شناسهٔ خبر: 142551 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

اخبار ضد و نقیض از تصمیم العبادی برای فرستادن وزرای دفاع و کشور به اربیل

 حیدر العبادی منابع خبری اطلاعات ضد و نقیضی پیرامون سفر احتمالی وزرای دفاع و کشور عراق به اقلیم کردستان منتشر کرده‌اند.

به گزارش «نماینده»، شبکه روداوو به نقل از منابع آگاه گزارش داد، پس از اینکه اقلیم کردستان چندین طرح و ایده را مطرح ساخت و از آمادگی خود برای گفت‌وگو خبر داد و اعمال فشارهایی بر بغداد برای پذیرش گفت‌وگو با اقلیم کردستان صورت گرفت، قرار است که قاسم الاعرجی، وزیر کشور و عرفان الحیالی، وزیر دفاع عراق برای بررسی مسأله فرودگاه‌ها و گذرگاه مرزی به اربیل سفر کنند.

در همین حال، مسعود حیدر، از نمایندگان جنبش تغییر در پارلمان عراق گفت، سفر این دو وزیر پس از اعمال فشارهای بین‌المللی و داخلی بر بغداد صورت می‌گیرد.

به گفته وی، این سفر مرتبط با سخنان نوری مالکی، معاون رئیس‌جمهوری عراق است که خواهان آغاز گفت‌وگو میان دو طرف شده و از اقدامات تنبیهی علیه اقلیم کردستان انتقاد کرده بود.

در همین حال، یک منبع مسئول عراقی که نخواست نامش فاش شود، در مصاحبه با الشرق الاوسط این مسأله را تکذیب کرد که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق تصمیمی برای فرستادن این دو وزیر به اقلیم کردستان داشته باشد.

وی با بیان اینکه "اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد"، بعید دانست که العبادی این دو وزیر را به کردستان اعزام کند؛ چراکه اگر گفت‌وگویی بین دو طرف صورت بگیرد، دارای اصول مشخص دیگری است.

در همین حال، ماجد شنکالی، عضو پارلمان عراق از حزب دموکراتیک کردستان گفت: این احتمال وجود دارد که مهدی العلاق، دبیر کابینه عراق و معاون وزارت کشور برای بررسی مسائل فنی و اجرایی وارد اقلیم کردستان شود.

وی خاطرنشان کرد، گفت‌وگو میان دو طرف اوایل سال میلادی آتی آغاز خواهد شد.

همچنین کریستین جوس، معاون مدیر اداره خاورمیانه و آسیای مرکزی در صندوق بین المللی پول چند روز قبل گفته بود، به اطلاع دولت عراق رسانده است که در چارچوب مذاکرات درخصوص بودجه کل سال ۲۰۱۸ باید برای دولت اقلیم کردستان مبالغ بیشتری برای رفع نیازها و هزینه‌هایش لحاظ شود.

وی افزود: صندوق بین‌المللی پول به اطلاع دولت عراق رسانده است مبلغی که برای سهم اقلیم کردستان اختصاص داده، برای برآورده ساختن نیازهای اقلیم کافی نیست و باید این مبلغ بیشتر شود.

همچنین آلمان هفته گذشته اعلام کرده بود که اگر اختلافات میان بغداد و اربیل حل نشود، آلمان حمایت از عراق را متوقف خواهد کرد.

در همین حال، فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق به حیدر العبادی نسبت به مخالفت با گفت‌وگو با اقلیم کردستان هشدار داده و تهدید کرد که بهای مخالفت با گفت‌وگو سنگین خواهد بود و العبادی نخواهد توانست از آن فرار کند؛ چراکه فشارهای بین‌المللی و داخلی وجود دارد.

پایگاه شبکه اخبار عراق گزارش داد که فواد معصوم گفته است تمامی طرف‌های سیاسی در بغداد مخالف همه‌پرسی بودند اما پس از حکم دادگاه فدرال همگان آماده گفت‌وگو شدند و هیچ فراکسیون سیاسی وجود ندارد که مخالف گفت‌وگو باشد.

پیشتر نیز أمیر الکنانی، مشاور رئیس‌جمهوری عراق جزئیات طرح فواد معصوم برای حل اختلافات میان بغداد و اربیل را فاش کرد و گفت که این طرح با موافقت نوری مالکی و ایاد علاوی، معاونان رئیس‌جمهور عراق و سلیم جبوری، رئیس پارلمان این کشور مطرح شده است و آنها خواهان این بودند که ریاست‌جمهوری طرحی را برای آغاز گفت‌وگوها ارائه دهد.

نظر شما