شناسهٔ خبر: 145155 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

میرسلیم: «اقتصاد نوروزی» باعث رونق در اقتصاد کشور می‌شود

میرسلیم/2 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است:اقتصاد نوروزی باعث رونق خوبی در اقتصاد کشور بویژه در این شرائط رکود کمرشکنی که حاکم است، می‌شود.

سید مصطفی میر سلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «نماینده» با اشاره به میزان تعطیلات نوروزی در کشور و تاثیر آن بر فعالیت‌های اقتصادی و در پاسخ به اینکه آیا فعالیتهای نوروزی از اهمیت اقتصادی خاصی برخوردار است، گفت: تعطیلی مانع رونق گرفتن برخی فعالیتهای خاص ایام نوروز نمی‌شود و نوعی اشتغال گستردۀ فصلی ایجاد می‌کند.

 وی افزود: از جمله این مشاغل می‌توان به راهنمایی ایرانگردان که شغل مهمی محسوب می‌شود و در سایر ایام سال نیز می‌تواند محل کسب درآمد باشد اشاره کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: تولید و عرضۀ انواع سوغات شهرهای مختلف که با توجه به تنوع آداب و رسوم مناطق مختلف کشور ما، بسیار جذاب و گوناگون است و اگر کیفیت تولید مراعات شود می‌تواند منبع درآمد خوبی در سال باشد.

میرسلیم تصریح کرد: اصل سفر که شامل رفت و آمد و اقامت و پذیرایی می‌شود، مجموعه‌ای از فعالیت‌های درآمدزاست که رونق ایرانگردی در کل بدان وابسته است و شرط ایجاد اشتغال بر مبنای ایرانگردی ارائۀ خدمات سفر و استقرار برای استراحت و خورد و خوراک گردشگران با رعایت سلیقۀ هر شهر و البته اهمیت قائل شدن برای رفاه و بهداشت و نظافت و سلامت گردشگران است که بعضی از روستائیان ما با دقت کردن در کیفیت خدمت بسیار خوب عمل کرده و به شهرت جهانی رسیده اند.

وی با بیان اینکه نیازمندی‌های وابسته به فعالیت‌های خانه تکانی و نو شدن لباسها و تزئینات و تأمین میوه و شیرینی و آجیل موضوعی دیگری است که در بحث اقتصاد نوروز تاثیر گذار است، گفت: شور و هیجان خرید مردم از بازار و فروشگاههای بزرگ در روزهای قبل از تعطیلات رسمی دیده می‌شود که دلیلی بر  این ادعا است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ارزیابی عمومی از این فعالیتهای اقتصادی، مبرّا نماندن از چشم و همچشمی و اسراف است و الا گردش مالی آنها هنگفت است و باعث رونق خوبی در اقتصاد کشور بویژه در این شرائط رکود کمرشکنی که حاکم است، می‌شود. به نظر بنده این جنبۀ مثبت اقتصادی، اگر هدایت شود و اطلاع رسانی تخصصی به آن افزوده و بر مجموعۀ آن نظارت شود، می‌تواند رشد خوبی را ایجاد کند.

میرسلیم در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره وضعیت حمل و نقل در ایام نوروزو عدم خشنودی مسافرین از وضعیت نابه سامان آن، گفت: به نکتۀ مهمی اشاره کردید، درست است که ازدیاد سفر باعث رونق اقتصادی می‌شود، اما دلیلی ندارد که اغلب این سفرها با وسیلۀ شخصی انجام شود، اینجاست که آثار منفی عمل نکردن به اولویت در حمل و نقل عمومی را باید امروز بچشیم و تحمل کنیم؛ بعلاوه طبق اعلام رسمی مصرف سوخت در ایام نوروز به نقطۀ اوج خود یعنی بیش از 110 میلیون لیتر بنزین در روز هم رسیده است که این موضوع از نظر گردش اقتصادی وضعیت خوبی را در پی دارد اما واقعیت این است که بیشتر این سوخت، درجا و در راهبندانها صرف شده و به تحرک بیشتر نمی‌انجامد که جای خوشحالی داشته باشد، ضمن این که بر تولید گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا نیز می‌افزاید، آن هم در شرایطی که در اغلب نقاط  کشور مردم از وضعیت بد آلودگی هوا در عذاب هستند و اگر بادهای بهاری نبود این افزایش مصرف سوخت موجب مصیبت دیگری می‌شد.

