شناسهٔ خبر: 143038 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

سخنگوی فراکسیون خانوادۀ مجلس با «نماینده» مطرح کرد:

زنان و کودکان در اولویت فراکسیون خانواده

زهرا ساعی ساعی معتقد است: قوانینی در حوزۀ خانواده در مجلس قبل تصویب شده اما متأسفانه به اجرا در نیامده است

به گزارش ماهنامه «نماینده»، خانواده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی نقش بسیار مؤثری در پیشرفت و توسعه یا احیاناً سقوط جامعه دارد. هر اندازه بنیان خانواده تقویت شود به همان میزان رشد جامعه نیز ارتقاء می‌یابد و بالعکس ضعف در نظام خانواده مسبب بسیاری از آسیب‌ها، ناهنجاری‌ها و تهدیدهای اجتماعی خواهد بود. از آن جهت که خانواده‌ها نقش اساسی را در تربیت فرزندان دارند، برای رفع مشکلات موجود در جامعه باید آسیب‌شناسی مشکلات خانواده‌ها و رفع آن مورد توجه واقع شود. جامعۀ سالم حاصل خانوادۀ سالم است اما متأسفانه آسیب‌های اجتماعی حاکی از تغییر نگرش‌ها و ارزش‌ها در خانواده‌هاست. نباید در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی به‌جای رفع مشکل و حل مسئله، صورت مسئله را پاک کرد. از مجلس به‌عنوان رکن قانون‌گذار کشور انتظار می‌رود با همکاری مراکز تحقیقاتی و پژوهشی به ریشه‌یابی مشکلات و معضلات اجتماعی با نگاه به خانواده پرداخته و خلأهای قانونی موجود که سبب ایجاد بحران‌های اجتماعی شده‌اند را از بین ببرند. فراکسیون خانوادۀ مجلس در کنار کمیسیون اجتماعی تلاش دارد در این زمینه به رسالت خود عمل نماید. گفت‌وگو با «زهرا ساعی»، سخنگوی فراکسیون خانوادۀ مجلس را پیرامون اولویت‌های این فراکسیون، می‌خوانید:

* فلسفۀ تشکیل فراکسیون خانواده توسط شما و تعدادی از دیگر نمایندگان چه بود؟ زمزمه‌هایی از تشکیل کمیسیون خانواده بود، چه شد؟

از ابتدای شروع مجلس که من و خانم مافی و عده‌ای از نمایندگان خانم دنبال تشکیل کمیسیون خانواده بودیم. مراحل تشکیل فراکسیون را انجام دادیم و درخواست تشکیل کمیسیون را به هیئت رئیسه هم تقدیم کردیم، اما بنا به دلایلی با تشکیل کمیسیون موافقت نشد.

این فراکسیون با حضور بیش از 50 تن از نمایندگان خانم و آقا اعلام موجودیت کرد، مجوزها از سوی هیئت رئیسه به ما داده شد و قانوناً این فراکسیون درحال فعالیت است. این فراکسیون چهاردهمین فراکسیونی است که مورد تأیید هیئت رئیسه قرار گرفته و مجوز قانونی دارد.

جلسات مقدماتی فراکسیون تشکیل شده است. با برخی از اساتید دانشگاهی که در حوزۀ خانواده کار کرده‌اند و عموماً جامعه‌شناس و حقوق‌دان هستند نشست‌هایی را برگزار کردیم و در زمان مشخص گزارش این نشست‌ها خبری خواهد شد. ریاست این فراکسیون به‌عهدۀ خانم «مافی» است و آقای «خاتمی» نائب رئیس، دبیر اول و دوم خانم‌ها «الماسی» و «تاج‌الدین»، بنده هم مسئولیت سخنگویی فراکسیون را به‌عهده دارم.

* چه معضلاتی در حوزۀ خانواده دارای اولولیت برای بررسی هستند؟

با توجه به اهمیتی که بحث خانواده در کشور ما دارد و مسائل متفاوتی که در این حوزه وجود دارد تصمیم گرفتیم حالا که امکان تشکیل کمیسیون خانواده وجود ندارد در قالب فراکسیون موضوعات و مسائلی که در حوزۀ خانواده وجود دارد را پیگیری کنیم.

در حال حاضر موضوعات بسیار مهمی در حوزۀ مسائل فرهنگی-اجتماعی داریم که به نهاد خانواده برمی‌گردد. در بررسی‌هایی که انجام می‌دهیم در آسیب‌هایی که روان‌شناسان، جامعه‌شناسان و مددکاران اجتماعی به‌عنوان آسیب‌های نوظهور از آن یاد می‌کنند، مشاهده می‌کنیم که موضوع خانواده در دهۀ اخیر دست‌خوش تغییرات جدی و آسیب‌زا شده است. متأسفانه ارکان خانواده مورد هجمه‌های بسیار زیادی قرار گرفته و کارکردی که از یک خانوادۀ سالم انتظار می‌رود در برخی موارد برآورده نمی‌شود.

