شناسهٔ خبر: 145037 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

از ورود به سیاست در ده سالگی تا عیدی شیرین امام راحل

چمران گفت‌وگوی عیدانه مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران را می‌خوانید.

 به گزارش «نماینده»؛ مهدی چمران برادر شهید مصطفی چمران، دانش آموخته دانشگاه تهران در رشته معماری است.  

وی عضو کمیته استقبال از امام خمینی (ره) و جانشین فرمانده ستاد جنگ‌های نامنظم (شهید مصطفی چمران) بوده است. چمران در مقاطعی، ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس را بر عهده داشته است و همچنین معاون فرهنگی ستاد فرماندهی کل قوا و مشاور تحقیقات علمی رئیس ستاد فرماندهی کل قوا نیز بوده است. ریاست دو دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز از جمله مسئولیت‌های اجرایی اوست، وی همچنین عضویت شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب را در پرونده سیاسی خود داراست.

آقای چمران متولد چه سالی هستید؟

 در سال ۱۳۲۰ به دنیا آمده ام.

چه سالی ازدواج کردید؟
۱۳۵۰

چگونه با همسرتان آشنا شدید؟

بنده از طریق یکی از دوستانم با خانواده همسرم آشنا شدم که در نهایت منجر به ازدواجم شد.

خطبه عقدتان را چه کسی خواند؟

یک فرد روحانی که در محل خودمان زندگی می‌کرد، خطبه عقد بنده و همسرم را جاری کرد.

مهریه همسرتان چقدر بود؟

۲۵ هزار تومان.

چند فرزند و نوه دارید؟

بنده ۳ فرزند و ۳ نوه دارم.

تعطیلات عید را به مسافرت می‌روید و یا به دید و بازدید می‌گذرانید؟

تعطیلات عید را به خوزستان و محل شهادت برادرم می‌روم و پس از آن نیز به شلمچه و خرمشهر سری خواهم زد و طبق روال هر سال چند روزی را در آنجا خواهم گذراند و برای کسانی که به دید و بازدید می‌آیند روایتگر حوادث روزهای جنگ خواهم شد.

از ورود به سیاست در  ده سالگی تا تشکیل مجمع عمومی جمنا در بهار سال آینده

بهترین عیدی که گرفتید چه بوده است؟

بهترین عیدی را از دست حضرت امام(ره) در همان سال‌های ابتدایی انقلاب که با برادرم دکتر چمران خدمت ایشان رسیدیم گرفتم، اسکناس ۱۰ تومانی با تعدادی سکه یک ریالی در یک ظرف کوچک بود.

شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره شما در سال ۹۶ چه بود؟

شیرین‌ترین خاطره سال ۹۶ برای بنده تولد نوه‌ام بود. در سال ۹۶ خاطرات تلخ سیاسی و اجتماعی زیادی داشتم و مسائل و حوادثی که در این سال برای مردم پیش آمد برای بنده بسیار تلخ بود.

چگونه وارد سیاست شدید؟

من از زمان ملی شدن صنعت نفت که حدود ۱۰ سال بیشتر نداشتم وارد عرصه سیاست شدم و به همراه برادرم فعالیت می‌کردم. به عنوان مثال بر روی پارچه‌های ۱۰ متری که حدود ۲ سانتی متر ضخامت داشتند با مدادهای مخصوصی شعار ملی شدن صنعت نفت را می‌نوشتیم و از مردم درخواست می‌کردیم که آنها را بر روی لباس خود بچسبانند.

مغازه پدر بنده در خیابان ۱۵ خرداد و پایین‌تر از بازار تهران قرار داشت و در همان‌جا طومارهایی را تهیه می‌کردیم تا مردم آن را امضا کنند و به خاطر دارم که حتی عده‌ای با خونشان این طومار را امضا کردند که صنعت نفت باید ملی شود.

