شناسهٔ خبر: 144683 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فردا

استعفای نجفی و بار کجی که به مقصد نرسید

شورای شهر-نجفی اعضای پنجمین دوره شورای شهر و شهردار تهران از همان ابتدای کار به دنبال نقد گذشته بوده اند و هیچ گونه نقد و ضعفی را به خود نسبت نمی‌دهند، شاید بهتر است بگوییم همین سلسله مسائل شهرداری در دوره فعلی را دچار خسران کرده است.

به گزارش «نماینده»، نجفی در اداره کلانشهر تهران عاجز ماند و استعفا داد، حتی انتقادهایی که نسبت به دوره مدیریت سابق شهرداری داشت، نتوانست توفیقی برای فرار رو به جلوی او باشد و این یعنی بار کج هیچ گاه به سر منزل مقصود نخواهد رسید.


روزی که محمدعلی نجفی با اعلام شعار «شهر امید، مشارکت و شکوفایی» توسط منتخبان پنجمین دوره شورای شهر تهران انتخاب شد، کسی گمان نمی‌کرد که او خیلی زود مجموعه‌ای از ناکارآمدی‌ها و ناتوانی اش در مدیریت شهری را به اثبات برساند و سرانجام تن به استعفا بدهد.

اگرچه اصلاح طلبان توانستند شورای پنجم را به دست بگیرند و شهرداری باب میل انتخاب کنند، اما امروز اختلافات درونی میان اعضای شورای شهر و شهردار بالا گرفته و مجموعه ناکارآمدی‌های شهردار آنقدر زیاد است که اصلاح طلبان دیگر نمی‌خواهند نجفی به فعالیتش ادامه دهد و در واقع دیگر نمی‌توانند بیش از این شاهد خسارات کلانشهر تهران باشند.

اما ماجرای در دست گرفتن شورای شهر و شهرداری توسط اصلاح طلبان از زمانی آغاز شد که آن‌ها بعد از حقوق‌های نجومی، برای تلافی کردن و کنار زدن اصولگرایان ماجرای املاک شهرداری موسوم به املاک نجومی را کلید زدند، آن‌ها توانستند با فضاسازی‌ها و بزرگنمایی به شورای پنجم راه یابند و صد البته شهردار هم فکر خود را برگزینند، ولی این همه ماجرا نیست، زیرا بعد از گذشت چند ماه در سناریویی تازه و در قالب گزارش عملکرد، نسبت به فعالیت‌های شهرداری در دوره گذشته سیاه نمایی کردند تا شهردار سابق، محمد باقر قالیباف را بیش از بیش دچار تخریب کنند.
بعد از این مسائل روزها و ماه‌ها گذشت و اتفاقی در حوزه مدیریت شهری جدید نیفتاد و شهردار جدید با چشم‌های خود دید که انتقاد کردن آسان است، اما اداره این کلانشهر حتی از اداره یک وزارتخانه هم دشوارتر است؛ و این گونه بود که نجفی در اداره کلانشهر تهران عاجز ماند و استعفا داد، حتی انتقادهایی که نسبت به دوره مدیریت سابق شهرداری داشت، نتوانست توفیقی برای فرار رو به جلوی او باشد و این یعنی بار کج هیچ گاه به سر منزل مقصود نخواهد رسید. در این میان اصلاح طلبان بازی جدیدی را تحت عنوان فشارهای بیرونی به نجفی به خاطر مبارزه با فساد وی در شهرداری راه انداخته اند. فعالین اصلاح طلب نجفی را قهرمانی در نظر گرفته اند که در شهرداری در حال شفاف سازی و مبارزه با فساد بود، ولی این اقدامات با تقابل مخالفین و نهادهایی علیه شهردار روبه رو شد و نجفی در نهایت در برابر فشارها مجبور به استعفا شد. اما این حقه بازی و انحراف افکار عمومی از واقعیاتی است که ۷ ماه است در شهر جاریست. ادعای گزاف مبارزه با فساد نجفی برای لاپوشانی ضعف عملکرد وی در شهرداری است که در ادامه گزارش این ضعف عملکرد به اثبات خواهد رسید.

