شناسهٔ خبر: 143780 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

نائب رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان با «نماینده» مطرح کرد

عدم واگذاری اختیار به استان‌ها، مانع روند اقتصاد مقاومتی

انارکی "قرار بود وزیر کشور اختیاراتی را برای استان‌های پایلوت اقتصاد مقاومتی در نظر بگیرند که کل اختیارات وزیر به استان واگذار شود اما این تفویض اختیار تا الان انجام نشده است، این عدم اختیار باعث شده اقدامات حرکت کندی داشته باشد یا متوقف بماند."

ماهنامه«نماینده»- رهبر معظم انقلاب بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را نام‌گذاری کردند که به‌دلیل اجرایی نشدن آن امسال را نیز «اقتصاد مقاومتی، تولید-اشتغال» نامیدند. یکی از نکات مورد اشاره رهبری در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش مردم و فعالان اقتصادی در تحقق این حماسه اقتصادی بود. این مهم چیزی است که در مصاحبه «نماینده» با منتخب مردم رفسنجان و نائب رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان محور بحث بود؛ مشارکت مردم و انتخاب متولی تحت عنوان «معین» برای هر حوزه در این استان، اثرات مثبتی به‌همراه داشته است.

مشروح مصاحبه را می‌خوانید:

«احمد انارکی» با اشاره به اینکه در سال گذشته که به سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری شد، سه استان از کشور به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شدند، به خبرنگار «نماینده» گفت: «یکی از استان‌های مشمول این طرح استان کرمان بود که به لطف خدا اقداماتی در این راستا انجام گرفت، البته کاستی‌هایی هم وجود داشت که به آن اشاره خواهد شد.»

وی افزود: «اکثر بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به ظرفیت‌های داخلی کشور در بخش‌های مختلف اشاره دارد و تأکید می‌کند که از استعدادهای موجود به نحو متناسب می‌توانید استفاده کنید.»

نماینده رفسنجان خاطرنشان کرد: «همان‌طور که اشاره شد، در اجرای طرح انتخاب کرمان به‌عنوان یکی از استان‌های پایلوت اقتصاد مقاومتی، اقدامات خوبی صورت گرفته اما اینها کافی نیست. در اجرای طرح برخی از زیرساخت‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفت. در بعضی از بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را شاهد بودیم اما برخی از بندها مورد توجه و اقدام قرار نگرفت و این موجب نوعی ناهماهنگی در پیشرفت طرح شد.»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: «لازم است دولت در زمان باقی‌مانده کمک بیشتری را داشته باشد و در استان‌های پایلوت به‌گونه‌ای شاهد بازخورد عملکردی از سوی دولت باشیم.»

* موفقیت کرمان در میان ۳ استان پایلوت

انارکی با اشاره به اینکه «به اعتقاد من استان کرمان در میان استان‌های پایلوت اقتصاد مقاومتی عملکرد مناسبی داشته است» افزود: «عملکرد استاندار و همراهی نمایندگان با این طرح را می‌توان از دلایل موفقیت طرح عنوان کرد. نمایندگان استان کرمان با استاندار تعامل خوبی داشتند و این هماهنگی توانسته در استان و در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تحولی ایجاد نماید. این تحول و اقدامات به‌ویژه در مناطق محروم که محدوده جنوبی استان را شامل می‌شود توانسته اقدامات خوبی را صورت دهد.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی برای اجرای موفقیت‌آمیز اقتصاد مقاومتی در کشور بعد از همراهی و هماهنگی استاندار و نمایندگان مجلس عوامل دیگری را نیز مؤثر دانست و بیان داشت: «قوای سه‌گانه مستقل هستند اما ارتباط بین قوا عامل مهمی است. ارتباط خوبی که مجمع نمایندگان استان با دستگاه دولتی و اجرایی و بالاترین مقام اجرایی دولت در استان و همچنین دولت داشت، نقش مثبتی در پیشبرد اهداف تعیین شده داشته و دارد. به این نحو که هر زمان با مشکلی برخورد شده یا قوانینی مورد نیاز بوده، نمایندگانی از قوای مجریه و مقننه در دفاتر وزرا و یا دفتر معاون رئیس‌جمهور برای تصمیم‌گیری در موضوع اقتصاد مقاومتی حضور پیدا کردند و این همراهی باعث گره‌گشایی از بسیاری مشکلات شد.»

