شناسهٔ خبر: 144301 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

لایحه اصلاح ساختار دولت بعد از ۹ ماه به صحن علنی رسید

مجلس 43 بررسی لایحه اصلاح ساختار دولت بعد از ۹ ماه بررسی در کمیسیون های تخصصی مجلس بالاخره در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

به گزارش «نماینده»، مجلس شورای اسلامی  یکشنبه، سه ‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری تشکیل جلسه خواهد داد.

نمایندگان مجلس در هفته جاری طرح یک فوریتی الحاق دو ماده به قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس، لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور را بررسی خواهند کرد.

بررسی طرح یک فوریتی تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، بررسی لایحه یک فوریتی اصلاح بخشی از ساختار دولت «ادغام وزارتخانه ها» نیز در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد.

به گزارش مهر؛ دولت یازدهم در اواسط خردادماه لایحه اصلاح ساختار دولت را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد که براساس این لایحه، وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به وزارتخانه های «صنعت و معدن» و «بازرگانی» تبدیل می شود.

همچنین در لایحه ارائه شده دولت به قوه مقننه، وزارت ورزش و جوانان نیز به «وزارت ورزش» و «سازمان ملی جوانان» و وزارت راه و شهرسازی به وزارتخانه های «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی» تبدیل می شود.

این لایحه در جلسه علنی روز یکشنبه(۲۱ خرداد ماه) در دستور کار مجلس قرار گرفت، اما دو فوریت این لایحه تنها ۱۰۵ رأی موافق از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر را کسب کرد و به تصویب نرسید و در نهایت یک فوریت این لایحه با ۱۲۴ رأی موافق، ۷۹ رأی مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

وکلای ملت علاوه بر این در هفته جاری طرح تعیین تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی و طرح الحاق موادی به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس  رد طرح دهیاری‌ها، لایحه موافقتنامه بین‌المللی روغن زیتون و کنسرو زیتون، لایحه تشکیل سازمان دریایی نیروهای مسلح، لایحه حفاظت از خاک و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی حمایت از ارقام جدید گیاهی را مورد بررسی قرار می دهند.

لایحه موافقتنامه بین ایران و چین در خصوص همکاری در زمینه بهداشت و قر نطینه دامی، لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور و لایحه هزینه قطعی نمودن اعتبار خرید وسایل حفاظتی جزیره خارک از دیگر دستور کارهای مجلس در هفته جاری است.

گزارش کمیسیون تلفیق درموردرفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۹۷ نیز در دستور کار مجلس در هفته جاری قرار دارد.

نمایندگان مجلس در هفته جاری همچنین سوال محمود صادقی و ۱۵ نماینده از وزیر کشور و همچنین سوال سیده حمیده زرآبادی و سیده فاطمه حسینی از وزیر ارتباطات را بررسی خواهند کرد.

نمایندگان همچنین گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مورد اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، گزارش کمیسیون برنامه در مورد عملکرد اجزای یک و دو بند «ز» تبصره ۱ قانون بودجه سال ۹۶ و گزارش نهایی کمیسیون آموزش در مورد تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را مورد بررسی قرار می‌دهند.

گزارش کمیسیون برنامه از عملکرد قانون هدفمندی یارانه‌ها و تبصره‌های مربوط آن در قوانین بودجه سنواتی در سالهای ۸۹ تا ۹۵ و گزارش کمیسیون کشاورزی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان جنگلها نیز در دستور کار جلسات هفته جاری مجلس قرار دارد.

نظر شما