وی ادامه داد: نتیجه می‌گیریم که برای آینده باید به فکر توسعۀ ترابری عمومی و نیز بهبود کیفیت خودروها به لحاظ مصرف سوخت و آلایندگی  و همچنین ایمنی، باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کاهش حوادث جاده ای در نوروز 97 اشاره کرد و گفت:  این کاهش به دلیل کندتر شدن سرعت حرکت در جاده ها به علت ازدحام بیشتر است و نه بهبود نحوۀ رانندگی یا ایمنی خودروها و جاده ها؛ دلیل دیگر اینکه در تهران که در این ایام شهر خلوت تر شده تصادفات و کشته‌های رانندگی به دلیل افزایش سرعت متوسط بیشتر شده است. در مجموع خسارت عمومی ناشی از راهبندان‌ها و تصادفات افزایش یافته است و ادامۀ این راه در آیندۀ نزدیک بن بست واقعی است!

میرسلیم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان این موارد را در قالب ابعاد اجتماعی هم ارزیابی کرد، گفت: اتفاقا یکی از ابعاد مهم اجتماعی، همین مشکل راهبندان‌هاست که باعث خستگی مفرط مسافران و خصوصا رانندگان می شود و از نشاطی که برای تعطیلات انتظارش را می کشند می کاهد و اغلب با اعصاب خرد شده و گاهی با خسارتهای ناشی از تصادفهای رانندگی به مقصد می رسند و این نقض غرض است زیرا هم وقت از دست رفته و هم اوقات تلخ شده است! البته از نقاط مثبت اجتماعی این نابسامانی توجه مردم به نیازهای یکدیگر و مواسات و امداد به همدیگرست که قدری آن آثار منقی قبلی را التیام می بخشد.

وی در بخش پایانی گفت‌وگویش گریزی به وضعیت محیط زیست در ایام نوروز زد و گفت: قاعدتا در مراسم نوروزی از درختکاری گرفته تا جشن روز طبیعت باید شاهد توجه توأم با لطف در حق محیط زیست باشیم؛ اما واقعیت این است که علی رغم حرکت نمادینی که در روز درختکاری شاهد آنیم، در کل کشور سرعت بیابانزایی متأسفانه بیش از کویرزدایی است و ما هرسال از نظر مراتع و جنگلها و فضای سبز فقیرتر و از نظر منابع آب بحرانی تر می‌شویم؛ بعلاوه تخریب محیط زیست که ناشی از بی مبالاتی در برپا کردن آتش در جنگلها و ریختن زباله در طبیعت و بویژه در کنار رودخانه ها و تبدیل کردن نهرها به مجاری فاضل آب و شکستن شاخه های درختان و عدم نهال کاری حرفه ای برای احیای جنگلها و عدم قرق مراتع برای اصلاح آنها و جلو گیری از چرای بی رویه و خشکاندن قناتها براثر حفر چاه‌های عمیق نوید خوبی به ما نمی دهد.

 وی ادامه داد:شایسته است مراسم روز طبیعت به حرکتی عمومی و برنامه ریزی شده تبدیل شود به منظور افزایش توجه جدی به ضرورت حیاتی مدیریت منابع آب کشور و استفادۀ علمی از آن منابع که هر سال بر ندرت آن افزوده می شود، و نیز احیای قنوات تا آنجا که میسر است، اصلاح مراتع و نهال کاری جنگلهای قطع شده یا سوخته و تغییر فرآیند تبدیل زباله و ممانعت از آلودن محیط زیست؛ و ان شاءالله روزی را جشن طبیعت بگیریم که در این اقدامات مهم میهنی موفق شده باشیم.

نظر شما