* «معین» یاور مردم در اجرای اقتصاد مقاومتی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح نحوه عملکرد ستاد اقتصاد مقاومتی در استان توضیح داد: «طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، استان به چندین قسمت تقسیم شد و ۲۲ «معین» برای شهرها و مناطق مختلف استان تعیین شدند. طبق شرح وظیفه معین، او براساس نیاز هر منطقه با توجه به وضعیت اجتماعی و سیاسی منطقه، فعالیت می‌کند. به‌عنوان مثال در قلعه گنج که یکی از مناطق محروم کشور و استان کرمان است و در حوزه انتخابیه کهنوج قرار دارد، در این منطقه بنیاد جانبازان معین اقتصادی انتخاب شده است. این بنیاد در منطقه قلعه گنج در بحث گردشگری اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است؛ از هتل کپری گرفته تا امکانات لازم برای جذب توریست ایجاد کرده است. همچنین هواپیمایی ماهان به‌عنوان معین در منطقه شهداد توانسته از ظرفیت‌های موجود در منطقه و مردم استفاده کند و شرایط زندگی را برای مردم بهبود بخشد. در رفسنجان و انار هم مس سرچشمه معین اقتصادی بوده که با کمک‌های مردمی ایجاد اشتغال می‌کند.»

وی ادامه داد: «در همین رابطه برخی از دانشگاه‌ها مثل دانشگاه ولیعصر و دانشگاه آزاد در بخش محرومی در رفسنجان کارهایی انجام داده است، از جمله اینکه کشت زعفران را به مردم آموزش داده و به آنها در این رابطه کمک می‌کند تا در زمین‌هایی که متعلق به مردم است، زعفران کاشته و برداشت شود. در مورد منطقه قلعه گنج که به آن اشاره شد، یکی از اقداماتی که انجام شده به این صورت است که مردم یارانه خود را به صندوقی ریختند و معین اقتصادی هم چند برابر موجودی صندوق به آن اضافه می‌کند و این باعث مشارکت مردم در طرح‌های اقتصادی شده است.»

انارکی گفت: «به‌طورکلی در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری یا صنعت، اقداماتی صورت گرفته است. اگر در بخش صنعت، صنعتی روی زمین مانده بود و امکان راه‌اندازی مجدد آن وجود داشت، شناسایی کردند و فعالیت‌هایی صورت داده‌اند. در برخی مناطق دستگاه‌ها و معین با قدرت بیشتری عمل کردند و در بعضی بخش‌ها هم کارها روی زمین مانده است. اما در کل بازخورد مردم از اجرای این طرح مثبت بوده است.»

*تفویض اختیارات به استان‌ها نادیده گرفته شد

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان با تأکید بر اینکه «در همه زمینه‌ها اقدامات خوبی انجام شده» افزود: «اما یک معضل اساسی در این زمینه همچنان وجود دارد. قرار بود وزیر کشور اختیاراتی را برای استان‌های پایلوت اقتصاد مقاومتی در نظر بگیرند که کل اختیارات وزیر به استان واگذار شود. به این معنا که استاندار برای کوچک‌ترین کارها بخواهد با وزیر و مجموعه بالادستی خود هماهنگ کند. این تفویض اختیار تا الان انجام نشده است. این عدم اختیار باعث شده اقدامات حرکت کندی داشته باشد یا متوقف بماند. ما به‌دنبال این هستیم که این اختیارات را به استان واگذار کنیم.»

*از مردم برای مردم

وی همچنین در خصوص برگزاری جلسات برای ارزیابی اقدامات در استان توضیح داد: «در منطقه جلساتی تشکیل می‌شود و ستاد اقتصاد مقاومتی در هر شهر و شهرستانی با حضور استاندار، فرماندار و دستگاه‌های معین آن شهرستان و نمایندگان مجلس، برگزار می‌شود.»

انارکی درخصوص بودجه اختصاص یافته به این طرح و مدت زمان ادامه آن گفت: «برای این طرح، یعنی پایلوت‌های اقتصاد مقاومتی ردیف بودجه خاصی در نظر گرفته نشده بود و از ظرفیت‌های مردمی و سرمایه‌گذاری معین‌ها در این زمینه استفاده شد. قرار بود سال گذشته آقای جهانگیری، فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی گزارشی از عملکرد بدهند و گزارشاتی نیز از سطح کشور داده شد. چون این طرح به نحوی طرح اشتغال‌زایی محسوب می‌شود، خوب است که ادامه داشته باشد.»

نظر شما