شناسهٔ خبر: 144697 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

چرا همیشه پای تاج‌زاده در میان است؟

تاج زاده بهتر است تاج‌زاده که اکنون پا به شصت سالگی گذاشته است، از آنچه بهزاد نبوی(مراد قدیمی تاج‌زاده و هم جناحی قدیمی‌اش) این روزها تکرار می‌کند درس عبرت بگیرد.

به گزارش «نماینده»، هرچند در یکی دو سال اخیر برخی اصلاح‌طلبان مانند بهزاد نبوی نسبت به گذشته رادیکال این جریان ابراز پشیمانی کردند و اعتراف می‌کنند این اقدامات نتیجه‌ای در بر نداشته اما هنوز هستند افرادی که حمایت از خشونت را دنبال می‌کنند.

از جمله سید مصطفی تاج‌زاده که این روزها فعالیت سیاسی‌اش منحصر به توئیت کردن و یا مصاحبه با مطبوعات اصلاح‌طلب است و می‌خواهد یک چهره روشنفکر خود را نشان دهد، اما یک چیز را از گذشته‌های دور  تاکنون حفظ کرده و هرگاه مجالی بیاید به‌رخ می‌کشد و آن هم علاقه به «فاز خشونت»  است.

در این گزارش نگاهی داریم به کارنامه این عضو فعال جناح اصلاحات در دامن زدن به آشوب و اغتشاش و یا حمایت از خشونت در فضای مجازی.

** کوی دانشگاه تهران؛ هدایت موبایلی اغتشاش‌گران در جلسه شورای امنیت!

شاید اولین حضور تاج‌زاده در عرصه میدانی خشونت به وقایع کوی دانشگاه برگردد؛ واقعه ۱۸ تیر ۷۸ و نقش میدانی مصطفی تاج‌زاده در این اتفاقات.  بعد از بسته شدن روزنامه سلام و تجمع تعدادی از دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه تهران، به‌مرور به تعداد معترضان افزوده شد و حدفاصل میدان انقلاب تا چهارراه ولی‌عصر(عج) عرصه درگیری اغتشاش‌گران با نیروی انتظامی بود.

تاج‌زاده که آن زمان معاون سیاسی وزیر کشور بود، به‌جای حل و فصل غائله حکم بنزین ریختن بر آتش را داشت. بعد از غائله ۱۸ تیر ۷۸ دانشجویان برای تسخیر وزارت کشور به‌سمت خیابان فاطمی رفتند. تاج‌زاده روی چهارپایه رفته و با بلندگو خطاب به معترضین می‌گوید "شما چرا آمده‌اید اینجا؟ شما چرا در وزارت کشور را از جا می‌کنید؟ اینجا که مال شماست. شما باید جای دیگری بروید و در آنجا را بکنید! " وی پای بلندگوی دستی مدام می‌گوید "اینجا متعلق به خود شماست و شما اشتباهی آمده‌اید".(مصاحبه احسان قاضی‌زاده دبیر وقت جامعه اسلامی دانشجویان)

در واقع وزارت کشور و معاونت مهم سیاسی آن وزارتخانه، به‌جای آنکه از آشوب جلوگیری کند، معترضان را جهت‌دهی کرد که به‌جای دیگری بروند.  

تاج‌زاده در جمع اغتشاش‌گران در مقابل ساختمان وزارت کشور

حسین مظفر هم که وزیر دولت اصلاحات بود درباره نقش تاجزاده در آن دوره می‌گوید "کسانی مثل تاج‌زاده در وزارت کشور بساطی راه انداخته بودند و تحریک می‌کردند. بهانه‌شان هم این بود که چند دانشجو کتک خورده‌اند. این خیلی تحلیل سطحی است و همه ما ناراحت بودیم. در مصاحبه‌ای که بعداً کردم گفتم خیلی کار بدی بوده است و هرکسی دانشجویان را زده غلط کرده و کار بسیار بی‌جایی کرده است، ولی این‌هایی که در خیابان‌ها ریختند که دیگر دانشجو نیستند. این‌ها دارند با چوب و چماق به نوامیس مردم حمله می‌کنند... د. "(مصاحبه حسین مظفر، وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات)

