شناسهٔ خبر: 142900 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تیر ترامپ و هیلی به سنگ خورد

جمالی دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل گفت: تیر ترامپ و هیلی به سنگ خورد، اما تحرکات آنها علیه جمهوری اسلامی به اشکال دیگر ادامه خواهد داشت.

به گزارش «نماینده»، محمدجواد جمالی نوبندگانی با اشاره به نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل و ناکامی آمریکا در ایجاد اجماع علیه ایران و تصویب قطعنامه تحریمی، اظهار داشت: مهمترین نکته‌ای که بسیاری از اعضای شورای امنیت بر آن تاکید کردند و به همین دلیل با آمریکایی‌ها همراهی نکردند، این مسئله بود که اعتراضات اخیر در برخی شهرهای ایران یک مسئله کاملا داخلی بوده و اگر قرار باشد به خاطر آن قطعنامه‌ای تصویب شود، شورای امنیت هر روز باید درباره تظاهرات و راهپیمایی‌های آمریکا و فرانسه قطعنامه صادر کند.

وی افزود: شورای امنیت یک نهاد مهم در سازمان ملل است که باید درباره مسائل مهمی که صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی را به خطر می‌اندازد، تصمیم بگیرد؛ از جمله درباره بحران یمن و کشتار زنان و کودکان این کشور توسط سعودی‌ها که دراین رابطه به اعتراف دبیرکل قبلی سازمان ملل، پول سعودی‌ها مانع مداخله سازمان ملل در این رابطه شده است.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکا و انگلیس همواره از نهادهایی مانند شورای امنیت به عنوان ابزار برای فشار بر کشورهای غیرهمسو استفاده می‌کنند، گفت: البته در این میان برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز یکی به نعل و یکی به میخ می‌زنند.

جمالی در عین حال تصریح کرد: با وجود این مواضع پرفراز و نشیب، در نشست اخیر شورای امنیت تیر آقای ترامپ و خانم هیلی به سنگ خورد، البته به نظر می رسد تحرکات آنها به شکل‌های دیگر ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: روزگاری یکی از مقامات آمریکایی می‌گفت که ژن مردم ایران با دروغ بسته شده و اخیرا هم رئیس جمهور این کشور، مردم ایران را تروریست توصیف کرد، حالا مدافع حقوق مردم ایران شده‌اند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر وحدت و همدلی گروه‌های سیاسی برای خدمت به مردم و تبیین منصفانه دستاوردهای انقلاب اسلامی، گفت: آرایش دشمنان به گونه‌ای است که به عنوان مثال فرانسه از یک طرف به گروه‌های تروریستی مانند منافقین اجازه تحرکات سیاسی و تجمع می‌دهد و از سوی دیگر مدعی دوستی و ارتباط وسیع با جمهوری اسلامی است.

مکرون باید درک بهتری از تحولات جهانی داشته باشد

جمالی به لغو سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد فرانسه بیش از حد به رژیم صهیونیستی نزدیک شده، به همین دلیل آقای مکرون (رئیس جمهور فرانسه) باید درک بهتری از واقعیت‌های جهانی داشته باشد و سایر اروپایی‌ها نیز باید مراقب باشند.

نظر شما