شناسهٔ خبر: 143579 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ابطحی : ردپایی از اشتغال در لایحه بودجه سال ۹۷ نیست

ابطحی/2 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تخمین هزینه‌ها در لایحه بودجه مطابق با استانداردها نیست، گفت: دغدغه امروز مردم اشتغال و معیشت است اما ردپای دقیقی از آن در لایحه بودجه ۹۷ نیست.

به گزارش «نماینده»، سیدمحمد جواد ابطحی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۸ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷، با طرح سوالی، گفت: این جدول بودجه که توسط کمیسیون تلفیق تدوین شده شب گذشته چاپ و در اختیار نمایندگان قرار گرفته است،  در حالی که نمایندگان باید ۱۰روز برای بررسی آن وقت داشته باشند؟ اکنون من چگونه می‌توانم با این جدول موافق یا مخالف باشم؟

بودجه خلاف اصل ۵۲ قانون اساسی تنظیم شده است

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی خطاب به اعضای شورای نگهبان، افزود: اعضای شورای نگهبان که باید پاسدار قانون باشید پاسخ دهید که طبق اصل ۵۲ قانون اساسی بودجه چگونه تصویب شده است؟ در حالی که اصل ۵۲ می‌گوید؛ بودجه سالانه کل کشور به ترتیبی است که در قانون مقرر شد است، این قانون یا قانون برنامه و بودجه سال ۵۱ است یا قانون محاسبات عمومی برنامه ششم، بنابراین باید مشخص شود براساس کدام قانون تنظیم شده است درواقع بودجه را خلاف اصل ۵۲ قانون اساسی تنظیم و به مجلس تقدیم کرده‌اند.

آیا شورای پول و اعتبار درخصوص بودجه نظر داده است؟

وی با بیان اینکه شورای نگهبان به اینکه چرا اصل ۵۲ قانون اساسی رعایت نشده ورود کند، افزود: دولت می‌خواهد بگوید؛ این اصل رعایت شده و قانون بودجه سال ۵۱ هنوز حاکم است در حالی که بسیاری از مواد آن مانند ماده ۲۰ اصلا دیده نشده و آیا شورای پول و اعتبار درخصوص بودجه نظر داده است؟

منابع پوک و پوچ در این لایحه بسیار داریم

ابطحی ادامه داد: ماده یک قانون محاسبات عمومی از تعریف بودجه می‌گوید، درواقع در این قانون آمده است؛ "پیش‌بینی درآمدها و تخمین هزینه‌ها برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در دوره زمانی یک ساله". براساس این تعریف، اولا پیش‌بینی درآمدها باید کارشناسانه انجام شود در حالی که شفاف نیست و منابع پوک و پوچ در این لایحه بسیار داریم.

وی اضافه کرد: دولت گفته است، مبلغی برای واگذاری و اصل ۴۴ گذاشته شده است در حالی که باید اول بگوید؛ این مبلغ در سال ۹۶ محقق شده است که آن را مجددا در سال ۹۷ نیز می‌آورید؟ آیا می‌خواهید با کلمات بازی کنید یا مردم را سرگرم کنید؟

چگونه باید کسری بودجه جبران و تامین شود؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه چگونه باید کسری بودجه جبران و تامین شود؟ اضافه کرد: افزایش مالیات، افزایش مشارکت و... از جمله اقداماتی است که به کسری پنهان بودجه دامن می‌زند. همچنین ارز دو نرخی است یعنی ۳هزار ۵۰۰ تا ۳هزار ۸۵۰ تومان دیده شده است اما عملا ۴ هزار ۴۰۰ تومان است، و سوال این است که ما به‌التفاوت آن چه می‌شود؟ به این می‌گویند؛ درآمد غیراستحقاقی یا به تعبیر اقتصاددانان درآمد غیرشایسته.  

تخمین هزینه‌ها در لایحه بودجه مطابق با استانداردها و نرم نیست

وی کسری بودجه‌ای را که دولت می‌خواهند با واگذاری اوراق جبران کنند داستان غم‌انگیز دانست و توضیح داد: برخلاف ادعای دولت و برخی از نمایندگان که گفتند؛ این لایحه عملیاتی تدوین شده، باید بگویم این لایحه نیز به برنامه‌های جاری بیش از هزینه‌های عمرانی توجه کرده است و در کل تخمین هزینه‌ها مطابق با استانداردها و نرم نیست.  

