شناسهٔ خبر: 142399 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حدادعادل: برخی در فصل بودجه، با خبرسازی به دنبال سلب اعتماد مردم از نظام هستند

غلامعلی حدادعادل/* رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در واکنش به حاشیه‌سازی این روزها علیه وی و فرهنگستان در باب بودجه، تصریح کرد: خبرسازی‌ها در فصل بودجه، به قصد سلب اعتماد مردم از نظام است.

«نماینده»/گاهی برخی حرف‌ها شوکه کننده‌اند؛ تخریب‌کنندگان هم به‌تناسب عجیب‌تر! گاهاً ایراد می‌گیرند که چرا بسیاری از واژگان انگلیسی، فرانسوی، عربی و حتی پرتغالی در واژگان فارسی بروز و نمود دارند از سوی دیگر می‌گویند که چرا برای جایگزینی واژگان خارجی به ایرانی هزینه می‌کنید!

این‌بار به بهانه تقدیم بودجه 97 قرعه به نام فرهنگستان زبان و ادب فارسی افتاده و برخی‌ها بدون شناخت درست از چارت مدیریتی فرهنگستان که رئیس‌جمهوری در مقام ریاست عالی آن قرار دارد، به دنبال تخریب غلامعلی حدادعادل چهره فرهنگی و سیاسی که ریاست این فرهنگستان را بر عهده‌دارند هستند.

مثل همیشه با تواضع و گشاده‌رویی استقبال کرد و به حاشیه‌هایی که عده‌ای این روزها علیه وی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی صورت داده‌اند پاسخ داد.

 مشروح گفت‌وگوی غلامعلی حدادعادل به شرح زیر است:


* اخیرا در فضای مجازی شایعات و اخباری در باب بودجۀ موسسات زیر نظر جنابعالی مطرح شده نظر شما در این‌باره چیست؟

هر سال وقتی بودجه به مجلس می‌رود، برخی در فضای مجازی سخنانی را مطرح می‌کنند تا در ذهن مردم ایجاد تشویش کنند و برخی دیگر نیز با باز نشر و تکرار مطالب غیرموثق و غیر دقیق در کانال‌های معلوم‌الحال، جوری وانمود می‌کنند که مبلغ بودجه یک دستگاه برای یک شخص در نظر گرفته شده است و این را دستمایه موضع‌گیری‌های سیاسی و جناحی می‌کنند در حالی که مؤسساتی که بنده در آنها هستم جایگاه‌های قانونی دارد و بودجه‌های آنها هم بعد از بررسی‌های کارشناسی توسط دولت و سازمان برنامه و بودجه تقدیم مجلس شده است. مثلاً مبلغی که برای گسترش زبان فارسی در جهان اختصاص یافته در سال‌های گذشته نیز در بودجه دولت وجود داشته است اما حالا تحت عنوان بنیاد سعدی هزینه می‌شود و علاوه بر آن که یک کمیسیون کارشناسی آن را بررسی کرده و در هیئت امنا نیز که به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل می‌شود، تأیید شده و در نهایت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه و سپس مجلس آن را بررسی می‌کند. آنها که این بودجه‌ها را شخصی و سیاسی می‌کنند در حقیقت فرایندها را نادیده گرفته‌اند.

* گفته می‌شود که در فرهنگستان برای هر واژه 12 میلیون تومان هزینه می‌شود. نظر شما در باره این مطلب چیست؟

این ادعا صحت ندارد. در معرفی فعالیت‌ها متأسفانه با بی‌توجهی سخنانی گفته می‌شود که صرفاً نتیجه‌ای جز سوء تفاهم ندارد. مثلاً در فرهنگستان 5.3 میلیارد برای واژه گزینی اختصاص داده‌اند و واژه‌های مصوب 276 واژه ذکر شده، در حالی که تعداد واژه‌های بررسی‌شده چندین هزار واژه است که 3000 واژه به تصویب نهایی می‌رسد و این آمار غلطی است که برای هر واژه 12 میلیون تومان ذکر می‌شود و از نظر فرهنگستان معلوم نیست این رقم 276 را از کجا گرفته‌اند.

* آقای دکتر! آیا اساساً بودجه‌های مصوب با آنچه پرداخت می‌شود مطابقت دارد؟

اساساً میان بودجه‌های تصویب‌شده با آنچه در عمل اختصاص و پرداخت می‌شود تفاوت بسیاری وجود دارد و بودجه‌های تخصیصی بسیار کمتر از ارقام تصویب‌شده است. درست به همین دلیل است که نتوانسته‌ایم در یک سال و 9 ماه اخیر در فرهنگستان زبان فارسی به هیچ‌کدام از استادان دانشگاه‌ها که با ما در گروه‌های واژه‌گزینی همکاری می‌کنند، پرداختی داشته باشیم. این اتفاق در بنیاد سعدی هم رخ داده و بودجه تخصیصی 33 درصد کمتر از بودجه مصوب بوده و ما را با بدهی و دیون انباشته مواجه کرده است.

* جنابعالی چه توصیه‌ای به کسانی که این خبرها را در فضای مجازی می‌بینند دارید؟

توصیه من به کسانی که این گونه خبرها را در فضای مجازی می‌خوانند این است که در صحت این خبرها تردید کنند و در واقع بدانند که این خبرسازی‌ها در فصل بودجه، به قصد سلب اعتماد مردم از نظام، افراد و مؤسسات است و بسیاری از این مطالب چیزی جز تهمت و خلاف واقعیت نیست. ارقام واقعی در بحث بودجه که از سوی برنامه بودجه و دولت که به مجلس تقدیم می‌شود با فرایندی کارشناسی انجام شده و با آنچه در شایعات و خبرسازی‌ها مطرح می‌شود، واقعیت ندارد.

نظر شما