همچنین در دوران انتخابات از صندوق‌های رأی صیانت می‌کردم و در زمان تظاهرات به همراه برادرم در این تجمعات حضور می‌یافتم. مباحثی که در منزل ما مطرح می‌شد عمدتا سیاسی بود و در واقعه ۱۵ خرداد نیز بنده شهدای بسیاری را بر دوش کشیدم و حتی تعدادی از مصدومان را به منزلمان بردم و مخفی کردم.

در سال ۱۳۴۸ به سربازی رفتم و پس از مدتی کار بنده به جرم شورش به دادستانی ارتش رسید. پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه به مدت ۲ سال تبعید شده و ژاندارم بودم و در تمامی برنامه‌های سیاسی تا زمان پیروزی انقلاب حضور می‌یافتم و پس از آن عضو کمیته استقبال امام خمینی(ره) شدم و پس از پیروزی انقلاب نیز به جرگه سیاست پیوستم.

به نظر شما چهره سال ۹۶ چه کسی بود؟

به نظر بنده شخصی که توانست در سال ۹۶ چهره خوبی از خود نشان دهد حجت‌الاسلام رئیسی بود.

بهترین و بدترین خبری که در این سال شنیدید چه بوده است؟

بهترین خبری که در ابتدای سال ۹۶ دریافت کردم رأی ۱۶ میلیونی حجت‌الاسلام رئیسی بود. بدترین خبر سال ۹۶ مسئله خیابان پاسداران و دراویش و پس از آن اغتشاشات به وجود آمده در سفارت ایران در لندن و از همه آنها بدتر پایین کشیدن پرچم جمهوری اسلامی ایران بود.

از ورود به سیاست در  ده سالگی تا تشکیل مجمع عمومی جمنا در بهار۹۷

برای سال ۹۷ چه هدفی در سر دارید؟

بنده قصد دارم که کارهای فرهنگی بسیاری انجام دهم و زندگینامه برادرم که چند سالی است به دلیل مشغله‌های کاری نیمه کاره مانده را به اتمام برسانم. همچنین دست نوشته‌ها و خاطراتی درباره فعالیت های علمی و عملیات های نظامی جمع آوری کردم که باید برای چاپ آماده شود. با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس نیز باید تشکیلاتی را برای این امر مهم تدارک ببینیم که اشخاص لایقی به مجلس راه پیدا کنند.

پیام نوروزی شما برای مردم چیست؟

پیام بنده برای آنان پایبندی به اقتصاد مقاومتی و به کارگیری کار، تحرک و قناعت در زندگی است. مردم می‌توانند فرهنگ غنی خود را با عملیاتی کردن این شعار تقویت کنند و باید بدانند هرچه به فرهنگ ملی توجه کنیم و به تقویت آن بپردازیم در حوادث تلخ این روزها مقاومت بیشتری خواهیم داشت.

بهترین مصوبه‌ای که در دوران ریاست شما در شورای شهر به تصویب رسید چه بود؟

یکی از اولین مصوبه‌هایی که در دوره اول ریاست بنده در شورای شهر به تصویب رسید تقسیط عوارض ساخت و ساز بود که انگیزه بسیاری برای سازندگان ساختمان به ارمغان آورد و آنها را از درگیر شدن، از زد و بندهای اداری رها کرد.

این مصوبه به گونه‌ای تصویب شده که خانواده‌های شهدا و ایثارگران می‌توانند عوارض ساخت ساختمان را طی ۳ سال پرداخت کنند که در آن زمان چنین مصوبه‌ای تحولی در امر نوسازی شهر و رضایت‌مندی مردم به شمار می‌آمد و از طرفی دست کسانی که می‌خواستند در این زمینه فساد کنند، ‌ قطع شد.

همچنین مصوب کردیم که کلیه بافت‌های منطقه کن توسط شهرداری خریده شده و یا از آن حفاظت شود که صاحبان املاک بتوانند از آنها در مسائلی غیر از ساخت و ساز مانند گردشگری و امور تفریحی استفاده کرده و درآمد کسب کنند اما متأسفانه این طرح تاکنون اجرایی نشده و از شورای شهر جدید نیز گلایه دارم که چرا این امر را اجرایی نمی‌کنند.

