شناسهٔ خبر: 145635 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

پاسخ‌های «کوهکن» به انتقادات وارده به مجلس از سوی اعضای شورای عالی استان‌ها؛ ضعف کارشناسی در پیشنهادات شورا

کوهکن "شورای عالی استان‌ها با توجه به قانون و حوزۀ کاری از ظرفیت بسیار بالا و خوبی برخوردار است و نتیجه کار آنها در تعامل با دولت و مجلس می‌تواند مقداری گرفتاری‌هایی که نهاد شوراها دارند را رفع کند."

ماهنامه «نماینده» اعضای شورای عالی استان‌ها از بی‌توجه‌ای مجلس به پیشنهادات و نظراتی که از سوی شورای عالی به خانه ملت فرستاده می‌شود، انتقاد می‌کنند و می‌گویند: «بهارستان نشینان اهمیتی به نظرات آنها نمی‌دهند.» با توجه به انتقادهای اعضای شورای عالی استان‌ها سراغ محسن کوهکن «نماینده مجلس» رفتیم و از او پیرامون انتقادهایی که خانوادۀ شورای عالی استان‌ها نسبت به قوه مقننه مطرح کردند، سؤال کردیم، او این انتقادها را وارد ندانست و در عین حال توصیه‌هایی برای دورۀ جدید شورای عالی استان‌ها بیان کرد.

در ادامه مشروح گفت‌وگو با «محسن کوهکن» از نظرتان می‌گذرد:

* به نظر شما مهم‌ترین برنامه‌ای که باید شورای عالی استان‌ها در دوره جدید پیگیر آن باشد، چیست؟

به اعتقاد بنده شورای عالی استان‌ها با توجه به قانون و حوزۀ کاری از ظرفیت بسیار بالا و خوبی برخوردار است و نتیجه کار آنها در تعامل با دولت و مجلس می‌تواند مقداری گرفتاری‌هایی که نهاد شوراها دارند را رفع کند. البته بزرگ‌ترین اشکال و ایراد وارده که متوجه شورای عالی استان‌ها نیز می‌شود این است که هم اکنون شوراها تبدیل به حلقۀ وصل مشکلات مردم به بالاتر شده‌اند، یعنی وقتی من به‌عنوان نماینده با شورای شهر حوزۀ متبوع خود جلسه‌ای برگزار می‌کنم احساس می‌نمایم آنها نیز پیش از این با مردم جلسه‌ای داشته‌اند و در جریان مشکلات قرار گرفته‌اند، حال می‌آیند مشکلات را با نماینده مطرح می‌کنند درصورتی‌که ما شوراها را برای انتقال مشکلات به دیگران تشکیل ندادیم. من به‌عنوان نماینده بین مردم می‌روم و در جریان مشکلات و مطابات آنها هستم. آنچه روشن است اینکه شوراها قطعاً باید به اتکاء اختیاراتی که از آن برخوردارند، بنشینند و در چارچوب قانون بحث و بررسی کنند، اگر هم جایی قانون دست را بسته است از طریق شورای عالی می‌توانند اقدام کنند تا قانون اصلاح شود. بنده معتقدم باید امکانات بالقوه در شهر و روستا از طریق شوراها، احیا شود.

*با توجه به مقدمه‌ای که مطرح کردید، شورای عالی استان‌ها باید چه اقدامی انجام دهد؟

بنده به شورای عالی استان‌ها پیشنهاد می‌کنم یک دورۀ آموزشی از بالا به پایین برگزار کنند و در راستای تفکر ایجاد فرصت، تفکر استفاده از ظرفیت‌ها، تفکر فعلیت درآوردن امکانات بالقوه، تفکر نحوۀ همکاری و جلب مردم برای مشارکت به‌جای مساعدت و تفکر راه یافتن و راهیابی برای تبدیل مشارکت به‌جای مساعدت بیندیشند. ما امروز از مردم مساعدت می‌خواهیم درصورتی‌که باید مشارکت کنند. اگر شورای عالی استان‌ها در این دوره این کار را شروع کند بالاترین خدمت را کرده است. از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که شورای عالی استان‌ها از یک طرف به‌واسطۀ جایگاهی که از آن برخوردار است در جریان اطلاعات کلان کشور قرار می‌گیرد و از طرف دیگر در جریان اطلاعات، مطالبات و خواسته‌های شورای قبلی هم هستند و این خود می‌تواند نقطۀ اتصالی باشد تا ظرفیت سازی‌ها به‌درستی برای ادارۀ شهر و روستا دنبال و اجرا شود.

