شناسهٔ خبر: 144702 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دولت به قاتل عراقی‌ها اعتماد نکند

 حیدر العبادی ائتلاف دولت قانون در واکنش به خبر تصمیم ولی‌عهد سعودی برای سفر قریب‌الوقوع به بغداد دولت عراق را از اعتماد به سعودی‌هایی که عامل کشتار و گسترش تروریسم در عراق هستند، برحذرداشت.

به گزارش «نماینده» همزمان با اعلام خبر تصمیم ولی‌عهد سعودی برای سفر قریب الوقوع به بغداد و برداشتن گامی تازه در تقویت روابط ۲ کشور، ائتلاف «دولت قانون»، به رهبری نوری المالکی امروز شنبه از دولت عراق خواست از عربستان به دلیل ارتکاب جنایات در حق عراق و مردم آن دوری گزیند.
«کاظم الصیادی»، یکی از رهبران ائتلاف در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» اظهار داشت: نمی‌توان به عربستان اعتماد کرد چون این کشورسرمنشا اندیشه‌های تروریستی و وهابی و بزرگ‌ترین حامی تروریسم و تروریست‌هاست.
وی افزود: سعودی‌ها در حق ملت عراق مرتکب جنایات بزرگ، کشتار و تروریسم شدند و همه این‌ها برای محکومیت عربستان در برابر همه دادگاه‌های بین المللی کفایت می کند.
الصیادی اظهار داشت: دولت عراق نباید به عربستان نزدیک شود بلکه باید همه حقوق ملتی را که به موجب فتواهای تکفیری عربستان دریایی خونشان ریخته شده بازگرداند.
وبگاه خبری «خلیج آنلاین»، امروز در گزارشی درباره سفر محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی به بغداد که طبق اخبار تایید نشده قرار است اواخر ماه مارس یا اوایل آوریل انجام شود، گفت: عربستان و عراق پس از گذشت سال‌ها تنش در روابط ۲ کشور هم اینک از لحاظ سیاسی و دیپلماتیک به یکدیگر نزدیک شدند که گشایش گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور از علائم بهبود این روابط است و به دنبال سفر حیدر العبادی نخست وزیر عراق به عربستان  و دیدارش با ملک سلمان و استقبال ولی عهد سعودی  از مقتدا صدر رهبر جریان صدر و سفر قاسم الاعرجی وزیر کشور کشور عراق به عربستان حاصل شد.
این وبگاه خبری به نقل از «طلال حسین الزوبعی»، عضو پارلمان عراق و  یکی از رهبران ائتلاف همبستگی آورده است: سفر قریب الوقوع ولی عهد سعودی به بغداد و استان نجف در جنوب عراق با هدف تقویت تفاهم امنیتی بین دو کشور در رویارویی با تروریسم است که به رفع اتهامات متبادل بین طرفین منجر می‌شود.
الزوبعی گفت: مهم ترین هدف ولی عهد سعودی از سفر به بغداد بازگرداندن عراق به آغوش کشورهای عربی و دور کردن آن از دخالت و نفوذ ایران و امضای توافقنامه‌های راهبردی در زمینه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری است بخصوص که عربستان یک قدرت اقتصادی مهم در خاورمیانه است و در عراق هم فرصت‌های سرمایه گذاری بزرگی است که می‌تواند زمینه پیشفت اقتصادی دو کشور را فراهم کند و روابط عراق با کشورهای برادر عربی را تقویت می‌کند.
درباره تصمیم بن سلمان برای سفر به شهر نجف در جنوب عراق هم الزوبعی گفت: این سفر اعتراف به این دارد که ائمه بزرگوار ما نزد عربستان هم همان قداست را دارند که نزد شیعیان دارند و همین موضوع سرآغاز پایان طرح طائفه‌ای و بانی حفظ عراق یکپارچه است.

برچسب‌ها:

نظر شما