شناسهٔ خبر: 142421 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شرکت "ساتکاب" مجددا احیاء شد

اردکانیان با صدور حکمی از سوی وزیر نیرو، شرکت منحل شده ساتکاب، بار دیگر احیا شد.

به گزارش «نماینده»، شرکت ساتکاب اولین شرکت مادر تخصصی بود که در سال ۹۰ و به دلیل آنچه که مدیران سابق این شرکت اعلام می کردند در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی منحل شد.

شرکت ساتکاب (متعلق به وزارت نیرو) که تأمین کننده کالاهای آب و برق برای وزارت نیرو بود در سوم خرداد ماه سال ۹۰ به طور رسمی در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات تجاری منحل شد و برای اداره این شرکت یک هیأت تصفیه تشکیل شد تا تمام کارهای تصفیه‌ای شرکت مزبور را انجام دهند.

بنابراین گزارش، ظاهرا باقی ماندن حجم زیادی از کارهای حقوقی و مالی باقی مانده باعث شد تا وزارت نیرو و تیم حقوقی این وزارتخانه تلاش کند تا شرکت ساتکاب با اخذ مجوزهای لازم از دولت مسیر قانونی احیاء مجدد شرکت ساتکاب را در طول چهار سال گذشته طی کند.

طبق گفته یک مقام آگاه در زمانی که شرکت ساتکاب منحل شد هزاران میلیارد تومان ثروت صنعت آب و برق بلاتکلیف باقی ماند و مشکلات زیادی ایجاد کرد.

وی افزود:یک شرکت زمانی می تواند منحل شود که وجود و ابقاء آن مفهوم خاصی نداشته باشد بنابراین شرکتی که ۵۰ هزار میلیارد تومان ثروت آب و برق را مدیریت می کند نباید منحل می شد.

بر اساس این گزارش، با انتصاب داود عابدی از سوی اردکانیان وزیر نیرو به عنوان مدیرعامل شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) می توان گفت که این شرکت با برنامه ها و اقدامات جدید مجددا احیاء شده است.

شرکت ساتکاب قبل از انحلال تا حدودی وارد کننده بود و در این دوره قرار است واردکننده نباشد.

وزیر نیرو در این حکم جدید عابدی را به مدت دو سال به سمت مدیرعامل شرکت ساتکاب منصوب کرده است.

در حکم صادره از سوی وزیر نیرو آمده است: با عنایت به مراتب تعهد، شایستگی و سوابق جنابعالی و در اجرای مفاد ماده ۲۴ اساسنامه شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) و به استناد تصمیمات مورخ ۱۱/۶/۱۳۹۶ هیأت مدیره شرکت، به موجب این حکم برای مدت دو سال به عنوان مدیرعامل شرکت مذکور منصوب می‌شد.
در ادامه این حکم آمده است: انتظار می‌رود با همکاری هیأت مدیره شرکت و با هماهنگی معاونین و مدیران ستادی وزارت نیرو،   شرکت‌های مادر تخصصی و سایر مدیران صنعت آب و برق و بر اساس برنامه وزیر نیرو در دولت دوازدهم، در انجام وظایف و تحقق اهداف شرکت و برنامه‌های ارائه شده در چارچوب اساسنامه شرکت با تأکید بر موارد زیر اهتمام ورزید:
۱. مدیریت امور سهام در شرکت‌های زیرمجموعه در راستای حفظ بیت المال و منافع دولت با رعایت مقررات مربوطه
۲. اعمال مدیریت مؤثر از طریق سهام در اختیار در شرکت‌های زیرمجموعه و پیگیری و به نتیجه رسانیدن دعاوی و حقوق مرتبط با شرکت و شرکت‌های در اختیار در مراجع مختلف
۳. اصلاح ساختار و ساماندهی شرکت متناسب با مأموریت‌های جدید آن
۴. حمایت از ساخت و تولید داخل کالاهای مورد نیاز صنعت آب و برق و پشتیبانی از تولیدکنندگان، پیمانکاران و مهندسین مشاور با هماهنگی شرکت‌های مادرتخصصی ذیربط در چارچوب قوانین کشور
۵. تقویت صنایع آب و برق با رویکرد توسعه صادرات و حضور فعال در بازارهای بین المللی
۶. پشتیبانی از پژوهش‌ها و فناوری‌های جدید و حمایت از توسعه، استقرار و مدیریت سیستم‌های یکپارچه اطلاعاتی و نرم افزاری صنعت آب و برق با هماهنگی شرکت‌های مادر تخصصی مربوطه
۷. ایجاد زمینه‌های لازم برای انتقال و بومی سازی فناوری‌های جدید مورد نیاز و بکارگیری فناوری-های دارای مزیت نسبی بالا توسط شرکت‌های فعال در حوزه آب، برق و پساب
۸. توسعه رقابت و جلوگیری از شکل گیری انحصار در صنایع پشتیبان صنعت آب و برق
۹. ایجاد زمینه‌های لازم برای تجاری سازی اختراعات و حمایت از مالکیت معنوی و تولیدکنندگان دانش فنی
۱۰. ساماندهی و پشتیبانی از توسعه پوشش‌های بیمه ای فعالیت‌های مرتبط با حوزه‌های آب، برق و پساب و ایجاد نظام بیمه تخصصی و حرفه ای
۱۱. حمایت از اقدامات مرتبط با تنوع بخشی ظرفیت‌های تولید و روش‌های تأمین کالا و خدمات و بکارگیری روش‌های تشویقی و رقابتی در ارتباط با ارتقای کیفیت کالا و خدمات موردنیاز صنعت آب و برق
در این حکم  وزیر نیرو خطاب به مدیرعامل جدید ساتکاب تاکید کرد: دریافت برنامه تفصیلی و زمان بندی شده برای اجرای امور با همکاری هیأت مدیره طی یک ماه آینده و نیز ارائه گزارش‌های دوره‌ای سه ماهه از پیشرفت کار مورد انتظار است.

نظر شما