سردار نظری فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز در دادگاه خود درباره نقش تاج‌زاده چنین گفت "آیا کسی از حضور تاج‌زاده در جمع نقاب‌داران و اغتشاش‌گران تا جایی که نام‌برده را جهت ملاقات با پلیس اسکورت نمودند، توضیحی خواست!؟ "

سرلشکر فیروزآبادی نیز در گفت‌وگوی با فارس درباره تشکیل جلسه شورای عالی امنیت بعد از غائله ۱۸ تیر، گفت: " آنهایی که به جلسه می‌آمدند همه دوم خردادی بودند. مثل آقای موسوی‌لاری وزیر کشور، تاجزاده معاون امنیتی وزیر که البته عضو شورا نبود و به مناسبت حضور پیدا می‌کرد، خرازی وزیر خارجه هم نبود و امین‌زاده به جای او آمد، آقای عباد [علی ربیعی] هم دبیر جلسات بود. از وزارت اطلاعات هم نمی‌دانم که خود وزیر آمد یا نه. از ما هم فقط من و آقای رحیم صفوی فرمانده سپاه بودیم... آقای رحیم صفوی هم در این جلسه محکم گفت ما دستور برخورد داده‌ایم. بعد از این حرف‌ها، آقایان متوجه شدند که اوضاع از چه قرار است. هر کدام با موبایلی که دست‌شان بود با جریانات داخل خیابان در ارتباط داشتند و همانجا در جلسه با گروه‌هایشان تماس گرفتند و گفتند تمام شد. "

** غائله خرم‌آباد؛ فاشیست خطاب کردن متحصنان توسط تاج‌زاده

بعد از ماجرای غائله کوی دانشگاه، مصطفی تاج‌زاده در خرم‌آباد هم اقدام به تحریک اغتشاشات کرد.  غائله خرم‌آباد در مرداد ماه سال ۷۹ شکل گرفت که مسئولان دفتر تحکیم وحدت از استانداری لرستان درخواست مجوز جهت برگزاری مراسم را کرده که در تاریخ چهارشنبه دوم شهریور ۷۹ و با پیام رئیس‌جمهور وقت آغاز شد و سخنرانان مراسم اقدام به صحبت‌های تندی کردند که با واکنش اصولگرایان شهر مواجه شد.  

حزب مشارکت شعبه خرم‌آباد هم در تاریخ ۵ شهریور ۷۹ با صدور بیانیه‌ای از هواداران خود خواست تا در حمایت از دفتر تحکیم وحدت تجمع کنند که این تجمع با ورود اراذل و اوباش به سطح شهر به خشونت کشیده شد.  در این درگیری یک نفر از  پرسنل نیروی انتظامی به شهادت رسید و ده‌ها نفر مجروح شدند. در این هنگام معاون سیاسی وزیر کشور که باید برای رفع غائله تلاش کند تحصن در فرودگاه خرم‌آباد هنگام سوار شدن به هواپیما با اشاره به نیروهای اصولگرای متحصن خطاب به معاون سیاسی استانداری لرستان  می‌گوید "این فاشیست‌ها را شناسایی ودستگیر و اسامی آنها را به روزنامه  اعلام کنید! ". تاج‌زاده بعد از این غائله به جرم توهین و تحریک در دادگاه محاکمه شد.

در این غائله که ردپای حزب مشارکت و تاج‌زاده مشاهده می‌شد، یک مامور نیروی انتظامی به شهادت رسید و ده نفر مجروح شدند.

** از فتنه ۸۸ تا طرح تجمع دوشنبه‌های اول ماه که اجرایی نشد

بعد از پایان دولت اصلاحات، ورود سومین‌بار تاج‌زاده به فاز خشونت، حمایت از آشوب‌های خیابانی سال ۸۸ بود. وی بعد از اغتشاشات ۸۸ بازداشت شد و چندسالی را در زندان گذراند. با این‌حال حضور در زندان هم به کاهش میزان رادیکالیسم در وجود این عضو حزب منحله مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب کمک نکرد. وی در مصاحبه‌ای در اول آبان سال ۹۰ در زندان اوین پیشنهاد کرد که مردم برای نشان دادن اعتراض خود به سران فتنه، اولین دوشنبه هر ماه دست به اعتراضات مدنی بزنند.

