شناسهٔ خبر: 145049 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سند امنیت ملی انگلیس ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه متهم کرد

ترزامی دولت انگلیس در سند بازبینی امنیت ملی این کشور، فعالیت‌های ایران در خاورمیانه را «ثبات‌زدا» توصیف و ایران را به مخاصمه‌جویی متهم کرده است.

به گزارش «نماینده»  ترزا می نخست وزیر انگلیس در سند تازه امنیت ملی این کشور، هشدار داد تهدید «تروریسم اسلامی» در دو سال پیش رو، افزایش خواهد یافت.  

می همچنین به دشمنان انگلیس هشدار داد، هیچ شکی وجود ندارد که لندن تمام قابلیت‌های خود را برای شکست آنان به کار خواهد گرفت.  

در این سند که چهارشنبه ۲۸ مارس (هشتم فروردین ۱۳۹۷) در سایت دولت انگلیس منتشر شد، ‌ فعالیت‌های ایران روسیه، ایران و کره شمالی تهدیدآمیز تلقی شده و در دسته‌بندی «تهدیدات دولت‌پایه» قرار گرفته که می‌تواند «نظم قانون‌محور بین‌المللی» را تضعیف کرده و ایجاد «اجماع و مقابله با تهدیدات جهانی» را دشوار کند.

در بخشی از این سند آمده است: «احیای تهدیدات دولت‌پایه، تشدید رقابت‌های حکومتی و تحلیل رفتن نظم قانون‌محور جهانی، اجماع برای مقابله با تهدیدات جهانی را سخت‌تر کرده است».

این سند روسیه را به استفاده از «گاز اعصاب» در خاک روسیه و توسعه‌طلبی ارضی متهم کرده، آزمایش‌های موشکی و اتمی کره شمالی را «نقض فاحش قوانین بین‌المللی دانسته» و نوشته است که «فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در خاورمیانه همچنان ادامه دارد.»

در این سند همچنین عنوان شده است که رقابت میان حکومت‌های خاورمیانه، جنوب و شرق آسیا شامل دریای چین جنوبی، خطر محاسبات اشتباه و بحران را در پی دارد.  

در بخش دیگری از این ۵۲ صفحه‌ای درباره «چشم‌انداز، ارزش‌ها و رویکردهای انگلستان» آمده است: «متحدان تجاری مهم ما اکنون و بعد از خروج ما از اتحادیه اروپا، طبیعتا متحدان امنیتی ما هستند: متحدان اصلی در اروپا، آمریکا و استرالیا، متحدان سنتی در خلیج [فارس]، جنوب آسیا و افریقا، و متحدان جدید در شرق آسیا و سراسر جهان. هر یک [از آنان] با تهدیدات عمیقی که انگلیس به دنبال مقابله با آن است، روبرو هستند – تسلیحات اتمی کره شمالی، ستیزه‌جویی‌های ایرانی و روسی، تروریسم اسلامی، قاچاق انسان، دزدان دریایی، جرایم سازمان‌یافته و جدی، بی‌ثباتی و رقابت‌های حل‌نشده منطقه‌ای». 

این سند امنیت ملی بریتانیا شامل دومین گزارش سالیانه پیرامون اجرای راهبرد امنیت ملی و راهبرد دفاعی و امنیتی سال ۲۰۱۵ نیز می‌شود که روز چهارشنبه (دیروز) منتشر شد.

نظر شما