شناسهٔ خبر: 142840 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

سیدراضی نوری در مخالفت تبدیل سازمان محیط‌زیست به وزارتخانه

محدود کردن محیط‌زیست به یک سازمان کوچک، ظلم است

سیدراضی نوری43 «سیدراضی نوری» گفت: «اگر ما این را در حد یک سازمان کوچک محدود کنیم، در حق این مجموعه، ظلم است. اما اگر آب و منابع طبیعی در کنار آن تعریف شود، این ۳ مجموعه یک واحد می‌شوند و تصمیم‌گیری در یکجا، متمرکز می‌گردد.»

ماهنامه «نماینده» / سیدراضی نوری نمایندۀ مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف تنها تبدیل سازمان محیط‌زیست به یک وزارتخانه نیست، به‌خبرنگار «نماینده» اظهار داشت: «امروزه یکی از چالش‌های بسیار بزرگی که در سطح کلان کشور داریم، مثل آب، مسئلۀ زیست محیطی و مسائل دیگر است.»

عضو کمیسیون کشاورزی در توضیح ایجاد وزارت محیط‌زیست گفت: «نظر بر این بود که قسمت آب وزارت نیرو با سازمان حفاظت محیط‌زیست به اضافۀ منابع طبیعی با هم و در کنار هم به یک وزارت آب و منابع طبیعی و محیط‌زیست تبدیل شود. بعد آن وزارت نیرو در قسمت انرژی یا برق به وزارت نفت ملحق شود که درواقع از نظر قانونی تعارضی پیدا نکند و با این روش تنها یک وزارتخانه بیشتر شده است.»

وی افزود: «براین اساس یک وزارتخانه به دو قسمت تقسیم می‌شود، یک قسمت به آن مجموعه و قسمت آب نیز در کنار سازمان حفاظت محیط‌زیست باشد که تقریباً در وظایفشان همپوشانی دارند. این همه مشکل زیست محیطی مانند سدسازی که سازمان آب و برق با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، متأسفانه بدون پیوند زیست محیطی پیشروی می‌کند و مشکلات دیگری در خصوص ریزگردها، خشکاندن تالاب‌ها، برداشت آب غیرمجاز مانند دریاچۀ هامون و امثالهم. اگر این تغییر ایجاد شود و به یک وزارتخانۀ مستقلی (که هم چالش‌ها و هم زیست‌محیط که یکی از دغدغه‌های مردم و مسئولین ارشد نظام است)، تبدیل شود، طبق اختیارات ویژه‌ای که دارند با هم یکجا تصمیم بگیرند. به نظر می‌رسد که این برای کشور اصلح‌تر است.»

نمایندۀ مردم شوش با بیان اینکه اگر بخواهند فقط نام این سازمان را به وزارت تغییر دهند، مخالف هستم؛ تصریح کرد: «اختیارات سازمان حفاظت محیط‌زیست زیر نظر ریاست‌جمهوری است. اگر ما این را در حد یک سازمان کوچک محدود کنیم، در حق این مجموعه ظلم است. بهتر است آب و منابع طبیعی در کنار آن تعریف شوند و این ۳ مجموعه به یک واحد تبدیل گردند و تصمیم‌گیری در یکجا متمرکز می‌شود.»

وی برای توضیح بیشتر گفت: «برای مثال با توجه به حفاظتی که از منابع طبیعی و زیست محیط می‌شود چقدر آب باید بهره‌برداری شود و حق آب‌های زیست محیطی مشخص شود؟ با این تغییرات سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌تواند اختیارات بیشتری بگیرد و در تصمیم‌گیری‌ها عملی‌تر شود.»

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس افزود: «کسانی مطرح می‌کنند که اگر این سازمان‌ها را تبدیل به وزارتخانه کنیم، دولت را بزرگ کرده‌ایم و این امر کاملاً با فرمایشات مقام معظم رهبری و برنامۀ ششم مغایرت دارد. قرار بوده ما دولت را به سمت کوچک کردن ببریم. پس هنگامی که ما وزارت نیرو را به دو قسمت تقسیم کنیم، یک وزارت منحل می‌شود و اختیارات انرژی که همسو با نفت است به آنجا می‌رود. تا بتواند برای تأمین انرژی ما با انرژی‌های تجدیدپذیر، از آن مجموعه تجدید ناپذیر و (هیدروکربوری) به مجموعه جدیدی وارد شوند.»

وی تأکید کرد: «با این تغییرات در واقع یک وزارت به دو قسمت تقسیم می‌شود و وزارتخانۀ جدیدی که تشکیل می‌شود، موقعیت یک وزارتخانۀ دیگر را می‌گیرد. مانند آن سازمان‌ها با تمام اموال منقول و غیرمنقول و نیروی انسانی در یکجا با هم در سطح کلان کشوری تصمیم‌گیری می‌کنند.»

نظر شما