شناسهٔ خبر: 142404 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نگرانی از شرایط برگزاری مناقصات معدنی

معدن43 مناقصه‌های جدید معدنی در حالی ظرف روزهای آینده برگزار خواهند شد که نگرانی جدی بین فعالان حوزه معدن وجود دارد که انحصار در این مناقصات شکل گیرد.

به گزارش «نماینده»، مناقصه‌های جدید معدنی در حالی ظرف روزهای  آینده برگزار می‌شود که برخی فعالان حوزه معدن از شیوه برگزاری این مناقصات و نفوذ برخی مجموعه‌ها در این مناقصات ابراز نگرانی می‌کنند. بر این اساس، در چند روز آینده قرار است با برگزاری مناقصه معدن زرشوران، پیمانکار جدید این معدن مشخص شود اما ابهام‌های مهمی از اتفاقات گذشته و نحوه استقرار پیمانکار جدید قبل از مناقصه، باقی مانده است که مدیران ایمیدرو و مدیران جدید شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران به آن پاسخ نداده‌اند.

معدن طلای زرشوران بزرگترین معدن طلای ایران و منطقه خاورمیانه است که از سال ۹۳ با حضور معاون اول رئیس جمهوری افتتاح شد. این معدن در تابستان  امسال به دلیل بروز مشکل بر سر مسائل فنی بین پیمانکار خصوصی و کارفرمای دولتی تعطیل شد. پیمانکار خصوصی مدعی بود که کارفرمای دولتی یعنی شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران و مجموعه بالادستی آن یعنی ایمیدرو، برخلاف قرار داد نتوانسته‌اند شرایط اولیه فنی کار در طلای زرشوران از جمله انبار انفجاری را ایجاد کنند. در نهایت با وجود تنها چند روز مانده به پایان قرارداد در مرداد ماه امسال، وزارت صنعت قرارداد پیمانکار قبلی را در اقدامی غیرمنتظره فسخ کرد و پیمانکار جدیدی در معدن و تا زمان برگزاری مناقصه جدید مستقر شد.

یک مقام مسئول معدنی در این رابطه می‌گوید: یکی از ابهام‌های برگزاری مناقصه جدید به همین موضوع یعنی به نحوه خلع ید برکناری پیمانکاری قبلی و استقرار پیمانکار جدید قبل از برگزاری مناقصه باز می‌گردد.

وی می افزاید: پیمانکار جدید و بدون مناقصه یکی از با نفوذترین شرکت‌های فعال در حوزه معدن است که مدیران ارشد آن ارتباط خوبی با مدیران وزارت صنعت دارند و استقرار پیشاپیش این شرکت در زرشوران می‌تواند نگرانی‌هایی را درباره مناقصه جدید زرشوران مطرح کند.

در همین باره پیش از این، روانبخش امیری، مدیرعامل زرشوران در آبان ماه امسال گفت که ۲ ماه از آغاز فعالیت پیمانکار جدید می گذرد اما به این پرسش‌ها پاسخ نداد که چگونه این پیمانکار، بدون مناقصه در حال فعالیت است یا چرا از لفظ پیمانکار موقت برای توصیف آن استفاده نمی‌کند.

امیری پس از برکناری غیرمنتطره پیمانکار قبلی معدن توسط مهدی قدمی،   جانشین او در شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران شد. این در حالی است که قدمی، مدیرعامل پیشین زرشوران کمتر از یکسال در این مجموعه حضور داشت و در همین مدت کوتاه قرار داد هر دو پیمانکار مجتمع زرشوران یعنی پیمانکار کارخانه طلا را در اوایل سال ۹۶ و پیمانکار معدن را در تابستان همین سال فسخ کرد و پس از استقرار دولت جدید از زرشوران به وزارت اقتصاد رفت و معاون مسعود کرباسیان در وزارت امور اقتصادی و دارایی شد.

قرار است مناقصه زرشوران در چند روز آینده برگزار شود اما این نگرانی جدی بین فعالان معدنی کشور وجود دارد که این مناقصه تحت تاثیر استقرار و فعالیت پیشاپیش یکی از با نفوذترین شرکت‌های معدنی کشور در زرشوران قرار بگیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما