شناسهٔ خبر: 144641 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز

بیانیه حزب"همت" به مناسبت پایان سال ۹۶

احزاب حزب همدلی مردم تهران(همت) به مناسبت پایان سال ۹۶ بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش «نماینده»، حزب همدلی مردم تهران(همت) با صدور بیانیه ای به امضاء سید احمد نبوی "دبیرکل این تشکل سیاسی" ضمن مُروری بر رویدادهای سال ۹۶ به بایدها سال آینده پرداخت و تاکید کرد: سال ۱۳۹۷ در تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی ایران می تواند سالی سرنوشت ساز باشد، مقام معظم رهبری در سال جاری در فرازی از بیانات خود فرمودند که با توجه به گذشت حدود ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، هر چند در بسیاری از زمینه ها پیشرفت هایی داشتیم ولی در بحث اجراء و تحقق عدالت موفق نبوده ایم و من از مردم و خدای مردم عذر خواهی می کنم و بر این اساس پیش بینی میشود نگاه ایشان به سال جدید هم چون سال گذشته نگاهی به ابعاد داخلی عدالت از جمله عدالت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشد.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: ر سال ۱۳۹۷ و در راستای حل معضلات معیشتی، تولید، اشتغال، بیکاری و استفاده از ظرفیت های داخلی که در آغاز سال ۹۶ بعنوان نقاط کلیدی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری عنوان شده بود، حتی با یک سال تاخیر در راس برنامه های دولت محترم قرار گیرد.

متن این بیانیه بدین شرح است:

سال ۱۳۹۶ با همه فراز و نشیبهای خود به پایان راه نزدیک می شود. مقام معظم رهبری در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۶، این سال را سال"اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" نامگذاری کردند که چشم انداز خوبی برای شروع سال جدید و تحرک دولت در این حوزه را نوید می داد.

ایشان دلیل نامگذاری را این گونه عنوان کردند که باید در کنار اقتصاد مقاومتی، نقاط کلیدی و مهم را شناسایی کنیم که این نقاط همان تولید داخلی و اشتغال، خصوصا اشتغال جوانان می باشد. در حقیقیت ایشان بداخلاقی ها و خلف وعده های آمریکا در اجرائی نشدن برجام را پیش بینی می کردند و به دولت محترم اشاره ای دادند که باید به فکر ظرفیت های داخلی، تولید سرمایه و اشتغال در داخل باشیم اما متاسفانه دولت محترم دیر به این نتیجه رسید و تقریبا تمام تخم مرغ های خود را در سال ۹۶، درسبد برجام گذاشته بود.

اولین رخداد سال ۱۳۹۶ با انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا آغاز شد که می توان آن را از فرازهای مهم این سال برشمرد، حضور پرشور ۷۳ درصدی مردم در پای صندوق های رای و اعتماد مجدد به دکتر روحانی تا سال ۱۴۰۰، نشان از ایجاد دوباره انگیزه و امید در دل مردم برای تغییرات جدی در حوزه تولید، اشتغال و معیشت بود، موضوعی که نیاز آن را مردم با تمام وجود احساس می کردند.

از دیگر اتفاق های غیرمترقبه سال ۹۶ حمله داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی(ره) بود که بنظر می رسید روحیه ای مضاعف برای این عواملِ خود فروختهِ جنگِ نیابتی عربستان سعودی در منطقه ایجاد کرده است ولی آنان نمی دانستند که چندماه پس از این حادثه، قدرت مستشاری و امنیتی ایران اسلامی در منطقه بجائی خواهد رسید که مرگ و نابودی داعش و در حقیقت پایان دولت خودخوانده عراق و شام(داعش) توسط سردار سلیمانی اعلام می گردد. این شکست در حقیقت، شکست آمریکا- عربستان و شکست افراطی گری دینی بود.

بداخلاقی و کج مداری های رئیس جمهور آمریکا در حوزه برجام و تهدیدهای استکبار برای عدم پایبندی به برجام از جمله اتفاق های بد و البته پیش بینی شده ای بود که در سال ۹۶ آشکارتر شد بطوریکه همچنان نیز بر این طبل بی ثباتی و خلف وعده خود می کوبند و امروز دیگر پیش بینی های رهبری نظام اسلامی در خصوص خوی استکباری آمریکا و عدم پایبندی به برجام کاملا روشن شده است.

حوادث جاده ای– هوایی و دریایی کشور در سال ۹۶ از جمله تصادف چندین دستگاه اتوبوس در جاده ها، آتش گرفتن کشتی سانچی و سقوط هواپیمای تهران- یاسوج و کشته شدن صدها تن از هم وطنانمان در این سوانح، نه استعفایی در پی داشت و نه عذرخواهی و نه تدبیری جدید برای حل این اتفاقات.

از دیگر اتفاق های تلخ و فراموش نشدنی سال ۹۶، زلزله ۳/۷ ریشتری منطقه کرمانشاه بود، نزدیک به یک هزار کشته و ده هزار مصدوم نتیجه این قهر طبیعت بود. این زلزله دو پیامد خاص نیز به یادگار گذاشت: اولین و مهم ترین پیامد آن، کمک های مردم کشورمان خصوصا هنرمندان و ورزشکاران بود که در تاریخ زلزله های کشور کم نظیر بود و دومین آن ضعف امکانات دولتی برای کمک به مردم  که هنوز بخشی از آنان در چادرها زندگی می کنند نیز روی تلخ  این فاجعه طبیعی بود.

از باشکوه ترین رخدادهای امسال، یوم ا... ۲۲ بهمن بود که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۹ بهمن ۹۶ و قبل از حضور مردم بیان کردند که امسال به لطف الهی ۲۲ بهمن از آن ۲۲ بهمن های تماشایی خواهد بود که در نهایت شاهد تحقق این پیش بینی و ۲۲ بهمن تماشایی در سال ۹۶ بودیم.

