شناسهٔ خبر: 144675 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

معاون مدیر «اف بی آی» برکنار شد

کاخ سفید در پی اخراج‌های پی در پی مقامات ارشد کاخ سفید، دادستان کل آمریکا، معاون سابق مدیر «اف بی آی» را دو روز مانده به بازنشستگی‌اش، برکنار کرد.

به گزارش«نماینده»، «جف سشنز» دادستان کل آمریکا، «اندرو مک‌کابی» معاون سابق مدیر «اف بی آی» را ساعاتی پیش در حالیکه دو روز به بازنشستگی وی زمان باقی مانده بود، اخراج کرد.

وزارت دادگستری آمریکا، اواخر جمعه شب به وقت محلی (شنبه صبح به وقت تهران) اعلام کرد که معاون مدیر سابق اف بی آی اخراج شده است.

بنا به گزارش شبکه سی بی اس نیوز آمریکا، این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که مقامات اف بی آی، پیشنهاد برکناری وی را مطرح کرده بودند.

شبکه سی ان ان در این خصوص گزارش کرد، مک کابی در حالی اخراج شده است که اخیراً به شدت مورد انتقاد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفته بود و متهم به این شده بود که بازرسان داخلی وزارت دادگستری را گمراه کرده است.

با اینحال، مک کابی جمعه شب با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که اخراج وی بخشی از یک تلاش بزرگتر و با هدف بی‌اعتبار کردن اف بی آی و تحقیقات شورای ویژه صورت گرفته است.

وی در بیانیه خود توضیح داد: «این حمله به اعتبار من، بخشی از تلاش بزرگتر نه فقط برای تهمت زدن به شخص من صورت گرفته است بلکه به طور کلی برای خدشه وارد کردن به اف بی آی، اجرای قانون و متخصصان بخش اطلاعاتی صورت گرفته است».

این مقام سابق اف بی آی تصریح کرد: «این اقدامات بخشی از جنگ پی در پی دولت علیه اف بی آی و تلاش‌های بازرسی شورای ویژه بوده است که تا امروز ادامه داشته است. پافشاری آنها بر این کمپین، در واقع بر اهمیت کار شورای ویژه تأکید دارد».

وی در حالی اخراج شده است که قرار بود روز یکشنبه (فردا) در سن ۵۰ سالگی بازنشسته شود و در آن هنگام می‌توانست واجد شرایط دریافت مزایای بازنشستگی زودهنگام شود اما برکناری وی می‌تواند، بخشی از مزایای بازنشستگی وی را در معرض خطر جدی قرار دهد. 

مک کابی همچنین در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود با پایگاه «پولتیکو» گفته بود که از زمانیکه بعنوان رئیس موقت اف بی آی برگزیده شده بود، هر لحظه منتظر برکناری خود بوده است.

دونالد ترامپ نیز در پی اخراج مک کابی در یک پیام توییتری نوشت:‌«اندرو مک کابی اخراج شد، روز بزرگی برای زنان و مردان سخت‌کوش اف بی آی است، روز بزرگی برای دموکراسی است. جیمز کومی مقدس‌نما، رئیس او بود و مک کابی را شبیه به یک عضو گروه کر به نمایش درآورده بود. او همه چیز را درباره دروغ‌ها و فسادهایی که در عالی‌ترین سطوح اف بی آی در جریان بود، می‌دانست».

مک کابی اوایل ماه جاری میلادی به پولتیکو گفته بود که وقتی سال گذشته بعد از اخراج جیمز کومی بعنوان مدی موقت اف بی آی برگزیده شد، می‌دانست که «برای مدت طولانی در این پست باقی نمی‌ماند».

وی تصریح کرد که در ماه مه بعد از اخراج کومی توسط ترامپ در این سمت منصوب شد و تمام تلاش خود را به کار گرفت تا تضمین کند که تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا ادامه می‌یابد.

ترامپ در نهایت، در ماه ژوئین «کریستوفر ری» را برای ریاست اف بی آی منصوب کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا گزارش کرد که جف سشنز جمعه شب، مک کابی را به دلیل عدم همکاری در حین تحقیقات دادستانی کل آمریکا اخراج کرد که مک کابی تمامی این اتهامات را رد می‌کند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مک کابی بازرسان را در خصوص نقشی که در دستور دادن به دیگر مقامات اف بی آی برای گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال درباره مشارکت وی در تحقیقات عمومی در خصوص فساد بنیاد کلینتون داشته است، گمراه کرده است.

پیش از این، ترامپ، مک کابی را به فساد در پرونده تحقیقات از «هیلاری کلینتون» متهم کرده بود.

وی، این مقام سابق اف بی آی را به دریافت ۷۰۰ هزار دلار برای کمپین همسرش از سوی نزدیکان کلینتون متهم کرده بود و گفته بود: »اندرو مک کابی علاوه بر همسرش همه این پول را از دست نشانده کلینتون می گیرد. وی از حساب ایمیل رسمی اف بی آی خود برای تبلیغ ستاد انتخاباتی کلینتون استفاده می‌کرد. شما قطعاً نمی‌توانید این کار را انجام دهید. اینها کسانی بودند که در مورد هیلاری کلینتون تحقیق می کردند.

ترامپ از زمان روی کار آمدن بعنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا، بسیاری از مقامات ارشد دولت خود را به دلیل اختلافاتی که با آنها داشته بود، برکنار کرد و در یکی از جدیدترین این موارد، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا را به دلیل اختلافاتی که با وی در زمینه ایران و کره شمالی داشت، برکنار کرد و «مایک پومپئو» رئیس‌ سیا را جایگزین وی کرد.

نظر شما