شناسهٔ خبر: 143040 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

احمد علیرضابیگی، نمایندۀ مردم تبریز به «نماینده» گفت

فرصت‌ سوزی در تبریز

«احمد علیرضابیگی» نماینده تبریز در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» این رخداد بسیار با ارزش برای 2018 میلادی می طلبد که یک برنامه جامعه برای به منصه ظهور رساندن این ظرفیت با ارزش در تبریز تهیه و تدوین شود.

به گزارش ماهنامه «نماینده»، امروزه در سطح دنیا حوزۀ گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع کسب درآمد و راه‌کاری برای رهایی از وابستگی به پول نفت شناخته می‌شود. با توجه به انبوهی از آثار تاریخی و باستانی موجود در ایران، هر یک از آثار تاریخی ما یک چاه نفت محسوب می‌شود و اگر جذب گردشگر، زمانی یک عمل مستحب بود، امروز از واجب‌ترین کارهاست.

در نهمین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی در نامیبیا شهر مدینه عربستان برای سال ٢٠١٧م. و شهر تبریز برای سال ٢٠١٨م.، انتخاب شد. دلایل انتخاب شهر تبریز داشتن مناطق مختلف گردشگری نمونه، داشتن ١٧ موزه، طبیعت و شرایط اقلیمی مناسب، داشتن ١٧ مرکز اقامتی قابل قبول در سطح جهانی، وجود ده‌ها کنسولگری کشورهای جهانی در این شهر و قدمت تاریخی، مشاهیر و تاریخ تمدن این شهر است. بسیاری از گردشگران حرفه‌ای دنیا قابلیت‌های این شهر را می‌شناسند.

اما آنچه در این میان اهمیت ندارد و نباید ذوق‌زدگی از این انتخاب خاص باعث فراموشی آن شود اینکه آیا ایران و مسئولان دولتی که متولیان اصلی برگزاری این رخداد هستند، خواهند توانست به شایستگی از این فرصت ایجاد شده بهره ببرند یا شاهد فرصت سوزی خواهیم بود؟ آنچه خواهید خواند مصاحبۀ ماهنامۀ «نماینده» با «احمد علیرضابیگی»، نمایندۀ مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در همین ارتباط است:

*رویداد تبریز 2018م. چگونه واقع شد؟ چه عواملی باعث این انتخاب شده است؟

انتخاب تبریز به‌عنوان شهر نمونۀ گردشگری از اهمیت تبریز در جغرافیای کشورهای اسلامی حکایت می‌کند و بناست با استفاده از رخدادی که پیش آمده بتوانیم ظرفیت‌ها و قابلیت‌های شهر خودمان را بیشتر در معرض دید جهانیان قرار دهیم. در هشتمین نشست اجلاس گردشگری کشورهای اسلامی مقرر شد کارگروه چهارمین نمایشگاه گردشگری کشورهای  اسلامی در سال 2017 و 2018م. برگزار شود و بر همین مبنا شهر تبریز به‌واسطۀ داشتن منابع مختلف گردشگری مورد انتخاب این جمع و جلسه قرار گرفته است.

تبریز به‌واسطۀ اهمیت در جغرافیای منطقه که مشابه آن نه تنها در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران، بلکه در جغرافیای پیرامون جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه هم مشابهی برای آن نداریم فرصتی بسیار ارزشمند برای این شهر به‌عنوان نخستین پایتخت شیعی جهان امروز فراهم شده تا بتواند ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها، فرهنگ، سنت‌ها و زیبایی‌های خودش را به نمایش بگذارد.

*چه زیرساخت‌ها و تدبیری برای استفاده از این موقعیت ویژه مورد نیاز است؟

این رخداد بسیار با ارزش برای 2018م. می‌طلبد که یک برنامۀ جامع برای به منصه ظهور رساندن این ظرفیت با ارزش در جمهوری اسلامی ایران در تبریز تهیه و تدوین شود و تمام قابلیت‌ها از جمله ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مردم برای اینکه بتوانند خودشان و شهر و دیارشان را به جهانیان بشناسند، فراهم شود. به‌طور خاص مسئولیتی بس خطیر بر دوش دولت قرار گرفته، چرا که دولت محور ادارۀ چنین رخدادی در تبریز است و بایستی تمامی فعالیت‌ها را چه در دستگاه‌های دولتی و چه در بخش خصوصی و شهرداری با هم همراستا کند که هم‌افزایی مناسبی از جهت معرفی جایگاه تبریز صورت بگیرد.

