شناسهٔ خبر: 142556 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

دنیا در مقابل تصمیم نابخردانه ترامپ در خصوص قدس واکنش جدی نشان داد

نقوی حسینی   سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: دنیا در مقابل تصمیم نابخردانه و تجاوزگرایانه ترامپ در تعیین قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، واکنش جدی نشان داد. 

به گزارش «نماینده» سید حسین نقوی حسینی ظهار داشت: اقدام ترامپ در تعیین قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی یک اقدام نابخردانه و تجاوزگرایانه بود.  
وی افزود: این که قدرت سلطه‌گری برای رژیم دومی در سرزمین ملت سومی پایتخت تعیین کند، دخالت آشکار در امور مردم آن کشور محسوب می‌شود و طبیعی است که با عکس‌العمل جدی مردم دنیا مواجه می‌شود.  
نقوی حسینی اظهار داشت: این تصمیم ترامپ بر خلاف تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت و بیانیه‌های سازمان ملل متحد است، زیرا بیت‌المقدس سرزمین فلسطینی‌هاست و این موضوع از سوی شورای امنیت و سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.  
وی تاکید کرد: جهان اسلام در مقابل این اقدام ترامپ با جدیت عکس‌العمل نشان داد و همگی مقابل این اقدام متحد بودند، در این راستا مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح حمایت از بیت‌المقدس را تصویب کرد که نه بزرگی به ترامپ بود.  
وی گفت: اتحادیه اروپا هم در این موضوع رسما بیانیه داد و آن را رد کرد، عکس‌العمل اتحادیه اروپا خوب بود. به گزارش ایرنا، نشست اضطراری سازمان ملل درباره قدس پنج شنبه ۳۰ آذرماه به دنبال ارسال نامه مورخ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۷ نمایندگی ترکیه به عنوان رئیس گروه عرب و همچنین سازمان همکاری اسلامی و همچنین نماینده یمن درباره قدس و لزوم رفع اشغال آن برگزار شد.  
این درخواست برای آن انجام شد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفت تا با اقدامی یکجانبه و خلاف مقررات بین‌المللی، شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شناسایی کند.  
پس از آن، سران عضو کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ترکیه گرد هم آمدند وخواستار لغو سریع این تصمیم شدند. همزمان نماینده مصرهم به نمایندگی از کشورهای اتحادیه عرب، نامه‌ای به رئیس شورای امنیت فرستاده بود تا در قالب قطعنامه شورای امنیت مانع اجرایی شدن تصمیم آمریکا شود که با وجود موافقت ۱۴ عضو این شورا، نماینده آمریکا آن را وتو کرد و به این ترتیب این مساله حل نشد.  
مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۲۸ رای موافق قطعنامه‌ای علیه تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی صادر کرد، بر اساس این قطعنامه اعضای این کشورها تصمیم ترامپ را «پوچ و بیهوده» خواندند، صدور این قطعنامه یک پیروزی برای فلسطینی‌ها و حامیان آنها به شمار می‌آید.  
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این راستا به دو فوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده یک قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین رای مثبت دادند.

نظر شما