اعتراضات مدنی تاج‌زاده عبارت بود از تشکیل اجتماعات مدنی به هر روش ممکن، نامگذاری دوشنبه‌های اول هر ماه به نام یک کشته فتنه ۸۸، اعتصاب غذا یا روزه در اولین دوشنبه هر ماه، تجمع در هنگام غروب در هر محل و مرکز در دسترس!! و ... البته این طرح تاج‌زاده نه تنها مورد استقبال قرار نگرفت بلکه خود او هم بعد از آزادی از ندان به طرحش وفادار نبود.

تاج‌زاده با آزادی از زندان، با استفاده از فضای مجازی به تحریک می‌پرداخت و خوی خشونت خود را رها کرد. وی در مصاحبه‌ای در آبان ۹۵ با مجله روبرو می‌گوید خواهان عدم حضور نظامی ایران در سوریه می‌شود، و می‌گوید "مثل برجام رفتار کنیم. با قدرت‌ها بنشینیم و به توافق برسیم که این داستان، فاتح نظامی ‌ندارد. اسد نمی‌تواند مخالفان مسلح خود را نابود کند. آنها نیز نمی‌توانند اسد را به زیر بکشند. پس باید مذاکره کنند که چگونه می‌توانند به توافقی برسند که حداقل خواست‌های همه را پوشش دهد... داعش یک فکر و گرایش است و حالاحالا خواهد بود... اگر طرفین عاقلانه رفتار کنند، داعش رو به انزوا خواهد رفت. "

البته بعد از حمله تروریستی عناصر داعش به مجلس شورای اسلامی در ۱۷ خرداد و پایان حکومت داعش در سوریه توسط فرمانده نیروی قدس سپاه سرلشکر سلیمانی در ۳۰ آبان، تاج‌زاده سخنی نگفت که آیا هنوز به راهبرد گفت‌وگو با داعش معتقد است و آیا فکر می‌کند داعش حالاحالاها در سوریه خواهد ماند یا خیر!

وی در انتخابات ۹۶ نیز با پایین آمدن رای روحانی در دو مناظره، پیشنهاد کرده بود طرفداران و حامیان روحانی برای رادیکال‌کردن فضای انتخاباتی از  یکی از خیابان‌های اصلی تهران تا یک میدان مشهور پایتخت، "زنجیره‌ انسانی" و "کارناوال" تشکیل بدهند!

آخرین حرکت خشونت‌خواهانه تاج‌زاده دفاع از آشوب‌های اراذل خیابان پاسداران تهران است. وی در توئیت اول اسفندماه خود در حمایت از دراویش چنین نوشت که سرکوب آنها در حال حاضر نه خطا که فاجعه است!

حمایت تاجزاده از اقدامات داعش‌گون یک فرقه منحرف در خیابان پاسداران

البته بعد از انتشار خبر رد شدن یک داعشی با اتوبوس و شهادت سه مامور نیروی انتظامی و یک بسیجی، حرف شتابزده خود را پس گرفت و نوشت متوسل شدن به خشونت توسط هرکس و به هر شکل محکوم است!

بهتر است تاج‌زاده که اکنون پا به شصت سالگی گذاشته است، از آنچه بهزاد نبوی(مراد قدیمی تاج‌زاده و هم جناحی قدیمی‌اش) این روزها تکرار می‌کند درس عبرت بگیرد. نبوی در مصاحبه با شرق با برائت از رفتارهای رادیکال اصلاح‌طلبان در گذشته گفته بود "جریانی که می‌خواهد در جامعه حضور داشته باشد و وضع موجود را با روش‌های مسالمت‌آمیز، قانونی و تدریجی به وضع مطلوب تبدیل کند، مجبور است به واقعیت‌های موجود توجه کند. "

نظر شما