شناسهٔ خبر: 145544 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

شیوع فقر حرکتی در کودکان/مشارکت ۴.۵ میلیون دانش آموز در المپیادهای ورزشی

زنگ ورزش معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: فعالیت‌های حرکتی در جمعیت کودکان ما به زنگ ورزش و در حیاط مدرسه محدود شده است و باید برای ارتقای سواد حرکتی بیشتر تلاش کنیم.

به گزارش «نماینده»، مهرزاد حمیدی، با بیان اینکه المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای با بیان اینکه المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای در تعریف به برگزاری بازی‌ها و رقابت‌های مختلف ورزشی درون کلاسی، بین کلاسی و بین پایه‌ای دریک دوره زمانی مشخص از سال تحصیلی که با توجه به علایق دانش آموزان و امکانات مدرسه، ویژگی‌ها و شرایط اقلیمی منطقه و مناسبت‌های خاص به مرحله اجرا گذاشته می شود اطلاق می‌شود اظهار کرد: این طرح از سال تحصیلی ۹۴-۹۳ به اجرا در آمد.

وی افزود: توسعه و ارتقای آمادگی جسمانی و مهارت‌های ورزشی، ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی دانش آموزان، کمک به انس بیشتر دانش آموزان با فعالیت‌های ورزش همگانی و قهرمانی، کمک به شناسایی و پرورش استعدادهای ورزشی دانش آموزان،   راه اندازی نهضت داوطلبی در تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی کشور، تبلور جلوه‌های ورزش همگانی و افزایش جمعیت تحت پوشش فعالیت‌های تربیت بدنی و ورزش دانش‌آموزی، فعال نمودن مدارس در خارج از ساعات برنامه رسمی از طریق ترویج فعالیت‌های ورزشی، ترویج اصول ورزش جوانمردانه، آموزه های پهلوانی و منش اخلاقی ورزش در بین شرکت کنندگان و کمک به پرورش منابع انسانی آینده کشور از طریق ترویج مشارکت جویی و مسئولیت پذیری، ایجاد کار تیمی، توسعه مهارت‌های ارتباطی، راهبری و هدایت آنان از جمله اهداف این طرح است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش میزان مشارکت دانش آموزان در این طرح را نیز اعلام کرد و گفت: در حال حاضر  میزان مشارکت دانش آموزان در این طرح به ۴.۵ میلیون نفر رسیده است. المپیادهای ورزشی معمولا از مهرماه و همزمان با هفته تربیت بدنی آغاز شده و تا اسفند ماه ادامه پیدا می‌کنند و رشته‌های ورزشی المپیاد متناسب با سن و مقطع تحصیلی دانش آموزان تعیین شده‌اند.

حمیدی افزود: افزایش مشارکت خانواده‌ها به عنوان یکی از ارکان موثر در تعلیم و تربیت، توسعه ارزش‌های اخلاقی، کار تیمی و مسئولیت پذیری فراگیران، افزایش نشاط و شادابی و سلامت فراگیران، پرورش فراگیران فعال و تربیت جو و ایجاد تنوع در محیط یاددهی- یادگیری از جمله دستاوردهای خوب اجرای طرح‌هایی چون المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای است.

وی با اشاره به فقر حرکتی در کودکان که مشکل شایع و مبتلا به بسیاری کشورهای دنیاست اظهار کرد: فعالیت‌های حرکتی در جمعیت کودکان ما به زنگ ورزش و در حیاط مدرسه محدود شده است و باید برای ارتقای سواد حرکتی بیشتر تلاش کنیم. یکی از استراتژی‌های ما برای اجرای طرح گسترده المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای فراهم کردن همین فرصت تحرک بیشتر و نهادینه کردن روحیه کار تیمی در میان دانش آموزان بود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش همچنین به کسب رتبه اول جشنواره شهید رجایی در سال۹۵ توسط این معاونت اشاره کرد و گفت: اواخر اسفندماه گذشته با اعلام دبیرخانه جشنواره شهید رجایی، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت رسما رتبه اول در تحقق اهداف برنامه‌های ذیربط در بعد شاخص‌های اختصاصی ارزیابی سال ۱۳۹۵ را در بین معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش که متولی شاخص‌های اختصاصی بوده‌اند را به دست آورد. این در حالی بود که در شاخص‌های اختصاصی سه استان اول و همچنین حدود  ۹۰ درصد ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور، شاخص‌های معاونت‌های تربیت‌بدنی و سلامت استانی نیز به صورتی برجسته در صدر نمرات ارزیابی‌های هر استان قرار گرفته بود.

نظر شما