و اما از اتفاق های خوش یمن و مبارک سال ۱۳۹۶ تولد حزب همدلی مردم تهران(همت) بود که ضمن اعلام پایبندی به ارزش ها و آرمان های بنیانگدارجمهوری اسلامی ایران- امام خمینی(ره) - و پیروی از ولی فقیه زمان

"مقام معظم رهبری" طی مرامنامه ای کامل و با دوری از جریان های سیاسی دوگانه موجود کشور و بصورت کاملا مستقل پا به عرصه سیاست کشور گذاشت.

خط و نشان کشیدن برخی از عناصر سیاسی و مسئولین سابق کشور، برای نظام جمهوری اسلامی و قوای مختلف نیز قابل بررسی و تحلیل سیاسی می باشد که در بیانیه های بعدی حزب به آن خواهیم پرداخت.

با نگاه اجمالی به عملکرد قوای ۳ گانه در نظام مقدس جمهوری اسلامی، شاهد اثربخشی ضعیف هر سه قوه در پاسخ به در خواست های جامعه هستیم.

به طور معمول عملکرد دولت همیشه در صدر بررسی موشکافانه است. ولی با همان نگاه موشکافانه به عملکرد مجلس و قوه قضائیه متوجه می شویم، سایر قوا نیز نتوانسته اند منویات مقام معظم رهبری را بطور کامل عملی نمایند.

شاهد این ماجرا شلوغی های اخیر و موج نارضایتی مردم است که به فرم های مختلف و در سطوح متفاوت ابراز گردیده، که می بایست به فوریت ریشه یابی شده و بجای دفع معلول، رفع علت گردد تا آرامش در سطح وسیع به جامعه بازگردد.

بدنه بزرگ و سنگین دولت به انضمام ضعف مدیریتی در سطوح مختلف، از راهبردی تا عملیاتی باعث گردیده عملکرد دولت از نگاه مردم ناکارآمد ارزیابی شود. مواردی از جمله:

۱- وضعیت اشتغال و معیشت مردم که با توجه به وضعیت کنترل تورم و در عین حال رکود بازار و ضعف نظام تقویت کننده تولید، آینده چندان روشنی ندارد.

۲- عدم اقدام موثر برای خروج از بحران محیط زیست و بعضا انجام اقداماتی در راستای تخریب محیط زیست.

از جمله این ارزیابی می باشد.

۳- ضعف در مواجهه با بلایای طبیعی از قبیل زلزله، برف زمستانی و...

مجلس دهم هم با اینکه با دولت همسویی نسبی دارد، اما بررسی عملکرد آن بر اساس مقایسه تعداد طرح های ارائه شده و لوایح مورد بررسی (از لحاظ کمی و کیفی) با دوره مشابه قبلی  نشان می دهد کم کار است. بدیهی است تا زمانیکه نمایندگان محترم نگاه محلی و غیر ملی دارند، مصوبات و قوانین برای رفع مشکلات ملی کم رنگتر خواهند بود.

ضمنا مجلس کم کار شورای اسلامی، درپایان سال ۹۶ طرح استیضاح ۳ وزیر دولت را کلید زد که پس از اعلام نتیجه این تصمیم مهم، نقصان و ضعف مجلس در سال ۹۶ کماکان به قوت خود باقی ماند.

و اما عملکرد دستگاه قضا نیز به گونه ای بوده که مقام معظم رهبری هم از آن گله داشته اند. شاهد این امر وجود فساد در لایه های مختلف مدیریتی کشور است که توسط رسانه ها و حتی سخنگوهای قوا از آنها نام برده می شود. بدیهی است وجود فسادی که در تمامی دستگاه های حاکمیتی اعم از دولت، بانکها، دستگاه های نظارتی و حتی خود دادگاه ها و ... مشاهده می شود ناشی از کم کاری دستگاه قضایی است. بخش بزرگی از این فساد ناشی  از رانت های اطلاعاتی فامیلی است که در اقتصاد ما بطور گسترده ریشه دوانیده که می بایست توسط دستگاه قضایی و انتظامی کشور بدون هیچگونه ملاحظه ای ریشه کن شود.

اما سال ۱۳۹۷ در تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی ایران می تواند سالی سرنوشت ساز باشد، مقام معظم رهبری در سال جاری در فرازی از بیانات خود فرمودند که با توجه به گذشت حدود ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، هر چند در بسیاری از زمینه ها پیشرفت هایی داشتیم ولی در بحث اجراء و تحقق عدالت موفق نبوده ایم و من از مردم و خدای مردم عذر خواهی می کنم و بر این اساس پیش بینی میشود نگاه ایشان به سال جدید هم چون سال گذشته نگاهی به ابعاد داخلی عدالت از جمله عدالت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشد، چرا که در بعد خارجی، ایران اسلامی همچنان در اوج قدرت و اقتدار امنیتی در منطقه می باشد و به نظر می رسد که الویت اول دولت براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، حل معضلات معیشتی و اقتصادی مردم باشد. در حقیقت باید به دنبال ارائه راهکار داخلی برای نجات اقتصاد کشور بود و چشم امید از کمک های خارجی برای تحول مثبت اقتصادی برداشت.

امید آن است که در سال ۱۳۹۷ و در راستای حل معضلات معیشتی، تولید، اشتغال، بیکاری و استفاده از ظرفیت های داخلی که در آغاز سال ۹۶ بعنوان نقاط کلیدی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری عنوان شده بود، حتی با یک سال تاخیر در راس برنامه های دولت محترم قرار گیرد. انشالله.

                                                                                                    

نظر شما