شناسهٔ خبر: 143037 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

محمد فیضی، در گفت‌وگو با «نماینده» مطرح کرد:

تشدید شیب عدم توازن

فیضی رئیس فراکسیون مناطق کمتر توسعه یافته می گوید:ما در فراکسیون مناطق کمتر توسعه‌یافته دائماً با حضور وزرا جلساتی برگزار می‌کنیم و در رابطه با مسائلی که می‌تواند به توازن در کشور کمک کند، بحث می‌کنیم.

به گزارش «نماینده»، در شمارۀ پیشین ماهنامۀ «نماینده» و در بحث فراکسیون‌های مجلس به فراکسیون مناطق کمتر توسعه‌یافتۀ مجلس اشاره شد و طبق خبر خبرگزاری‌ها از این فراکسیون به‌عنوان فراکسیونی که به تعداد اعضای هیئت رئیسه‌اش عضو دارد، یاد گردید. رئیس این فراکسیون در گفت‌وگویی با ماهنامۀ «نماینده» خواستار اصلاح این مطلب شد و با تأکید بر اینکه این فراکسیون بیش از 100 عضو دارد، گفت: «این فراکسیون اولین فراکسیونی است که پس از وضع قوانین جدید در هیئت رئیسه برای فراکسیون‌ها تشکیل شد. به‌گفتۀ وی انتخابات هیئت رئیسۀ این فراکسیون هم تشکیل شده و به فعالیت‌های خود در راستای رسالت تعیین شده پرداخته است.»

«فیضی» اصلی‌ترین هدف فراکسیون متبوع خود را تعادل بخشی و کمک به توسعۀ متوازن منطقه‌ای در کشور می‌داند. به‌گفتۀ وی این فراکسیون در بزنگاه‌ها و مواقع ضروری تشکیل جلسه داده و به مأموریت خود می‌پردازد. در ادامه مشروح مصاحبه آمده است:

«محمد فیضی»، رئیس فراکسیون مناطق کمتر توسعه‌یافته در گفت‌وگو با ماهنامۀ «نماینده» با اشاره به معضل عدم توازن در کشور گفت: «52 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در دست 5 استان است. این آمار به وضوح بیانگر عدم توازن موجود در سطح کشور است که موجب چالش‌های اساسی در سایر مناطق شده است. از سوی دیگر در بودجه‌های دولتی هم معمولاً بودجه‌هایی که با عنوان بودجۀ توازن مصوب می‌شود، متأسفانه به مرحلۀ تخصیص نمی‌رسد.»

*اقدامات توسعه‌ای هم عدم توازن می‌آفریند

نمایندۀ ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «حتی بسیاری از اقدامات توسعه‌ای هم که امروزه در استان‌های مختلف در حال شکل‌گیری است بر شدت عدم توازن می‌افزاید. این نکته را به رئیس صندوق توسعۀ ملی کشور هم عرض کرده‌ام، اقداماتی که شما انجام می‌دهید خودش موجب ایجاد عدم تعادل در کشور می‌شود. مثلاً به افرادی که در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کنند کمک می‌کنید به این صورت که مقداری آورده دارند و بخش دیگر را شما به آنها اختصاص می‌دهید. اما نکته اینجاست که معمولاً سرمایه‌گذاران به سمت استان‌هایی متمایل هستند که بازگشت سرمایه برای آنها سریع‌تر اتفاق می‌افتد. به‌صورت خودبه‌خود حمایت صندوق توسعۀ ملی از سرمایه‌گذاران باعث افزایش عدم تعادل در سطح کشور می‌شود.»

*اقدامات فراکسیون در راستای ایجاد توازن

وی در بیان اقدامات فراکسیون متبوع خود تشریح کرد: «ما در فراکسیون مناطق کمتر توسعه‌یافته دائماً با حضور وزرا جلساتی برگزار می‌کنیم و در رابطه با مسائلی که می‌تواند به توازن در کشور کمک کند، بحث می‌کنیم. در این جلسات راه‌کارهایی را بررسی می‌کنیم تا بخش‌هایی که توسعه‌یافته نیستند نیز به دنبال استان‌های توسعه‌یافته بتوانند رشد کنند. طرح‌هایی که چنین اهدافی را دنبال می‌کنند را پشتیبانی می‌کنیم. به‌عنوان مثال موضوع 1.5 میلیارد دلاری که از صندوق توسعۀ ملی قرار است در اختیار اشتغال روستایی قرار بگیرد، مباحثاتی در این زمینه با مسئولین مربوط انجام دادیم.»

