شناسهٔ خبر: 142857 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

مجالس دنیا چند روز تعطیلات تابستانی دارند؟

پارلمان اسکاتلند نیز تعطیلات دو ماهه برای خود را تصویب کرده است و نمایندگان اسکاتلندی از ابتدای ماه جولای تا ابتدای ماه سپتامبر به مدت دو ماه در تعطیلات و بازدید از حوزه‌های انتخابیه به سر می‌برند.

ماهنامه «نماینده» / تعطیلات تابستانی نه‌تنها برای دانش‌آموزان و دانشجویان و برخی از مشاغل، بلکه برای نمایندگان پارلمان‌های مختلف در سراسر دنیا نیز جزو تعطیلات سالانۀ آنها محاسبه می‌گردد. نمایندگان مجالس مختلف معمولاً برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه، سنجیدن اقداماتی که باید در ماه‌های پایانی سال میلادی یا ۶ ماهۀ دوم سال انجام دهند، تعطیلاتی چندهفته‌ای دارند. در برخی از کشورها نیز این تعطیلات تنها برای استراحت سیاستمداران است و قرار نیست اقدامی اجرایی در آنها از سوی نمایندگان صورت گیرد. در ایران، تعطیلات تابستانی مجلس به دو بخش دوهفته‌ای در ابتدا و انتهای تابستان تقسیم‌ شده و نمایندگان غیر از برخورداری از این تعطیلات که می‌تواند صرف استراحت آنها شود، می‌توانند با حضور در حوزه‌های انتخابیه نیز اقدامات و طرح‌های خود برای استان‌ها را نیز به‌ پیش ببرند.

در انگلستان نیز تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس عوام به‌تازگی به‌اتمام رسیده است. اما این تعطیلات از ۲۱ جولای آغاز شده و تا ۵ سپتامبر ادامه می‌یابد و بدین معناست که نمایندگان به‌مدت یک ماه و نیم در تعطیلات خواهند بود. در کنگرۀ آمریکا اما شرایط به‌نحو دیگری است. نمایندگان در کنگرۀ آمریکا تعطیلات بسیار زیادی دارند که معمولاً نمی‌توان تمایزی میان تعطیلات برای سر زدن به حوزه‌های انتخابیه یا تعطیلات برای تفریح و استراحت قائل شد. آنها در حدود یک ماه در تابستان یعنی از سوم اوت تا چهارم سپتامبر - ماه‌های مرداد و شهریور- جلسه‌ای در ساختمان کنگره ندارند تا بتوانند به کارهای اجرایی خود، سر زدن به حوزه‌های انتخابیه، دیدار با رهبران سیاسی در ایالت‌ها و دیگر اقدامات بپردازند. با این‌ حال کنگره اجباری نیز برای نمایندگان برای حضور همیشگی در صحن مجلس ندارد و به همین دلیل اکثر نمایندگان به‌خصوص در سال‌هایی که انتخابات کنگره نزدیک باشد، مشغول فعالیت در ایالت‌های خود بوده یا در واشنگتن مشغول رایزنی برای کسب منابع مالی بیشتر جهت هزینه در انتخابات هستند و به‌جز در موارد خاص که باید قطعنامه یا طرحی را به تصویب برسانند و موضع آن برایشان مهم است، در جلسات کنگره شرکت نمی‌کنند.

در تاجیکستان نیز نمایندگان در حدود دو ماه تعطیلات تابستانی دارند و از اول ماه جولای تا پایان ماه سپتامبر در تعطیلات تابستانی به‌سر می‌برند. تعطیلات تابستانی نمایندگان تاجیکستان نیز به معنای تعطیلات برای استراحت نمایندگان نیست و آنها در این مدت با حضور در حوزه‌های انتخابیه خود، به مسائل و مشکلات مجلس رسیدگی می‌کنند. بعد از آن از تاریخ ۱۵ اوت تا ۳۰ سپتامبر با وجود اینکه هنوز تعطیلات تابستانی مجلس تمام نشده، جلسات کمیسیون‌های تخصصی به راه می‌افتد و نمایندگان برای ارائه طرح‌های خود در خصوص مسائل و مشکلات حوزۀ انتخابیه‌شان، آماده‌ می‌شوند و این مسائل را ابتدا در کمیسیون‌های تخصصی مطرح کرده و سپس با باز شدن دوبارۀ مجلس، در صحن پارلمان مورد بررسی قرار می‌دهند.

پارلمان اسکاتلند نیز تعطیلات دو ماهه برای خود را تصویب کرده است و نمایندگان اسکاتلندی از ابتدای ماه جولای تا ابتدای ماه سپتامبر به مدت دو ماه در تعطیلات و بازدید از حوزه‌های انتخابیه به سر می‌برند.

مجلس عراق نیز به مدت یک ماه در تابستان تعطیل است. این تعطیلات در سال جاری با جنجال‌های بسیاری همراه بود. در شرایطی که ارتش عراق به‌همراه نیروهای مردمی در حال باز پس‌گیری شهرهای تحت تسلط داعش بودند، مجلس نمایندگان عراق به مدت یک ماه در تابستان تعطیل بود و کار به‌جایی رسید که «حیدر العبادی» از نمایندگان مجلس خواست، تعطیلات خود را نیمه کاره رها کنند تا به بررسی مشکلات موجود و راه‌حل‌ها در برخورد با تروریست‌ها بپردازند و با مردم در جریان آزادسازی استان «تلعفر»، همراه باشند.

نظر شما