* به‌نظر شما با همکاری بین مجلس و شورای عالی استان‌ها، آلودگی هوا برطرف می‌شود؟

این درخواست‌ها معمولاً حالت تفاهم‌نامه‌ای دارد، خوب هم هست اما رئیس شورای عالی استان‌ها در جلسه‌ای که با رئیس محترم مجلس شورای اسلامی داشت نباید صفر و صد درخواست او همین موضوع باشد تا با همکاری هم آلودگی هوا را رفع کنیم. باید طرح داشته باشند و بگویند آقای رئیس مجلس ما به‌عنوان رئیس شورای عالی استان‌ها مطالعه کردیم، از بدنۀ کارشناسی که از آن برخورداریم استفاده کردیم، از ظرفیت شهرداری‌ها استفاده کردیم و به پیشنهادهایی دست یافته‌ایم، پیشنهادهای ما در شورای عالی استان‌ها مطابق با واقعیت‌هاست و آنها را به شما ارائه می‌دهیم؛ یا حتی می‌تواند از رئیس مجلس درخواست کند و به او بگوید ما به پیشنهادهایی دست یافته‌ایم ازاین‌رو درخواست داریم مرکز پژوهش‌های مجلس ورود پیدا کند و نظرات خود را پیرامون پیشنهادهای کارشنایی ارائه دهد، از دل این تعامل کارشناسی می‌توانیم به طرحی برسیم که نتیجۀ آن می‌تواند به کاهش آلایندگی کمک کند ضمن اینکه نباید بگویم به صرف ارتباط، مشکلات حل می‌شود. شورای عالی استان‌ها وقتی سخن می‌گوید باید طرح ارائه کند. بگویند ما ۱۰ طرح ارائه کرده‌ایم و مجلس ورود پیدا نکرده است.

* در گفت‌وگویی که با اعضای شورای عالی استان‌ها داشتیم اکثر آنها به همین موضوع اشاره کردند، علت چیست؟

خب طبیعی است وقتی طرحی ارائه کرده‌اند مرکز پژوهش‌ها کار کارشناسی انجام دادند و با استدال رد کردند. باید بررسی کنند که چرا طرح آنها (شورای عالی استان‌ها) رد شده است. شاید استدال ضعیف بوده یا کار کارشناسی دقیق روی آن صورت نگرفته است. توجه داشته باشید اگر مجموعه‌ای طرح قوی و کارشناسی ارائه دهد و توجه‌ای به آن نشود، انتقادی که مطرح می‌کنند وارد است.

*آیا به‌واسطه همکاری و تعامل نزدیک شورای عالی استان‌ها با دولت مشکلات و معضلات اصلی برطرف خواهد شد؟

فقط حرف نزنیم، شوراها بدانند فقط حلقۀ واسط مردم با نمایندگان نیستند باید جلسه برگزار و خواسته‌های خود را مطرح کنند. مثلاً اعلام کنند ما ۱۰ خواسته داریم که ۴ خواسته را با توجه به ظرفیت‌های خود برطرف کردیم، ۶ خواستۀ دیگر مانده که ۴۰درصد ظرفیت حال آن را داریم و ۶۰درصد دیگر را شما بگویید چه کنیم، کمک کنید. نبوغ فکری و تراوش فکری از درون شورای عالی استان‌ها باید به شوراهای پایین دست تزریق شود که حالا متوقف است.

حرف من آن است که از دل مصوبات شوراها باید مردم احساس کنند آنها با کار و طرح نو در صدد حل مشکلات هستند، براین اساس اگر شورای عالی استان‌ها می‌خواهد جایگاه اصلی خود را پیدا کند باید طرح‌های کارشناسی محکم، با استدلال و قوی ارائه دهد.

نظر شما