شناسهٔ خبر: 144973 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

حضور حسن روحانی در قدمگاه امام رضا(ع)

روحانی رئیس جمهور: حضور امام رضا(ع) در مرو، آن را به شهری مقدس و تاریخی برای ایرانیان تبدیل کرده است.

 به گزارش «نماینده»، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه از آثار تاریخی و مذهبی شهر تاریخی مرو در ترکمنستان بازدید کرد.
وی در قدمگاه امام هشتم(ع) در مرو گفت : حضور امام رضا(ع) در مرو، آن را به شهری مقدس و تاریخی برای ایرانیان تبدیل کرده است، امیدوارم سال ۹۷ سال موفقیت، نشاط و پیروزی برای ملت ایران و همه مسلمانان باشد.
حسن روحانی هنگام زیارت قدمگاه امام رضا(ع) در مرو، در گفتگو با خبرنگاران گفت: مرو یکی از شهرهای بسیار کهن و باستانی است که در تاریخ اهمیت ویژه‌ای داشته و مرکز فرهنگی و علمی بوده و کتابخانه‌های بزرگی در آن وجود داشته است.
رئیس جمهور با اشاره به حضور امام رضا(ع) در این شهر در دوران خلافت مامون عباسی، اظهار داشت: بسیاری از مباحثات، آثار، خطبه ها و کلامی که از امام رضا (ع) برجا مانده، مربوط به این دیار است و به همین دلیل این دیار برای ما بسیار مقدس است.
روحانی با اشاره به وجود مقبره صحابه حضرت رسول(ص) و آرامگاه فرزند امام سجاد (ع) و دیگر مشاهیر مذهبی و تاریخی در مرو، گفت: این شهر برای ما هم تاریخی و هم مقدس است.
رئیس جمهور با بیان اینکه کشور ما همواره در ظل توجهات ولی عصر(عج) و بارگاه منور امام رضا (ع) بوده است، اظهار امیدواری کرد همه ملت ایران در سال جدید در پناه اهل بیت(ع) بوده و سال جدید سال موفقیت، نشاط و پیروزی برای همه ملت و مسلمانان باشد.
وی همچنین از آرامگاه محمد بن زید بن زین العابدین(ع)، مقبره صحابه حضرت رسول اکرم(ص)، آرامگاه حاج یوسف همدانی از شاگردان امام هفتم و آرامگاه سلطان سنجر آخرین پادشاه سلجوقی در شهر تاریخی مرو نیز بازدید و در قدمگاه امام هشتم زیارت نامه امام رضا(ع) را قرائت کرد.

بر اساس این گزارش رئیس جمهور کشورمان در پایان مراسم امضای ۱۳ سند همکاری میان تهران – عشق آباد گفت ایران و ترکمنستان باید از ظرفیت های گسترده خود در مسیر گسترش همکاری های مشترک بهره بگیرند و تصمیمات خوبی به نفع دو ملت اتخاذ شد.

رئیس جمهور کشورمان، ترکمنستان را کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران خواند و تاکید کرد دو کشور باید از ظرفیت های گسترده خود در مسیر گسترش همکاری های مشترک بهره بگیرند و این خواست دو ملت است.
حسن روحانی که این اظهارات را روز سه شنبه و پس از امضای ۱۳ سند همکاری میان ایران و ترکمنستان بیان می کرد، با ابراز خرسندی از حضور در ترکمنستان در ایام جشن نوروزی اظهارداشت: مذاکرات بسیار سازنده و مفیدی در بالاترین سطح میان مقامهای دو کشور برگزار شد و فهرست همه مواردی را که در ظرفیت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دو کشور است، مورد بررسی و بازبینی قرار دادیم و در همه زمینه ها بحث های مورد علاقه را مطرح و تصمیمات خوبی به نفع دو کشور و دو ملت اتخاذ کردیم.
رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اشتراکات فرهنگی، تاریخی و دینی دو ملت ایران و ترکمنستان در کنار حسن همجواری که بر روابط دو کشور حاکم است، گفت: ما مصمم هستیم از همه ظرفیت های موجود برای توسعه و تعمیق همکاری های مشترک بهره بگیریم.