ابطحی ادامه داد: معلوم نیست بهای تمام شده یک واحد قیمت چقدر است؟ دولت می‌گوید؛ این مهم بر مبنای عملکرد تنظیم شده، ۲۰درصد روی بهای تمام شده می‌گذاریم، درحالی که این کار باید براساس حسابداری بهای تمام شده صورت بگیرد و صدالبته این مسئله نرم افزار خاص خود را می‌ طلبد لذا دولت باید بگوید با چه نرم‌افزاری این کار را انجام داده است؟

اشتغال و معیشت مردم دیده نشده است

عضو فراکسیون ولایی مجلس با بیان اینکه دغدغه امروز مردم اشتغال و معیشت است اما ردپای دقیقی از آن در لایحه بودجه ۹۷ نیست، اضافه کرد: باید مشخص شود با چه برنامه‌ای ۹۸۰هزار شغل محقق خواهد شد؟

استقراض دوباره دولت از صندوق توسعه ملی ناقض برنامه ششم است

وی با تاکید براینکه انطباق لایحه بودجه با برنامه بودجه داستان غم‌انگیز دیگری است، افزود: دولت گفته است، سهم صندوق را طبق ماده ۷ بند (ب) قانون برنامه ششم ۳۲درصد در سال ۹۷ دیده‌ است اما هدف از این بند چه بوده است؟ البته هدف کاهش وابستگی بودجه به درآمد نفتی است که متاسفانه استقراض دوباره دولت از صندوق توسعه ملی به میزان ۶ درصد کل منابع بودجه عمومی، ناقض برنامه ششم است.

ابطحی درخصوص تبصره ۵ لایحه بودجه به ویژه بند (ه) آن، گفت: اسناد خزانه یعنی "دین" و "بدهی"، که این بدهی در آینده ایجاد می‌شود نه بدهی که از قبا بوده است. دولت بدهی را با بدهی می‌دهید که در آن ربا نیز است لذا شورای  نگهبان حتما آن را بر می‌گرداند، درواقع متاسفانه ۱۹۴ هزار میلیارد تومان اوراق مالی و یک بودجه بادکنکی تدوین کرده‌اید.

کشور با این اوراق‌ها اوراق می‌شود!

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه کل بودجه عمرانی ۶۰ هزارمیلیارد تومان است و دولت می‌خواهد ۱۹۴ هزارمیلیارد تومان اوراق صادر کند، گفت: به‌یقین کشور با این اوراق‌ها اوراق می‌شود! در حالی که همین امسال سود اوراق سال قبل را برای واردات گندم گذشته‌ است.

وی اضافه کرد: در بند(ه) تبصره ۵ لایحه بودجه گفته‌اید؛ ۱۵هزارمیلیارد تومان بودجه وجود دارد که ۷هزار و ۵۰۰میلیارد آن را به "طرح سلامت" اختصاص و می‌خواهید با مابقی آن گندم بخرید، بیمه روستایی را تامین و هزارکار دیگر را انجام دهید و... حال باید پرسید اصلا چقدر از آن باقی می‌ماند؟ و خرید گندم چه خواهد شد؟ خرید گندمی که سال گذشته ۱۴ هزار تا بوده است و امسال ۳هزار ۳۰۰ تا رسید. حال سوال این است آقای نوبخت آیا نمی‌خواهید گندم را گران کنید؟

ابطحی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص صحبت‌های شب گذشته وی در برنامه خبری تلویزیون، گفت: گفتید؛ "من قانون را عمل نمی‌کنم ولو اینکه اعدام شوم. " من چنین حقی را برای شما نمی‌بینم، چراکه اگر چنین حقی برای شما باشد باید سقف مجلس پایین بیاید. طرح تحول سلامت نیز با ۱۸ هزارمیلیارد کسری نیز به درستی اجرا نخواهد شد و با ادامه این وضع طرحی خواهند ماند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان درخصوص آب خزر  و آموزش و پرورش نیز، گفت: آب خزر بسته است لذا بی‌خود اقدام نکنید، اگر بودجه دارید از خلیج فارس آب بیاورد، همچنین استانی شدن آموزش و پرورش و بنیاد شهید یعنی مردم را به استان‌داری‌ها کشاندن. /

نظر شما