شناسهٔ خبر: 143250 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ولایتی: مذاکرات برجام قابل تکرار نیست

ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: مذاکرات برجام قابل تکرار نیست.

به گزارش «نماینده»، علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه ازاد اسلامی و حموده یوسف صباغ رئیس مجلس سوریه پس از گفتگوی دوجانبه در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالات آنها پاسخ دادند.

ولایتی در این نشست با اشاره برگزاری اجلاس روسای پارلمانی کشورهای اسلامی اظهار داشت: این اجلاس با حضور ۴۶ کشور مسلمان در ایران برگزار شد که گویای نقش موثر و نفوذ جمهوری اسلامی ایران و اعتبار آن در بین کشورهای جهان و به خصوص کشورهای اسلامی است.

وی افزود: حضور هیئت بلندمرتبه پارلمانی سوریه که ویژگی خاصی دارند در این اجلاس مهم است دو کشور ایران و سوریه در جنگ صلح و موضوعات مختلف در مقابل بیگانگان ایستادند و با کمک کشورهای عضو جبهه مقاومت توانستند در برابر دشمنان منطقه و کشورهای عربی ایستادگی کنند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل ادامه داد: آنچه که امروزآمریکایی ها می‌گویند که ایران نباید در منطقه نقش موثری داشته باشد عکس العمل آنها در شکستهایشان در عراق و سوریه است.

ولایتی یادآور شد: ملت و مردم ایران و سوریه توانستند با یکدیگر با ایستادگی در برابر دشمنان مشترک ایستادگی کرده و دشمن را به شکست وادارند. توطئه های دشمنان در این کشورها خنثی شد آمریکایی ها در تجزیه عراق و ایجاد استقلال کردستان به شکست خوردند. آنها در ایجاد آشوب در ایران نیز به شکست رسیدند و در سوریه نیز نتوانستند موفقیتی کسب کنند.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی ادعا می‌کنند که ایران نباید در منطقه حضور موثری داشته باشد ما و سایر کشورهای منطقه به دلیل حضور در منطقه حقمان است که در امورات منطقه حضور فعالی داشته باشیم این اروپایی‌ها و آمریکا هستند که حقی برای حضور در امورات منطقه ندارند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل افزود: رابطه ایران و سوریه پس از انقلاب همچنان به یکدیگر نزدیک شده است و این رابطه هر روز بهتر از دیروز می‌شود و به اوج می‌رسد.

ولایتی تصریح کرد: آمریکایی ها چه بخواهند و چه نخواهند عمر حضورشان در منطقه پایان یافته است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر ترامپ درباره برجام و اینکه باید شروط دیگری به برجام اضافه شود و برخی از بندهای آن حذف شد گفت: آنچه که مسلم است مذاکرات برجام نه تکرار می شود، نه چیزی به آن اضافه می‌شود و نه چیزی از آن کم می‌شود. لذا ادعاهای رئیس جمهور آمریکا ادعاهایی بی اساس است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به اظهارات وی در خصوص توان موشکی ایران گفت: اینکه آنها ادعا می‌کنند درباره موضوعاتی مثل موشکی باید مذاکره کنند گفت ادعاهای آنها در خصوص موشکی ایران زیاده خواهی است و با این ادعاها پایشان را از گلیمشان درازتر کردند و اینکه مدعی می شوند ایران در امورات منطقه دخالت نکنند نیز بر همین اساس است. اگر کسی حق داشته باشد در منطقه حضور داشته ابشد کشورهای منطقه هستند و از کشوری خارج از منطقه چنین حقی را ندارند.

ولایتی با اشاره به اظهارات آنها درباره بازدید از مراکز نظامی ایران یادآور شد: نه به ایاشن و نه به هیچ کس دیگری اجازه داده می شود از مراکز نظامی که مراکز حساس و حیاتی دفاعی کشور هستند بازدید کنند. برجام ننیز قابل مذاکره مجدد نیست و در آن بازنگری نخواهد شد و بندی به آن اضافه نمی‌شود.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده اما طرف مقابل اینگونه عمل نمی‌کند. بندها و بخشهایی رابرطرف می کند اما از طرف دیگر تحریم های جدیدی را اضافه می کند که این یوکرد مقابل اصولی مختلف برجام است.

نظر شما