روحانی به توافقات دو کشور در حوزه های انرژی و حمل و نقل و ترانزیت اشاره کرد و افزود: ایران و ترکمنستان دو کشور توانمند در زمینه انرژی هستند و در مذاکرات تصمیم گرفته شد که همکاری های خود را در این حوزه بیش از پیش ارتقاء دهیم. همچنین ترکمنستان و ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی که از آن بهرمند هستند به عنوان دو دروازه مهم برای آسیای مرکزی و آبهای آزاد جنوب محسوب می شوند و می توانند ترانزیت منطقه را هم تسهیل کنند.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به افتتاح پل سرخس و نقش آن در تعمیق همکاری های تجاری اظهارداشت: با رفع مشکلات مرتبط با حمل و نقل، همکاری های دو کشور نیز بیش از پیش تسهیل و زمینه فعالیت گسترده تر بخش های خصوصی دو کشور نیز هموارتر می شود.
روحانی با بیان اینکه میزان مبادلات تجاری امروز دو کشور با توجه به ظرفیت های گسترده ای که وجود دارد، مطلوب دو کشور نیست، تصریح کرد: باید سطح مبادلات تجاری را توسعه بدهیم و در همین راستا خط جدید انتقال برق از سرخس به مرو با کمک شرکتهای ایرانی ایجاد خواهد شد.

رئیس جمهور کشورمان افزود: شرکتهای ایرانی فعال در بخش حمل و نقل و جاده نیز در اجرای دو طرح مهم جاده عشق آباد به ترکمن آباد و سرخس به تجن همکاری خواهند کرد.
روحانی، سواپ گاز و همکاری در حوزه انرژی در دریای خزر را از دیگر موارد گفت وگو در مذاکرات مشترک برشمرد و اظهارداشت: در زمینه صادرات اتوبوس به ترکمنستان و در کنار آن، تقویت همکاری های دو کشور در حوزه های فرهنگی، علمی و فناوری های نوین نیز گفت و گو شد.
رئیس جمهور کشورمان به مسایل منطقه ای و بین المللی مورد گفت وگو در مذاکرات مشترک اشاره کرد و گفت: ما همچنین درباره مبارزه با تروریسم، راههای تقویت ثبات و امنیت منطقه و همچنین برنامه های نوعدوستانه تبادل نظر کردیم و در مجموع توافقات خوب و گسترده ای میان دو کشور حاصل شد که اجرای این توافقات می تواند سطح همکاری های دو کشور را بیش از پیش ارتقاء دهد.

تاکید رئیس جمهور ترکمنستان بر گسترش مناسبات با تهران در همه زمینه ها
رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه کشورش مصمم است روابط با تهران را در همه زمینه ها گسترش دهد، گفت: مذاکرات سطح بالای دو کشور، در فضایی دوستانه، برادرانه و شفاف و توام با احترام متقابل و حسن همجواری برگزار شد.
"قربان‌قلی بردی‌محمدف" افزود: تحکیم دوستی ترکمنستان و ایران برای ما اهمیت بالایی دارد و من فرصت را مغتنم شمرده و از دکتر روحانی به خاطر تلاشهایی که در راستای توسعه همکاری های مشترک داشته اند، قدردانی می کنم.
وی امضای ۱۳ سند همکاری و بیانیه مشترک را در راستای منافع دو ملت ایران و ترکمنستان برشمرد و تاکید کرد با اجرای این توافقات، همکاری های دو کشور در همه عرصه ها بیش از پیش گسترش می یابد.
رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به اینکه ایران و ترکمنستان در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه در زمینه صلح و توسعه جهانی دیدگاه‌های مشترکی دارند، افزود: روابط دو کشور در سازمان‌های بین المللی مانند سازمان همکاری‌ اسلامی و همکاری اقتصادی مثبت وسازنده بوده است و ما همواره قدردان حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم.
بردی محمدف توسعه همکاری‌ها و روابط دوکشور در زمینه امنیت انرژی، مبارزه با مواد مخدر و موضوعات منطقه‌ای و بین المللی را حائز اهمیت دانست و گفت: در همکاری های اقتصادی باید تنوع در مکانیزم های روابط را دنبال کرده و از تمام ظرفیت‌ها و امکانات برای توسعه روابط در بخش ‌های مختلف حمل و نقل، کشاورزی و انرژی استفاده کنیم.
وی خزر را دریای صلح و ‌امنیت دانست و اظهار داشت: همکاری ایران و ترکمنستان در ساحل و آبهای خزر و در مناطق ویژه اقتصادی باید بیش از پیش گسترش یابد.
رئیس جمهور ترکمنستان همچنین بر ضرورت توسعه روابط وهمکاری‌های دوکشور در بخش های مختلف اقتصادی، تجاری و بازرگانی، علمی و آموزشی، بهداشت، ورزش و گردشگری تاکید کرد.
بردی محمداف ضمن ابراز خوشحالی از سفر دکتر روحانی به عشق آباد در ایام نوروز به عنوان جشن صلح ومحبت، گفت: روابط ایران و ترکمنستان در طول سالیان متمادی همواره برادرانه و دوستانه بوده و امروز مناسبات تهران-عشق‌آباد در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی در سطح بالایی قرار دارد.

نظر شما