از گذشته ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های بسیار خوب و مناسب از ابعاد مختلف برای تبریز فراهم شده، آزادراه، فرودگاه بین‌المللی تبریز، شهر تبریز به‌عنوان شهری در جهان اسلام که دارای ظرفیت‌های بسیار با ارزشی است و اجلاس‌های مختلف بین‌المللی هم در آن برگزار شده، نام آشنایی برای جهانیان به‌ویژه جغرافیای پیرامون جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود و اگر مدیریت مناسبی از جهت هم‌افزایی امکانات و ظرفیت‌هایی که وجود دارد صورت پذیرد و بتوانیم به خوبی امکان مشارکت‌پذیری مردم را فراهم کنیم، طبیعتاً خواهیم توانست یک چهرۀ زیبا و با ارزش در نزد بازدیدکنندگان از تبریز برجای بگذاریم.

*برنامه‌ای برای استفاده از امکانات روز رسانه‌ای برای اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر متصور هستید؟

علاوه‌بر گردشگران و توریست‌هایی که مورد نظر ما هستند، طبیعتاً معرفی تبریز در فضای مجازی هم بسیار با ارزش خواهد بود که به این ترتیب مطالب بسیار خوبی هم از رهگذر تبریز 2018م. می‌تواند در فضای مجازی تولید شود و مورد بهره‌برداری و بازدید کاربران فضای مجازی قرار بگیرد.

*چه انتظاراتی از سوی نخبگان و مردم در راستای هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد وجود دارد؟

انتظار این است که دولت به‌عنوان متولی این امر خطیر که طبیعتاً این موضوع را به دوش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی خواهد گذاشت(و اکنون هم در این رابطه جلسه‌هایی تشکیل می‌شود)، از تمام ظرفیت‌ها استفاده کند. نباید تنها موضوع به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلاصه شود. خواستۀ ما این است که رخدادهای مهم سیاسی که در تقویم روابط خارجی ما بنا بود این رخدادها، جلسات، اجلاسیه‌ها و نشست‌ها در تهران برگزار شود، این نشست‌ها و اجلاسیه‌ها به تبریز منتقل شود و به این ترتیب ما بتوانیم شاهد نقش بستن نام تبریز در ذهن جهانیان که این مطالب را مطالعه می‌کنند و می‌خواهند در مورد آن رخداد سیاسی بحث کنند، باشیم.

انتظار ما این است برگزاری مسابقات ورزشی که در تقویم ورزشی وزارت ورزش و جوانان برگزاری آنها در تهران یا شهرهای دیگر منظور شده بود و مسابقاتی که مهم و بین‌المللی هستند، به تبریز منتقل شود. تمامی این موارد بحث‌هایی است که می‌تواند کمترین هزینه را برای دستگاه‌های دولتی ایجاد کند، اینها مواردی هستند که نیازمند هزینه‌های آن‌چنانی هم نیستند.

*در جهت تأمین بودجۀ این رویداد چه اقدامی انجام شده و آیا اختصاص بودجه هم صورت گرفته است؟

مصوبه‌ای را هیئت وزیران داشتند برای اینکه 10 درصد از اعتبارات دستگاه‌ها می‌تواند در راستای برگزاری تبریز 2018م. صرف شود که حتماً باید ارادۀ این موضوع در مسئولان مربوط به وجود بیاید که از این مجوزی که هیئت وزیران صادر کرده به‌خوبی استفاده کنند. در جلسه‌ای که اخیراً در خدمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، بحث‌هایی که از ایشان و از زبان ایشان در خصوص اهمیت این موضوع نقل‌ می‌شود، برای ما چندان پیام‌های مثبتی را مخابره نمی‌کند.

*از اقدامات مسئولان محلی در تکمیل شرایط لازم برای برگزاری مراسم، رضایت وجود دارد؟

بخش دیگری از وظایف متوجه شهرداری تبریز است. انتظار داشتیم شهردار تبریز زودتر از این تعیین شود و وزارت کشور سریع‌تر در خصوص صدور ابلاغ شهردار تبریز اقدام کند. چند روز پیش این مهم اتفاق افتاده و وزارت کشور حکم شهردار تبریز را صادر کرده و این باعث شده زمان قابل توجهی که می‌توانست در راستای تبریز 2018م. مؤثر باشد از دست برود. لازم است که شهردار جدید با همین اراده‌ای که در بین مردم وجود دارد، اقدامات مناسب را در این خصوص انجام دهد.

برخی از زیرساخت‌ها می‌تواند در فرصت باقی‌مانده مورد توجه قرار بگیرد که نیازمند تخصیص اعتبار و منابع است. ما منتظر توجه دولت در این خصوص هستیم که بتواند رضایت خاطر مردم تبریز را برای اینکه آنها احساس کنند دولت جمهوری اسلامی ایران نهایت تلاش خودش را کرد تا این رخداد با ارزش که شناسانده شدن تبریز در جهان است را سبب شود.

نظر شما