نمایندۀ ارومیه افزود: «اخیراً ارتباطی با وزیر ارتباطات داشتیم در مورد پوشش آنتن‌دهی در روستاهایی که بالای 100 خانوار هستند و از امکاناتی همچون اینترنت بی‌بهره هستند، کمک‌های لازم شود یا بحث فاضلاب شهرهای پرتنش را در خدمت مهندس جانباز مطرح کردیم. بعضی از مناطق کشور واقعاً فاقد امکانات اولیه هستند و ما در فراکسیون تلاش می‌کنیم در کشور منابع، امکانات و شرایط به‌صورت متوازن تخصیص پیدا کند.»

*از مناطقی در تهران تا استان‌های محروم

محمد فیضی با تأکید بر این مطلب که «مناطق کمتر توسعه‌یافته مختص یک استان نیست» خاطر نشان کرد: «ما با توجه به ضرایبی که سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند، حتی اگر توسعه‌یافته‌ترین استان را در نظر بگیرید، دارای یک‌سری شهرها، شهرستان‌ها، دهستان‌ها، بخش‌های کمتر توسعه‌یافته است. این‌گونه نیست که یک منطقۀ خاص از کشور مشمول این نام شود. البته برخی استان‌ها هم هستند که کلاً در حوزۀ استان‌های محروم قرار می‌گیرند.»

رئیس فراکسیون مناطق کمتر توسعه‌یافتۀ مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: «حتی برخی از مناطق تهران هم جزو مناطق کمتر توسعه‌یافتۀ کشور هستند. معمولاً اعضای هیئت رئیسۀ فراکسیون با وزرا و تصمیم‌سازان کشور جلساتی برگزار می‌کنند و فعالیت‌هایی را جهت توسعۀ متوازن منطقه‌ای در کشور پیگیری می‌کنند.»

*حرکت دنیا به سمت بودجه‌ریزی عملیاتی

نمایندۀ ارومیه در مجلس با اشاره به بودجه‌ریزی عملیاتی و نقش آن در کاهش عدم توازن موجود در کشور توضیح داد: «نوعی بودجه‌ریزی متفاوت نسبت به گذشته را مطرح می‌کنند که با توجه به عملکرد بودجه‌ها تخصیص داده شود. هر طرح تازه‌ای یک‌سری مزایا و معایبی دارد؛ در دنیا بودجه‌ریزی‌ها به سمت بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و بودجه‌ریزی بهای تمام شده حرکت کرده‌اند.»

وی در ادامه افزود: «بسیاری از کشورها به سرعت از این مرحله گذشته‌اند و برخی با کندی در حال عبور از این مرحلۀ بودجه‌ریزی هستند. بایستی به سمت این راه‌کار حرکت کرد که برای بودجه‌ریزی در کشور بودجه‌ریزی عملیاتی مورد استفاده قرار بگیرد.»

*فرار از برچسب محرومیت با آمارسازی

عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجۀ مجلس اظهار داشت: «نقش ما نمایندگان مجلس در تصمیم‌گیری‌های کلان و سیاست‌گذاری‌ها و نظارت بر قوانین برجسته می‌شود. برحسب موضوعاتی که پیش می‌آید با هم تبادل نظر می‌کنیم و با وزرا و مسئولان مربوط طی جلساتی راه‌کارها را بررسی می‌نماییم. اما ما از سازمان برنامه و بودجه و نیز معاونت امور روستایی ریاست‌جمهوری درخواستی داریم که تقسیم‌بندی و تعریف مناطق محروم در کشور بایستی مورد بازنگری واقع شود.»

رئیس فراکسیون مناطق کمتر توسعه‌یافتۀ مجلس گفت: «بسیاری از مناطق هستند که برای فرار از واژۀ محرومیت، آمارسازی‌هایی را انجام داده‌اند تا واژۀ محرومیت روی آنها نباشد، اما این کار اشتباه است. این اقدام باعث شده تا امتیازاتی که می‌تواند به این مناطق تعلق بگیرد، از دست برود.»

نظر شما