شناسهٔ خبر: 142382 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حلول روح شورای اول در شورای پنجم

شورای شهر-نجفی تجربه تاریخی و سیاسی ما نشان می‌دهد که چپ‌ها یا همان اصلاح‌طلبان، طی سالیان گذشته هرگاه زیر یک سقف جمع شده‌اند بلافاصله مارش جدایی را نواخته‌اند.

به گزارش «نماینده»، دیروز سه‌شنبه بود که رسانه‌ها گزارش دادند در جلسه خصوصی شهردار تهران با اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر درگیری رخ داده است.

اگرچه خبر دقیقی در این رابطه منتشر نشد و کسی نمی‌دانست که محتوای دقیق بگومگوی نجفی با شورایی‌ها چه بوده اما لحظاتی پس از انتشار این خبر، ‌ «علی اعطا» سخنگوی شورای شهر به رسانه‌ها اینطور توضیح داد که این جلسه غیر رسمی بوده است!

او همچنین تأکید کرد که شورایی‌ها و شهردار اگرچه با هم هماهنگ هستند اما اختلافاتی هم دارند.

اعطا البته از این هم گفت که «معتقدیم که باید صریح صحبت کرده تا بتوانیم شهر را به درستی اداره کنیم.»[۱]

*نجفی: من فرد اول کشور هستم!

درباره ماجرای بگومگوی شورایی‌ها و نجفی در جلسه سه‌شنبه گذشته اگرچه خبرهای مختلفی وجود دارد اما رسانه‌ها گزارش داده‌اند که شورایی‌ها بر سر برخی انتصابات نجفی در شهرداری، اعتراضات جدی داشته‌اند و البته نجفی هم پس از بالا گرفتن جنجال گفته است: ‌اگر من شهردار تهران هم نباشم، فرد اول کشور هستم!

برخی دیگر نیز از این می‌گویند که نجفی اظهار کرده: من حمایت شخص اول کشور را دارم.

تکذیب‌های ارائه شده درباره محتوای این جلسه نیز فی‌الواقع نه تکذیب که «توضیح» هستند و اصل مسئله رسماً انکار نشده است.

*روزنامه اصلاح‌طلب: نجفی را استیضاح کنید

در همین حال، روزنامه اصلاح‌طلب قانون، در شماره امروز (چهارشنبه) خود و در عکس صفحه اول، تصویر محمدعلی نجفی، شهردار تهران را قرارداده و در کنار آن با تیتر درشت نوشته است: «استیضاحش کنید».

قانون در گزارش مرتبط خود در این باره نیز با بیان اینکه اعضای شورا از روند انتصابات در شهرداری دل خوشی ندارند! می‌نویسد:

«یک نگاه ساده کافی است تا به میزان اعتراض ها به عملکرد شهرداری تهران در ماه‌های گذشته پی برد. از ماجرای نارنجستان تا کافه نادری و ۷۳ تخلف در شهرداری به نقل از مسئولان شورای شهر، بخشی از انتقادات این اعضا نسبت به عملکرد فردی است که خود اعضای شورای شهر او را منصوب کرده‌اند. شورای شهر در ابتدا در روندی شفاف برنامه‌های شهرداران احتمالی تهران را شنید و شاید یکی از دلایلی که باعث می شود اعضای شورای شهر در مقابل عملکرد اشتباه شهردار تهران موضع نگیرند صحبت‌های روز اول نجفی در جلسه بررسی برنامه هایش مبنی بر اینکه روند شهردار قبل را ادامه خواهد داد، باشد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب سپس با اشاره به درگیری رخ داده در جلسه نجفی با شورای شهری‌ها بر گزاره‌ی «یک پایان تلخ بهتر از تلخی بی پایان» اشاره می‌کند و می‌افزاید:

«به نظر می رسد چالش اعضای شورای شهر تهران و شهردار کمی پیچیده تر از این است که به نظر می رسد. اتفاقی که اگر از هم اکنون برایش تدبیری اندیشیده نشود، می‌تواند باعث بروز یأس و ناامیدی در بدنه رای این جماعت شورا شود...سخن این است که یک پایان تلخ بهتر از تلخی بی‌پایان برای روابط شورا و شهرداری می تواند باشد. شورا اگر معتقد به این است که شهردار تهران در پیشبرد برنامه‌هایش با شورا سر لجبازی دارد، می‌تواند او را استیضاح کند تا تلخی سکوت در برابر تخلفات و ناملایمتی را به جان نخرد و مشروعیت خود و آن جریانی که از آن‌ها دفاع کرده است را در بین مردم حفظ کند. مردم دیگر تاب و توان شنیدن گلایه‌ها و انتقادهای درون‌گروهی را بعد از گذشت سال‌ها ندارند» [۲]

*چپ‌ها هیچوقت نمی‌توانند زیر یک سقف جمع شوند/ «خدمت به مردم» تحت‌الشعاع اهداف سیاسی اصلاح‌طلبان

تجربه تاریخی و سیاسی ما نشان می‌دهد که چپ‌ها یا همان اصلاح‌طلبان، طی سالیان گذشته هرگاه زیر یک سقف جمع شده‌اند بلافاصله مارش جدایی را نواخته‌اند...

از مجلس ششم که با اکثریت اصلاح‌طلب، کارش به استعفای دسته‌جمعی و تحصن و اختلاف کشید تا دولت دوم خرداد که به سرنوشت «عبور از خاتمی» تن داد.

دعواهای معروف شورای شهر اول و اعضای اصلاح‌طلبش که منجر به انحلال این شورا شد نیز همچنان زبانزد خاصّ و عام است.

پر واضح آنکه جنجال‌های جدید بروز کرده میان شورای شهر پنجم و شهرداری تهران که جملگی در اختیار اصلاح‌طلبان هستند نیز در حالت خوشبینانه حتی، خبر از حلول روح شورای شهر اول در شورای شهر پنجم می‌دهد.

صد البته اصولگرایان و کسانی که به فکر خدمت به مردم هستند از این رخدادها خشنود نیستند و همه منتظرند تا شهرداری تهران جدای از جنجال‌ها به خدمت‌رسانی بهتر به تهرانی‌ها بپردازد و همچنان که متعهد شده کارنامه‌ای بهتر را از خود به یادگار بگذارد.

اما حقیقت این است که شورای شهر پنجم و شهرداری جدید تهران با رفتارهایی که از خود بروز می‌دهند؛ گویی که اهدافی دیگر با محتوای سیاسی برای خود برگزیده‌اند.

چه اینکه حکماً از شورای شهری که یک عضو مبرّز آن زمانی گفته بود انتخابات ۹۶ نشان داد مسئله «رفع حصر» مطالبه اکثریت رأی‌دهندگان است [۳] نمی‌توان انتظار بیشتری داشت.

***

۱_http://fna.ir/a۲pieu

۲_http://www.ghanoondaily.ir/fa/news/main/۹۲۳۸۴

۳_ mshrgh.ir/۷۴۷۳۹۹

نظر شما