شناسهٔ خبر: 144175 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: الف

سهم بنیاد مستضعفان در اقتصاد ایران کمتر از یک درصد است

سعیدی کیا رییس بنیاد مستضعفان می گوید: فقط کمتر از یک درصد از اقتصاد ایران را در اختیار دارند، سعیدی کیا همچنین درباره ساخت پلاسکو و اتمام آزاد راه تهران شمال موضع گیری کرد.

به گزارش «نماینده»، سعیدی کیا از شفاف بودن فعالیت های اقتصادی بنیاد گفت اینکه هر ساله مالیات پرداخت می کنند و و بین نهادهای عمومی غیردولتی از همه شفاف تر هستند. سعیدی کیا در این مصاحبه تفصیلی که ۲ و ساعت ۳۰ دقیقه طول کشید و فردا متن کامل آن منتشر خواهد شد از ساخت جدید پلاسکو اتمام آزاد راه تهران - شمال فعالیت های اقتصاد بانکداری و اقدامات خوب در جهت فقر زدایی مانند قلعه گنج گفت.

سعیدی کیا ‌در مورد انتقادهای مردم از بنیاد مستضعفان و اینکه گفته می شود که کل اقتصاد ایران دست بنیاد مستضعفان است، چه پاسخی دارید، ‌گفت:‌ اولا این که کل ایران در اختیار بنیاد مستضعفان است؛ مفهومی ندارد. تولیدات ما حدود ۰.۸ درصد اقتصاد کشور است. این کجایش همه کشور است؟ حسابرسی ما روی سایت است. از این شفافتر می شود؟ در سیما گفتم ما داریم مالیات می دهیم. در ۱۱ سال گذشته حدود چهار هزار میلیارد تومان مالیات داده ایم. حالا در سایت ها می نویسند این مقدار مالیات داده اید پس چقدر درآمدتان بوده است؟ هرکاری بکنیم یک حرفی زده می شود و من هم ابایی ندارم و پاسخ می دهم. ما ۲۸ هزار میلیارد تومان فروش سال ۹۵ داشتیم که سهم بنیاد ۵۵ درصد است  و ۱۶۰ شرکت داریم که در ۱۱ هلدینگ فعال هستند. ما در شرکتهایمان از ۲ درصد سهامدار هستیم تا ۱۰۰ درصد. البته اینها را داریم سبک سازی می کنیم. ما در دو سال گذشته ۵۰ شرکت را کم کرده ایم  یا فروختیم یا ادغام یا منحل کرده ایم. تلفیق ما را که سازمان حسابرسی کل کشور با ۱۶۰ شرکت انجام داده، بدون بند حسابرسی بازرسی است.

وی ادامه داد: به صورت مکتوب برای ریاست دیوان محاسبات و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی لاریجانی و دیگران هم فرستادم. ۱۶۰۰ میلیارد تومان سود سهام بنیاد بوده است. از این مقدار بخش عمده ایی خرج کمک به رفع محرومیت و مواردی که گفتم می شود بخش دیگری برای توسعه و سرمایه گذاری شرکت ها، پروژه های راهبردی، پرداخت دیون و مشوق هایی مثل صادرات پرداخت می شود.

سعیدی کیا همچنین در پاسخ به این سوال که در خصوص پلاسکو، موقع حادثه عنوان شد که شهرداری هشدارهایی را به بنیاد داده بود، ‌ اظهار داشت: در تلویزیون هم گفته ام که ما چیزی ندیدیم. ضمن اینکه در مرداد ۹۵، سازمان آتش نشانی در این ساختمان مانور برگزار کرده و هیچ چیزی نگفته اند. البته ما دنبال این نیستیم که مسئول تعیین کنیم.   سه چهار گزارش هم تهیه شده که یکی از آنها، گزارش ملی است. چه کسی به جز ما گفته من مسئول هستم؟ من روز اول گفتم چند دستگاه مسئول اند ما هم مسئولیم و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمی کنیم. الان قوه قضائیه اعلام کرده که ۱۲ دستگاه، مسئول هستند.

وی ادامه داد:‌با شهرداری به جمع بندی رسیدیم که سطح و سطوح چطور باشد و میراث فرهنگی مدعی است و می گوید اینجا مجاور مدرسه ژاندارک است و نمی شود بلند ساخت. بالاخره با شهرداری به این جمع بندی رسیده ایم که ۸ طبقه روی زمین و ۵ طبقه زیر زمین را به ما مجوز دهند و از همکاری و همراهی شهردار محترم و معاون شهرسازی سپاسگزارم.

رییس بنیاد مستضعفان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا شهرداری ۱۴ طبقه روی زمین را نمی دهد، ‌ گفت: برای اینکه ضوابط میراث فرهنگی اجازه نمی دهد. ما هم هر چند حقوق مکتسبه است اما اصراری نداریم و می گوییم قانون و مقررات اجرا شود. در کنار این ساختمان، یک زمین وجود دارد که این زمین متعلق به بنیاد است اما معارض داشت. ما چند ماه تلاش کردیم و بالاخره ۳.۸ میلیارد تومان دو هفته پیش به اینها دادیم و تمام شد، ‌ سند اینجا را داریم.

وی در مورد اینکه یعنی اردیبهشت وارد فاز فونداسیون می شوید، گفت:‌امیدوارم با نگاه ملی همه دست اندرکاران به این موضوع و کمک خود کسبه بتوانیم از اسفند ماه شروع کنیم این نقطه در مرکزیت تهران است و گودبرداری و حمل خاک، دشواریهایی دارد که امید است ۵ تا ۶ ماهه انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که بهره برداری ازادراه تهران شمال، به نیم قرن می رسد، گفت: این کار سال ۷۵ شروع شد و نیم قرن نیست.

وی در مورد اینکه مطرح شده است که امسال هم به بهره برداری نمی رسد، ‌گفت: من وقتی وارد بنیاد شدم، منطقه چهار افتتاح شده بود اما تعطیل شده بود چون مشکلات اجرایی و ایمنی داشت. منطقه یک هم که چینی ها در آن کار می کردند ده ماه تعطیل بود. یکبار آقای دکتر آخوندی وزیر محترم را در مراسم افطاری دیدم. گفتم آقای دکتر روی این ازادراه جدی هستید؟ گفت جدی هستم و باهم دست دادیم. از نیمه دوم سال آینده هم سعی می کنیم کار اجراییش شروع شود و اگر مسئله خاصی پیش نیاید تا پایان ۱۴۰۱ کل پروژه تمام شود.

نظر شما