شاهد بعضی آسیب‌ها در جامعه هستیم که هرازگاهی مثل زخمی قدیمی سر باز می‌کند و مشاهدۀ چنین شرایطی ما را حساس‌تر می‌کند و از سوی دیگر وظیفۀ ما را سنگین‌تر می‌نماید تا به‌عنوان نمایندگان مجلس موضوعات مرتبط با خانواده را در بستری فارغ از موضوعات دیگر به‌صورت مجزا مورد توجه و بررسی قرار دهیم.

ما به‌دنبال این هستیم که اولویت‌های خودمان را سریع‌تر تعیین کنیم. چون در حوزۀ مسائل مربوط به خانواده مسائل متعددی مطرح است منتها ما می‌خواهیم ضرورت‌ها و نیازهای امروز خانواده را مد نظر قرار دهیم و به اولویت‌بندی درستی برسیم و از همان نقطه هم آغاز به کار کنیم. این کار در حال انجام است و در هفته‌های آتی آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.

هدف این است که بتوانیم در این حوزه چنانچه کمبود قوانین وجود دارد به آماده‌سازی و تصویب قانون، اقدام کنیم. باید قوانین بازدارنده‌ای را داشته باشیم که توان مقابلۀ آسیب‌ها را داشته باشد. در حوزۀ نظارت؛ قوانینی داریم که در مجلس قبل تصویب شده اما متأسفانه به‌اجرا درنیامده یا ناقص اجرا می‌شود. تمام اینها مواردی است که در پی تحقق آن هستیم تا به اهداف تشکیل فراکسیون برسیم.

* با توجه به عضویت شما و تعداد زیادی از سایر اعضای فراکسیون در کمیسیون اجتماعی، همچنین ارتباط جدانشدنی مسائل موجود در حوزۀ خانواده و متعاقباً در اجتماع چه مسائلی از کمیسیون اجتماعی در فراکسیون خانواده هم پیگیری خواهد شد؟

موضوع مهمی که در کمیسیون اجتماعی وجود دارد و ان‌شاءالله در فراکسیون خانواده هم حتماً مورد نظر ما قرار خواهد گرفت، لایحۀ امنیت کودکان و مباحث پیرامون آن است. متأسفانه اخیراً چند حادثۀ بسیار دلخراش در مورد کودکان شاهد بودیم. قطعاً این مسئله در صدر مباحث فراکسیون قرار خواهد گرفت. باید قوانین حمایتی از کودکان به اندازه‌ای قوی باشد که نقش بازدارندگی را در جای خود ایفا کند و دست قانون‌گذار و مجری قانون باز گذاشته شود تا بدون تعلل بتوانند ورود پیدا کنند و جلوی آسیب‌های وارده به کودکان را بگیرند.

بحث دیگری که در کمیسیون اجتماعی وجود دارد، کودکان کار و خیابان است که جلساتی نیز در این رابطه برگزار شد. طرحی نیز در تهران در همین خصوص برگزار شده بود که نقد و بررسی آن را انجام دادیم و پیگیر نتایجش خواهیم بود.

به‌طور کلی مباحث کودکان و زنان در اولویت کار کمیسیون و فراکسیون قرار دارد. زنان معتاد و کارتن خواب نیز از این جمله مستثنی نیستند. بنده نیز به‌عنوان مسئول کمیتۀ زنان و جوان کمیسیون اجتماعی پیگیر مباحث ذکر شده هستم.

مسئلۀ زنان سرپرست خانوار که در سال گذشته جزو موضوعات بسیار جدی کمیسیون اجتماعی بود و در دستورکار فراکسیون خانواده هم خواهد بود. برای اولین بار در کشور توانستیم در برنامۀ ششم قانونی را درخصوص زنان سرپرست خانوار به‌صورت صریح و شفاف بیاوریم و متولی خاص برای آن تعریف کنیم. معاونت زنان و خانوادۀ ریاست‌جمهوری را به‌عنوان ناظر و مجری آن را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دادیم. این اتفاق در برنامه‌های 5 ساله برای اولین بار به وقوع پیوست. بازدیدهای مختلفی از کمپ ترک اعتیاد خانم‌ها داشتیم و بر روی مباحث زنان و کودکان حساس و پیگیر خواهیم بود.

* با توجه به اینکه مصوبات فراکسیون الزامی برای اجرا ندارد به‌دنبال راه‌اندازی کمیسیون هستید یا راه‌کار دیگری برای اجرای مصوبات دارید؟

چون هیئت رئیسه و ریاست مجلس با تشکیل کمیسیون موافقت نکردند، تشکیل کمیسیون را پیگیری نمی‌کنیم منتها 5 نفر از بانوان فراکسیون در کمیسیون اجتماعی حضور داریم. مطمئناً موضوعات فراکسیون خانواده به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده می‌شود و مصوبه خواهیم گرفت.

نظر شما