استعفا به بهانه بیماری!

مسائلی نظیر تعدیل نیروی انسانی، اعتراضات کارگران شهرداری، پرداخت نکردن حقوق کارگران مترو، عدم مدیریت هماهنگ و منسجم، به فراموشی سپردن پروژه جدید و متوقف شدن بسیاری از پروژه‌های قبلی شهرداری و بی‌تدبیری مدیریت شهری در یخبندان تهران، شهرداری را با چالش‌ها و انتقادات به مراتب گسترده تری مواجه کرد.

البته عدم رعایت شئونات اسلامی در برنامه اخیر شهردای، بیماری نجفی و عدم توانایی جسمی این فرد هم سبب شد تا اصلاح طلبان تیرخلاص را بزنند و اسباب استعفای او را فراهم کنند.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفته است: «استعفای شهردار تهران در رابطه با بیماری جدیدش است، این بیماری استرس‌زاست و این درحالی است که کار در شهرداری همراه با استرس است و به همین دلیل نجفی تصمیم به استعفا گرفته است».

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که ناکارآمدی شهردار سبب شده تا اصلاح طلبان او را وادار به استعفا کنند و بیماری اش را بهانه کرده اند تا به نوعی ناتوانی و عملکرد نامطلوب او را پنهان کنند.

اگرچه نباید از یاد برد که زمزمه‌های استعفای نجفی از زمانی آغاز شد که او نتوانست در مدیریت برف تهران عملکرد خوبی را از خود به جای بگذارد و به عبارت دیگر بارش برف شهردار را غافلگیر کرد و مدیریت شهری نتوانست وظایف خود را در مسئله‌ای که چندان پیچیده نبود به درستی انجام دهد.

اگرچه نجفی عنوان کرد: «عملکرد شهرداری در این مورد را خودم ارزیابی نمی‌کنم، اما استانداری تهران از نمره ۲۰ به ما ۱۸ داده است، بنابراین عملکرد ما قابل قبول بود. واقعیت این است که روز بعد از برف سنگین هیچ یک از خیابان‌ها و معابر اصلی شهر بسته نبود و حتی نمایندگانی هم که از عملکرد شهرداری انتقاد کرده بودند، نباید فراموش کنند که جلسه مجلس همان روز رأس ساعت ۸:۴۵ صبح تشکیل شد. اگر خیابان‌ها و معابر اصلی شهر بند آمده بود، به‌طور قطع جلسه آن ساعت شروع نمی‌شد».

این مباحث در شرایطی از سوی شهردار مطرح شده است که بسیاری از اعضای شورا به عملکرد مدیریت شهر در این زمینه انتقاد داشته اند و گفته‌های او را قابل دفاع نمی‌دانند.

مجید فراهانی بیان کرد: «سطح خیابان‌ها شهر علیرغم بودجه برف روبی دچار اختلال شده و برف روبی نشده به گونه‌ای که امکان تردد نیست، درختان زیادی شکسته شده و عوامل شهرداری و مدیریت شهر در سطح معابر دیده نمی‌شوند. سال گذشته ۳۳ میلیارد تومان و در سال جاری ۳۰ میلیارد تومان برای برف روبی شهر اختصاص داده شده و هر ساله نیز هزینه برف روبی به پیمانکاران پرداخت می‌شود و علیرغم پیش بینی اعتبارات شهرداری در برف اخیر غافلگیر شده است».

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران هم مطرح کرد: «در پی بارش برف شدید اقداماتی در راستای بازگشایی معابر اصلی انجام شد، اما متاسفانه شهرداری تهران نسبت به برف‌روبی و آماده‌سازی کوچه پس کوچه‌ها عملکرد خوبی را نداشت».