همچنین قانون حفاظت از بافت‌ها که از مدت‌ها پیش عملیاتی نمی‌شد را به مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام کشاندیم که به موجب آن تصویب شد و جلوی از بین رفتن بافت‌ها تا حدودی گرفته شد.

ناگفته‌ای از دوران تصدی خود در شورای شهر و یا انتخابات دارید؟

معتقدم که در انتخابات شورای شهر تخلفات زیادی صورت پذیرفت و در گزینش افراد کوتاهی شد و حتی گزارش‌های دادستانی درباره برخی افراد نادیده گرفته شد.

بنده خاطره خوشی از انتخابات ندارم چرا که دستوری صورت گرفت و مردم بسیاری از افرادی که انتخاب کردند را نمی‌شناختند و معتقدم که نباید اعتماد مردم را از انتخابات سلب کنیم.

آقای چمران تصمیم‌گیری درباره ساختار جمنا به کجا رسیده و آیا شورای مرکزی این جبهه تغییر می‌کند؟

در بهار سال آینده مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب تشکیل می‌شود و در حال تشکیل شوراهای شهرستانی هستیم و پس از آن نیز شوراهای استانی شکل می‌گیرد و اعضای شورای مرکزی در مجمع عمومی از میان ۲ هزار نفر انتخاب می‌شوند.

چه اقداماتی در زمینه جوانگرایی انجام شده و برنامه ریزی‌ شما برای تحقق این امر چیست؟

تمام تلاش ما این است که جوانگرایی در بدنه جبهه مردمی شکل بگیرد و بر اساس آن برنامه ریزی کرده‌ایم که در انتخابات این جبهه ۲۰ درصد به جوانان و زنان اختصاص پیدا کند.

از ورود به سیاست در  ده سالگی تا تشکیل مجمع عمومی جمنا در بهار۹۷

به نظر شما عملکرد دولت در سال ۹۶ چگونه بوده و باید چه اولویت‌هایی را برای سال ۹۷ در نظر بگیرد؟

ما عملکرد خاصی را از دولت در سال ۹۶ نظاره نکردیم و در سال ۹۷ نیز با بودجه‌ای که به تصویب رسیده کارگشایی زیادی برای اقتصاد کشور دیده نمی‌شود و فکر می‌کنم که دولت کار بسیار سختی پیش روی خود دارد.

بنده بیش از هر چیزی از دولتمردان می‌خواهم که به‌آن سوی مرزها چشم ندوزند و تنها به توان داخلی و ملی تکیه کنند. همچنین برنامه ریزی‌های آنها نباید کوتاه مدت باشد بلکه ما برای موفقیت نیازمند برنامه ریزی‌های طولانی مدت و مدون هستیم. به عنوان مثال در حوزه‌های کشاورزی و صنعت به دلیل آن که برنامه ریزی‌های کوتاه مدتی صورت گرفته نتایج قابل قبولی نیز حاصل نشده است.

دولتمردان ما می‌توانند با برنامه ریزی و نگاه به درون و همچنین پرهیز از سیاسی کاری و مشکلات را بر گردن دیگری انداختن و ممانعت از اختلاس، کشور را در مقابل تحریم‌های سختی که آمریکا برای ایران در نظر گرفته، مقاوم کنند.

در پایان چه آرزویی برای سال ۹۷ دارید؟

بنده همیشه آرزوی فرج امام زمان(عج) را دارم و امیدوارم که در سال جدید حداقل یک میلیون نفر بتوانند سرکار بروند و کارخانه‌هایی که تعطیل شده مجددا به راه بیفتد.

همچنین امیدوارم که توطئه غربی‌ها با انسجام میان قوای سه گانه خنثی شود و تحرک اقتصادی در درون کشور پدید بیاید. اکنون در میان برخی جوانان مدگرایی‌های مخربی رواج پیدا کرده به گونه‌ای که حتی دودمان برخی به خاطر این مسئله به باد رفته است امیدوارم در سال جدید با فرهنگسازی از سوی مراجع ذیربط از این آفت رهایی پیدا کنیم.

نظر شما