شناسهٔ خبر: 143039 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

نمایندۀ ارومیه از بی‌تدبیری وزارت جهاد کشاورزی و سیب‌هایی که روی دست باغداران مانده به «نماینده» گفت؛

سیب‌هایی که باد ریخت!

حضرت پور حضرت پور می گوید:مسئولان پیگیر خرید محصولات باغداران نیستند،با کار کارشناسی که انجام دادیم، مشخص شد هر 100 گرم سیب تولیدی 70 لیتر آب مصرف می‌کند با این وجود چون خریداری برای محصولشان نداشتند، مجبور شدند سیب‌ها را کنار جاده بریزند.

به گزارش ماهنامه «نماینده»،  «سراغ بغض فروخوردۀ یک ملت می‌روم که کسی صدایش را نمی‌شنود؛ متأسفانه کشاورزی ارومیه در حال احتضار بوده و در حال حاضر شمارش معکوس برای نابودی کشاورزی مردمی که با چنگ و دندان و تلاش‌های شبانه‌روزی خویش چشم امید به محصولات باغی و کشاورزی دوخته‌اند، آغاز شده است. آقای حجتی! کشاورزان مجبور هستند محصولات باغی به‌ویژه سیب را پیش از موعد برداشت کنند و در کنار جاده‌ها به نام زیردرختی به نازل‌ترین قیمت فروخته و گاهی با شرایط نسیه چندین ماهه محصولات خود را وارد بازار کنند. پیش از آنکه تصویر اتلاف صدها هزار تن سیب درختی در کنار جاده‌های استان چهرۀ نظام مقدس جمهوری اسلامی را در مجامع بین‌المللی مخدوش کند و دچار نفرین صدها هزار رأی دهنده و شهید داده و پشتیبان نظام اسلامی شویم یا امید مردم از دولتمردان قطع شود، به فریاد باغداران رسیده و به وعده‌هایتان در قبال باغداران عمل کنید.»

نمایندۀ ارومیه با بیان این جملات در نطق خود در مجلس تلاش کرد تا گوشه‌ای از مشکلات باغداران حوزۀ انتخابیۀ خود را به گوش مسئولین برساند. ماهنامۀ «نماینده» نیز در راستای رسالت اطلاع‌رسانی خود و نیز حمایت از حقوق مردم، گفت‌وگویی با «روح‌الله حضرت‌پور» در ارتباط با همین موضوع ترتیب داد که مشروح آن را می‌خوانید:

*مشکلات باغداران کذب است!

روح‌الله حضرت‌پور، نمایندۀ مردم ارومیه در بهارستان، به «نماینده» گفت: «پس از نطقی که من در مجلس شورای اسلامی در مورد مشکلات باغداران استان آذربایجان غربی داشتم، یکی از مسئولین از طرف وزارت جهاد کشاورزی مصاحبه‌ای کرده و گفته است حرف‌هایی که نمایندۀ ارومیه زده و کلیپی که در مجلس نشان داده، کذب است و هدفی جز فضاسازی نداشته است.»

*استیضاح حجتی در راه است

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با اشاره به مشکلاتی که کشاورزان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، افزود: «اولین فرصت در مجلس، امضای استیضاح وزیر کشاورزی را جمع خواهم کرد. ایشان باید ثابت کنند که من دروغ گفته‌ام. محصولی که حاصل تلاش یک سال کشاورزان عزیز است در سایۀ عدم برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی این نعمت خداوندی کنار جاده ریخته شده است. دست کشاورز به هیچ مسئولی نمی‌رسد؛ نه به مدیرکل استان و نه به وزیر و استاندار دسترسی دارند. مردم مشکلاتشان را به نمایندۀ مجلس می‌گویند و ما هم وظیفه داریم آن را منتقل کنیم.»

*دیوار حاشای مسئولان

نمایندۀ مردم ارومیه با یادآوری کلیپی که درخصوص مشکلات باغداران سیب در مجلس پخش کرده بود خاطرنشان کرد: «کلیپی که پخش شد تنها یک مسیر ارومیه-اشنویه بود که بخشی از تلفات محصول باغات سیب را نشان می‌داد. متأسفانه نه بازار خرید وجود دارد و نه امکان صادرات فراهم شده است. هیچ‌گونه برنامه‌ریزی در این حوزه صورت نگرفته است.»