تعدیل نیرو و عملکرد سیاسی آقای شهردار

اما مسئله دیگر عملکرد سیاسی شهردار است که سبب تعدیل نیرو شد. اگرچه نجفی گفته بود: «جامه سیاسی از تن در می‌آورم و جامه خدمت می‌پوشم و در شهرداری کار سیاسی نخواهم کرد، انتخاب‌های ما نیز سیاسی نخواهد بود و نباید برای دستگاه فراجناحی شهرداری به دنبال مجری سیاسی بود»، اما تعدیل نیرو در شهرداری به بهانه اینکه ۲۰ هزار نیروی ناکارآمد در شهرداری وجود دارد و بعد استخدام نیروهای اصلاح طلب شائبه سیاسی عمل کردن شهردار تهران را تشدید کرد و امروز اغلب منتقدان عنوان می‌کنند که اعضای شورا نباید اجازه دهند شهردار شخصیتی سیاسی باشد.

در واکنش به این مسئله ناصر امانی، معاون سابق برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران اظهار کرد: «کارکنانی که در معرض تعدیل نیروی نابهنگام قرارگرفته اند، ده هزار نفر از طبقه محروم و مستضعف شهر به شمار می‌روند که سخت‌ترین کارهای شهرداری از قبیل: کارهای یدی و کف خیابانی را عهده دار هستند بی شک تعدیل نیرو در شب عید و در روزهای آخر سال تسویه حساب با مدیریت سابق است که می‌خواست نیروی کار شهرداری را از وضعیت بلاتکلیفی نجات دهد».

در این بین پرداخت نکردن حقوق کارگران مترو هم نقدهای بسیاری را متوجه نجفی کرد و کارگران خط شش مترو تهران در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان زبان به اعتراض گشودند و تجمع کردند، بسیاری از این کارگران مدعی هستند که چندین ماه است حقوق نگرفته‌اند و این اقدام در آستانه سال نو حیرت برانگیز و تاسف آور است.

شهربانو امانی، عضو کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران در این رابطه گفته است: «مدیریت جدید شهرداری مجموعه‌ای را تحویل گرفته که مملو از بی‌انضباطی مالی است. ما قبول داریم که کارگران زحمت کشیده‌اند و باید در اسرع وقت حقوقشان را دریافت کنند، اما وضعیت مالی در شهرداری تهران به هم ریختگی‌هایی دارد که باعث می‌شود در برخی موارد، کارگران از این بهم ریختگی‌ها صدمه ببینند».

اعضای پنجمین دوره شورای شهر و شهردار تهران از همان ابتدای کار به دنبال نقد گذشته بوده اند و هیچ گونه نقد و ضعفی را به خود نسبت نمی‌دهند، شاید بهتر است بگوییم همین سلسله مسائل شهرداری در دوره فعلی را دچار خسران کرده است.

در این دوره نه تنها کاری صورت نگرفته و در واقع پروژه جدیدی اجرا نشده بلکه بسیاری از پروژه‌هایی قبلی نیز متوقف شده است. اگرچه شهردار مدعی است که هیچ پروژه‌ای متوقف نشده و مسائل مطرح شده شایعه‌ای بیش نیست، اما شواهد و قرائن این گفته‌ها را اثبات نمی‌کند.

پروژه گیشا و زیر گذر استاد معین و خط ۷ و ۸ مترو چندین نمونه از پروژه‌هایی است که در این ۹ ماه متوقف و تعطیل شده اند. جالب است که گفته می‌شود، خط ۷ مترو به دلیل ایمن نبودن تعطیل شده است در حالی که مطابق اظهارات ابوالفضل قناعتی عضو سابق شورای شهر تهران، «مدیریت شهری بهتر است در دوره جدید به جای پاک کردن صورت مسئله ورود جدی برای ارائه خدمات به شهروندان و کار کردن برای مردم داشته باشند، تعطیلی خط ۷ به صلاح نیست و مدیریت شهری اگر توانایی دارد مشکلات آن‌ها را حل کند چرا که مردم از این خط استفاده می‌کنند و تعطیلی آن مشکلاتی برای شهروندان به همراه خواهد داشت».

بی تردید مجموعه این مسائل مدیریت شهری در دوره جدید را به بن بست کشانده است و نقدهای صورت گرفته نسبت به شهردار گذشته راهی به ترکستان بود.

نظر شما