفاده از بی‌سیم، بررسی اسناد هویتی، مشارکت در امداد و نجات، مصاحبه و بازجویی متهمان، دستگیری، بازداشت و بدرقه متهم، آیین دادرسی کیفری، بازرسی نفر، خودرو و اماکن، حفاظت اطلاعات، اسلحه‌شناسی سازمانی و تجهیزات انفرادی از موضوعات دیگری است که محیط‌بانان در دوره آموزشی که 15 شبانه‌روز طول می‌کشد، فرامی‌گیرند.

بزرگ حداد عکاسی در طبیعت، بهداشت سلامت و روان، آشنایی با اصول اطفای حریق در طبیعت، را موارد دیگر آموزشی در دوره محیط‌بانی برشمرد و اظهار داشت: محیط‌بانان علاوه بر دوره‌های تئوری، طی چند دوره عملی با جوانب عملی این کار آشنا می‌شوند و با رفتن به میدان تیر، اطفای حریق در محیط شبیه‌سازی‌شده، مانور تعقیب و بازداشت متهمین و اقداماتی نظیر آن به‌صورت عملی با این موقعیت‌ها آشنا می‌شوند.

وی بابیان اینکه در پایان این دوره ارزشیابی و آزمون نهایی از محیط‌بانان گرفته می‌شود، گفت: سطح دانش و مهارت محیط‌بانان سنجیده می‌شود که نمره آن در ارتقا و امتیازهای استخدامی تأثیرگذار است.

سرپرست دانشکده محیط زیست نظم و مقررات سازمانی را یکی از اصولی دانست که محیط‌بانان در این مرکز با آن آشنا می‌شوند، گفت: آشنایی با فنون رزمی و دفاع شخصی، رعایت اصول و اخلاق اسلامی و حقوق شهروندی در این دوره‌های آموزشی مدنظر قرارگرفته است.

بزرگ حداد با اشاره به محل برگزاری این دوره های آموزشی افزود: ما تلاش کردیم در راستای ماموریت گرا بودن دانشکده محیط زیست، مرکز آموزش ها را به بهترین شکل ممکن تجهیز کنیم، این مرکز از لحاظ امکانات رفاهی، فضای آموزشی، زمین های ورزشی و دسترسی از بهترین فضاهای آموزشی کشور به شمار می رود و تیمی از کارشناسان دانشکده در این مرکز مستقر شده اند که تجربه چندساله در امر آموزش محیط بانی دارند.

در خصوص ویژگی‌های این گروه از دوره‌های آموزشی محیط‌بانی گفت: این دوره در واقع برآیند تجربه های آموخته در تمام دوره های آموزشی سال های گذشته است. تمرکز بر آموزش های کاربردی و چالش هایی که محیط بان به صورت روزانه با آن رودررو هستند از ویژگی های خاص این دوره ها به شمار می رود.

نظر شما