وی ادامه داد: «به‌جای اینکه مسئولان بعد از عید نوروز برنامه‌ریزی کنند تا در چنین روزهایی که محصول تولیدی به بار می‌نشیند میزان فروش و صادرات مشخص و برنامه‌ریزی شده باشد، امروز این‌گونه منکر مشکلات کشاورز و باغدار می‌شوند!»

*امروز سیب ارومیه، فردا محصولات شهرهای دیگر

حضرت‌پور با بیان اینکه مسئولان پیگیر خرید محصولات باغداران نیستند، تأکید کرد: «با کار کارشناسی که انجام دادیم، مشخص شد هر 100 گرم سیب تولیدی 70 لیتر آب مصرف می‌کند با این وجود چون خریداری برای محصولشان نداشتند، مجبور شدند سیب‌ها را کنار جاده بریزند. متأسفم که از وزارت جهاد کشاورزی مصاحبه کردند و گفتند نمایندۀ ارومیه دروغ می‌گوید و سیب‌های کنار جاده به‌خاطر وزش باد شدید است!»

وی افزود: «در این شرایط که محصولات روی دست باغداران مانده برای سیب زیر درختی 280 تومان قیمت داده‌اند، اما کارخانه‌ها 100 تومان زیر قیمت می‌خرند. آنها هم مجبور شدند به کارخانه‌ها بفروشند. این انصاف است؟! وزارت جهاد کشاورزی باید برای خرید محصولات برنامه داشته باشد. امروز این مشکل برای استان آذربایجان و محصول سیب ایجاد شده، فردا همین مسئله را برای پرتقال داریم و روز بعد برای استان‌های دیگر و سایر محصولات مشکلات و بی‌تدبیری‌ها ادامه دارد. وزارت جهاد کشاورزی فقط اسم کشاورزی را یدک می‌کشد، اصلاً در کشاورزی هیچ تخصصی ندارند. آقای حجتی مرد خوبی است اما به مدیریت ایشان انتقاد دارم.»

*قحطی سیب در ترکیه، اتلاف سیب در ارومیه

نمایندۀ ارومیه محصول تولیدی امسال استان را 1میلیون 200هزار تن اعلام کرد و بیان داشت: «طبق آماری که از گمرک استان گرفتم، از این میزان تنها 20 هزار تن صادر شده است، تکلیف مابقی محصول چه می شود؟ می‌گویند 350 هزار تن تولیدی زیردرختی صنعتی است که برای کنسانتره استفاده می‌شود، 700 هزار تن هم باید در سردخانه نگهداری شود. کشاورز که پولی ندارد تا بابت هزینۀ نگهداری محصول در سردخانه پرداخت کند!»

این عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی مدیریتی ضعیف از خود نشان داده است، گفت: «چند روز قبل جلسه‌ای با تجار ترکیه از اتاق بازرگانی داشتم. آنها می‌گفتند در شهرهای نزدیک مرزهای ایران کارخانۀ تولید کنستانتره داریم اما ما به دنبال یک سیب هستیم برای تولید کنستانتره! و این چیزی نیست جز مدیریت ضعیف وزارت جهاد کشاورزی.»

*چوب لای چرخ صادرات

نمایندۀ ارومیه در بیان راه‌کارهای پیش‌گیری از چنین معضلاتی گفت: «وزارت جهاد کشاورزی باید بخشنامه کند تا محصولات تولیدی باغی همچون سیب به مصرف داخلی ادارات و... برسد. به‌راحتی می‌توانند جهت استفاده در عتبات عالیات از این محصولات استفاده کنند. اما با میوه‌هایی از زائران پذیرایی می‌شود که در شأن آنها نیست. ما در قبال واردات یک کیلو موز، یک کیلو سیب هم صادر می‌کنیم اما این قدر چوب لای چرخ صادرات گذاشتند که این سیب باید وزنش، رنگش و... باید ممتاز باشد. از 10کیلو سیب 3عدد ممتاز خواهیم داشت. برای مابقی محصول چه برنامه‌ای وجود دارد؟!»

وی بازار میوۀ داخل را مملو از موز وارداتی و خالی از سیب داخلی دانست و توضیح داد: «وزیر جهاد کشاورزی گزارشی به ما ارائه کرد که طبق آن از کل استان برای 1000تن سیب برنامه‌ریزی صورت گرفته است، من به وزیر گفتم شما از 1 میلیون تن برای 1000 تن برنامه دارید، فقط؟ استانی که 3 مرز با کشورهای دیگر دارد باید به چنین وضعیتی دچار شود؟ این نشان از بی‌برنامگی مسئولین دولتی در حوزۀ کشاورزی است.»

نظر شما